Avatar billede oettinger Nybegynder
25. januar 2006 - 22:13 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Bundkort, Satans Værk

Mit gamle bundkort i min Dell Optiplex GX260 er brændt af.
Jeg skal da ha mig et nyt. spec:
P4
Socket 478
ddr sd ram

Jeg har kigget lidt på forskellige fra Asus, men jeg har meget svært ved at vælge og at se forskellen. :
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105176
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161176

Der er jo stor forskel i prisen. Men er det dyre så meget bedre?

Desuden har jeg tænkt på om jeg sku købe et med onbord grafikkort så jeg ka ha 2 skærme til. Fungere det med onbord og agp sammen?

Kan min Dell psu bruges sammen med det nye bundkort? eller skal jeg også ha en ny af dem.

På forhånd tak

mvh Johan Oettinger
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. januar 2006 - 22:38 #1
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105176 har meget bedre chipsæt ifht. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161176 - deraf prisforskellen.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=105176 er det kort jeg ville vælge!

"Desuden har jeg tænkt på om jeg sku købe et med onbord grafikkort så jeg ka ha 2 skærme til. Fungere det med onbord og agp sammen?"
Nej - dertil skal du have et grafikkort med dual udgang til skærm.

"Kan min Dell psu bruges sammen med det nye bundkort? eller skal jeg også ha en ny af dem."
Det er umuligt at sige uden at vide hvad fabrikat det er og specifikationerne er - Delle laver ikke selv PSU´ere.
Avatar billede donby Nybegynder
25. januar 2006 - 22:59 #2
du kan evt købe et pci kort og tilslutte 6 skærme hvis du har lyst

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=95644  dette kort kører jeg selv med og det er virkeligt lækkert, mange lækre detaljer som nem overclocking og god cpu/chipsæt blæser styring for reduceret støjniveau.. det kort stigers linker til er dog også en lækker sag og er bestemt brugbart
Avatar billede donby Nybegynder
25. januar 2006 - 23:11 #3
gfx kort med 2 skærm udgange kan fås meget billigt

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116394  212 kr, noget af det billigste jeg kunne finde. så findes de jo self i pris op til en det en mindre villa koster
Avatar billede oettinger Nybegynder
26. januar 2006 - 00:47 #4
Tak for svarne.
der står det her på psuen:
model: nps-180bb a rev:1
input: 100-120V ~ 5A, 200-240V ~ 3A
50-60Hz
output:  +5V / 12.0A,  -12V / 0.5A
180W max  +12 / 10.0A,  +3.3V / 10.0A
          +SVFP / 2.0A

Jeg ved ikke om det hjælper dig?

Stigers hvis det ikke kun er de to du skal vælge imellem hvad vil du så vælge? ikke over ca 800 kr

Donby hvad hedder sådan et pci kort? kan du sende et link.
Det ser da ok ud det skærmkort der. Findes der ikke in side hvor man kan se en samlet grafopstilling over grafikkorts prestationer. Jeg har et gammelt gforce2 7200 gfx. Er det bedre eller dårligere end det du viser mig?

Mvh Johan
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 01:08 #5
dit gamle gforce 2 er desværretotalt forældet, så det jeg linker til er bedre, selvom det var det billigste jeg overhovedet kunne finde. Det tyder på du har en 180W psu. hvilken processor har du? 180W er meget lidt, du kan få en 500w helt ned til ca 170kr..

Hvis det kun er 2 skærme er et gfx kort med 2 udgange dog klart det nemmeste.

