Avatar billede klor Nybegynder
25. januar 2006 - 15:05 Der er 8 kommentarer

Mit system "fryser"

Hej experter.

Jeg har en laptop med windows xp installeret.
mit problem er at min computer er begyndt at stoppe fuldstændigt i perioder, samtidigt med at der kommer en række rytmiske klikkelyde fra min harddisk.
efter en 10-15 sekunder fortsætter mit system så med det, det var igang med.
Det sker næsten hver gang jeg starter et program

mit spørgsmål er : er det et software eller et hardware problem, og hvad kan man gøre for at løse det?

på forhånd tak.

klor
Avatar billede innercitydk Nybegynder
25. januar 2006 - 15:12 #1
Jeg har kun oplevet Klik lyde i forbindelse med harddiske der var meget tæt på at lade livet :) Min anbefaling lyder at du hurtigst muligt tager backup af dine data og køber en ny harddisk. Jeg har bygget mange pc'er i tidens løb og har derfor haft en del af den slags problemer.

Vh Nicki
Avatar billede klor Nybegynder
25. januar 2006 - 15:20 #2
ok.
men problemet er bare at det er en laptop, og de er ikke sådan lige til at opgradere.
hvis det er en hardware fejl, må jeg bare håbe at garantien dækker over det.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
25. januar 2006 - 15:23 #3
Det er ikke noget problem at skifte en hd på en laptop, jeg har gjort det flere gange, bla. på min egen. Hvad er det for en bærbar? Du kan med garanti finde en hardware manual der beskriver skrue for skrue hvordan du gør..

Vh
Avatar billede klor Nybegynder
25. januar 2006 - 15:27 #4
ok. jeg har lige opdaget at harddisken bare kan skrues ud med to skruer i siden.
men er du sikker på at det ikke bare kan være et software problem?
Avatar billede mrrius Nybegynder
25. januar 2006 - 15:42 #5
Hvis du harddisk siger hack hack (højt), så tag en backup, for den dør meget snaert. vis den siger klik lyde, så kan den også være tæt på at ryge...
Find ud af hvilken harddisk mærke du har. Download den harddisk test program, som fbrikanten har på deres hjemmeside , og lad den teste harddisken. Hvis den siger at den har det dårligt , så send harddisken til reperation, der plejer at være 3års garanti på dem. hvis den er helt syg , og der ikke er garanti på den , så er der den absolut sidste udvej... en low level formaterig.Nye harddiske har ikke godt af low level formarering , og man skal altid bruge fabrikantens low lael format program, og andre. Low level formaterings programmet , er for det meste indbygget i test programmet , fra fabrikanten.

Der kan være mange grunde til an harddisk ryger. den ene er at den ikke kan komme af med varmen. den kan være udsat for stød, det kan være en ond persom som har lvet en virus, trojan , en hacker , som syntes at din harddisk skal belastes til bristepunktet, så den brænder af..
Avatar billede mrrius Nybegynder
25. januar 2006 - 15:44 #6
der er altid en chance for at harddisken ikke overlever en low level formatering, vil jeg lige indskyde, men det er jo også sidste udvej , inden den skal begraves "hardisken"
Avatar billede innercitydk Nybegynder
25. januar 2006 - 15:46 #7
Ja 100% sikker på det ikke er en software fejl.. Den forlader snart denne verden, så lav for guds skyld backup ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2006 - 17:12 #8
Hvis du har garanti på din Laptop, så henvend dig til forretningen som solgte dig den,
og forklar dem problemet. Hvis din HD er syg, har du krav på at få den byttet.