Avatar billede jacobf Nybegynder
25. januar 2006 - 21:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Licensspørgsmål - SBS2003

Hejsa Eksperter

Da jeg sidder i en virksomhed hvor der skal opgraderes til Small Business Server 2003 vil jeg lige høre om et par småting vedr. licensen.

Jeg har netop kigget på en alm licens med 5 CAL's der koster ca 5000 og en pakke med yderligere 5 CAL's (der er 8 klienter i alt) koster også ca 5000 kr..
I alt ca 10000kr for software her.

Køber man derimod en DELL server og får installeret SBS2003 og yderligere 5 CALs kan dette gøres for ca 12000kr.

Som jeg ser det er det blot 2000kr for en server...

Derfor, er det muligt (og lovligt) at installere den SBS2003 der følger med dell-serveren på en eksisterende server i virksomheden.
Eller findes der en OEM-løsning, som f.eks. ved windowsxp hvor man køber en hdd e.lign. ved siden af, med SBS 2003?
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 21:45 #1
jeg ville tage fat i en viorksomhed der sælger licenser og CAL`s de er nok mere inde i de præcise licens regler end man ge af os herinde er (indrømmer gerne at MS´s licnsregler ikke er den del jeg bruger mest tid på at sætte mig ind i *G*)
Avatar billede jacobf Nybegynder
25. januar 2006 - 21:56 #2
Det var også min umiddelbare tanke, men et firma der har specialiseret sig i at sælge licenser vil jo aldrig anbefale en løsning hvor man ikke køber deres produkt - og omvendt.
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 21:59 #3
der tror jeg faktisk du taer fejl, for hvis de sælger kunden et forkert produkt, så kommer kunden aldrig igen, og det er nu  engang andre priser vi snakker når det gælder licenser til servere og lignende (det er ikke din lokale edb pusher jeg tænker på)
Avatar billede jacobf Nybegynder
25. januar 2006 - 22:03 #4
Tja, det er da et forsøg værd :)
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 22:05 #5
vilel ejg gøre, der er firmaer der næsten ikek alver andet end sælge sådanne ting, de er nok mere inde i de vilkør der er fra MS`s side.
Avatar billede a1a1 Novice
26. januar 2006 - 12:20 #6
du kan godt købe sbs2003 som OEM ca. 3400 med moms (har den selv) feks her:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=910340

du skal dog så også købe noget hardware, f.eks en mus ;o)
Avatar billede a1a1 Novice
26. januar 2006 - 12:21 #7
de er også lidt billigere med ekstra klienter
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=910341
Avatar billede jacobf Nybegynder
27. januar 2006 - 14:10 #8
Jeg har snakket med et par firmaer der specieliserer sig i licenser.

Resultatet er, som jeg forventede, at licensen er bundet til maskinen. Så det er No go at flytte installationen til en anden maskine.

Dog vil jeg nok vente på SBS2003 R2 før jeg opdaterer - det lyder lovende !