Kan sku ikke finde det damn pci kort igen, er dog sikker på jeg har set et, hvis du opretter det som et seperat spm er der sikkert folk der kender meget mere til det end mig der henvender sig, behøver ikke give de vilde point for det da det sikkert er simpelt nok at finde hvis man kender det i forvejen
Avatar billede oettinger Nybegynder
26. januar 2006 - 01:14 #6
det er en p4 2.2 ghz.
Jeg har også haft 5 HDD til. + 2 cd/dvd drev.
kan det ikke blive ved med at gå? kan det passe at det kun er en 180W?
Jamen det lader da til jeg ligeså godt kan invistere i det grafikkort.
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 01:17 #7
det med 180w lyder rigtig nok lidt underligt, hvis du har haft så stor processor og så mange hdd + 2 optiske drev sat til.. står der ikke andet på din psu??
Avatar billede oettinger Nybegynder
26. januar 2006 - 01:19 #8
der er lidt specs. på hvordan den oprindelig så ud:
http://reviews.zdnet.co.uk/hardware/desktops/0,39023849,10001560,00.htm
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 01:31 #9
uha du skal jo have et low-profile gfx kort, et alm kort passer ikke i. desværre kan jeg ikke finde et low-profile kort. kender i det hele taget ikke så meget til desktop compz, så jeg må hellere melde pas inden jeg roder dig ud i noget skidt. sorry :-( men hvordan har du fået alle de hdd´s og optiske drev banket i den?
Avatar billede oettinger Nybegynder
26. januar 2006 - 01:33 #10
jeg fandt også et billede af markaten på psuen:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=6840902353

den er lidt nede på siden
Avatar billede oettinger Nybegynder
26. januar 2006 - 01:34 #11
Jeg bruger et andet kabinet ;) . har jo det gforce i også
Avatar billede oettinger Nybegynder
26. januar 2006 - 01:35 #12
det sidste der blev brugt fra den inde bundkortet sagde stop er. Bundkort, psu, cpu, og cpu køler
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 01:48 #13
aha, hvis du har smækket hardwaren over i et alm kabinet behøver du ikke et low profile kort og kan som sådan godt bruge det kort jeg linkede til. synes det er svært at se noget på billedet, burde dog ikke være noget prob med din psu da du som sådan ikke smider noget vildt x-tra hardware i, gfx kortet sluger ikke det vilde i forhold til det kort du havde i før. Men jeg kan ikke garantere du ikke får brug for ny psu da jeg ikke er sikker på hvor mange watt din nuværende er på, men som sagt kan du få en temmelig støjsvag 500w psu billigt

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151103 imponerende 12 db
Avatar billede oettinger Nybegynder
26. januar 2006 - 01:57 #14
kør lidt længere ned på ebay siden. så er der nogle fine billeder af merkaten.
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 02:26 #15
ja, det ser lidt mystisk ud, men hvis det kører med dit nuværende sys kan jeg ikke se nogen grund til det ikke skulle køre med nyt bundkort og gfx kort, men jeg må indrømme at jeg ikke kan være 100% sikker
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 02:42 #16
det er 2 stk 180w psu?? så burde der ikke være et prob.. du må undskylde jeg er lidt langsom i optrææet, læser til eksamen og er totalt dopet af kaffe ;-)
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 02:43 #17
øhh optrækket, der kan du bare se, nu kan jeg ikke ramme tasterne længere. min delirium er komplet
Avatar billede oettinger Nybegynder
27. januar 2006 - 11:47 #18
jeg bestilte bundkort igår . jeg købte det dyere asus.
så må vi se om psuen holder.
Jeg skal nok også ha fat på sådan et grafikkort snart.

Mange tak for hjælpen i 2. skal du være med på points donby?
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 12:12 #19
det er selvfølgelig op til dig, det var jo ikke mit svar du brugte mht bundkort
Avatar billede oettinger Nybegynder
27. januar 2006 - 12:28 #20
Jeg vil meget gerne give dig point også du hjalp meget med andre ting angående anskaffelsen af bundkortet. så smed et svar ind så er der 100 points til dig
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 12:40 #21
ok.. mange tak, det er da pænt af dig :-)
Avatar billede oettinger Nybegynder
01. februar 2006 - 18:46 #22
hej Donby
Jeg vil være meget taknemmlig hvis du vil hjælpe mig med et problem:
http://www.eksperten.dk/spm/684615
mvh Johan Oettinger
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2006 - 18:47 #23