Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
25. januar 2006 - 08:49 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Er det et godt køb?

Jeg har tænkt at købe følgende PC til arbejdsbrug.
Mine krav til min nye PC:

Støjsvag
Stabil
Hurtig
Fremtidssikret i 2-3år

Computeren skal ikke bruges til grafiktunge programmer / spil, men kun arbejde.

Specifikationer på PC'en hos SHG.dk (PC-systemer) som de sælger som samlet PC:

BusinessLine 3031:

Pentium D 930 (3.0GHz - Dual Core - 64Bit)
1024MB Dual Channel DDR2-4200
200GB SATAII HD, DVD±RW Drive(Dual-Layer)
Onboard Intel GMA950 VGA
Low Noise

Pris 6.695kr tjek evt -> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375470 "BusinessLine 3031"

Er dette et godt køb for prisen?

Eller har i brugere en dårlig erfaring eller har set/læst noget som kunne argumentere imod at købe denne maskine?
Har læst at denne CPU som sidder i er kraftig og effektiv?

I håb om respons

- TheSandman
Avatar billede peet49 Nybegynder
25. januar 2006 - 08:57 #1
Til grafisk arbejde vil jeg anbefale et grafikkort med mindst 256Mb ram
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
25. januar 2006 - 08:59 #2
"Computeren skal ikke bruges til grafiktunge programmer / spil, men kun arbejde"
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
25. januar 2006 - 08:59 #3
Den skal slet ikke bruges til grafiske ting
Avatar billede huset Praktikant
25. januar 2006 - 09:00 #4
Fremtidssikret i 2-3år

Svar
Umuligt :D

Computeren skal ikke bruges til grafiktunge programmer / spil, men kun arbejde.

Svar
Dette kan fint gøres med et onboard grafikkort, men har du ønske om grafisk applikationer og spil, så ville jeg ikke tage denne opsætning.

Maskinen er med dual core hvilket er det nyeste på markedet.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. januar 2006 - 09:01 #5
Synes ikke jeg kan se om der er PCI-E slots i dens motherboard. Er jeg blind?

Men ellers skal du jo nok checke hvordan det ligger med 64 bit drivere til den, hvis den skal være fremtidssikret de næste 2-3 år. Det er ikke sikkert med maskiner der bliver solgt i dag at der findes 64 bit drivere, hvornår de kommer og om de overhovedet kommer..
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
25. januar 2006 - 09:03 #6
Men jeg kender flere der kører Windows XP med 64bit system uden problemer?
Avatar billede huset Praktikant
25. januar 2006 - 09:06 #7
Du kan godt bruge 64 bit styrersystem på den maskine.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. januar 2006 - 09:06 #8
Nej, det gør du ikke. Der er helt basale ting i x64 udgaven som feks windowsupdate og diverse stavekontroller der ikke fungerer.
Men det er ikke det jeg mener: I disse dage er producenter ved at bestemme sig for hvad de skal lave 64 bit drivere til. Du kan ikke benytte 32 bit drivere i 64 bit versionen. Eksempelvis laver Microsoft så vidt jeg ved ikke 64 bit drivere til deres egne tastaturer (intellipoint) før i 2007 sidst jeg checkede.
Avatar billede huset Praktikant
25. januar 2006 - 09:08 #9
Modellen er med PCI-Express Porte  2 stk PCI-Express x 1, 1 stk PCI-Express x 16 (Til grafikkort)

Dertil er Pentium D 64 bit.

Den vil klare hvad du kræver, og du kan altid smide et PCI Express grafikkort i den hvis dette ønske opstår
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
25. januar 2006 - 09:14 #10
Det lyder godt med PCI-E porte, men hvor ser du det "huset" ?

Mht. det med 64bit-drivere. Kan jeg installere WinXP 32bit eller 64bit på den her maskine? kører det slet ikke hvis jeg installerer normal 32bit WinXP ? Eller hvordan fungerer det ? Der burde da være drivere med til bundkortet som passer til WinXP 32bit også ? Jeg har aldrig haft en 64bit maskine før.
Avatar billede jollyjumper Nybegynder
25. januar 2006 - 09:20 #11
Jeg syntes at det er et glimrende køb !
Avatar billede huset Praktikant
25. januar 2006 - 09:21 #12
Kig under spefikationer

Du kan både bruge 64 bit XP og 32 bit. XP 64 er udkommet
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
25. januar 2006 - 09:28 #13
Synes bare det var i forhold til hvad "strych9" skrev:

"Nej, det gør du ikke. Der er helt basale ting i x64 udgaven som feks windowsupdate og diverse stavekontroller der ikke fungerer.
Men det er ikke det jeg mener: I disse dage er producenter ved at bestemme sig for hvad de skal lave 64 bit drivere til. Du kan ikke benytte 32 bit drivere i 64 bit versionen. Eksempelvis laver Microsoft så vidt jeg ved ikke 64 bit drivere til deres egne tastaturer (intellipoint) før i 2007 sidst jeg checkede."
Avatar billede egr_sli Nybegynder
25. januar 2006 - 13:56 #15
jeg tror du får mere cpu for pengene med en AMD x2 dual-core 64 bit cpu.
AMD har også sænket deres priser yderligere her for nylig, så det er et godt køb.
til den pris kan du fx vælge en amd x2 4200+
Avatar billede huset Praktikant
25. januar 2006 - 13:59 #16
Betyder jo ikke noget når ikke den er til tunge applikationer.
Avatar billede huset Praktikant
25. januar 2006 - 14:01 #17
Prisnedsættelserne er også I US og når ikke Danmark foralvor før senere.
Avatar billede mrrius Nybegynder
25. januar 2006 - 14:44 #18
Jeg kan ikke se om der er brændeprogram med til din shg computer...

Jeg ser at du går efter en dobbelt core cpu , men nøjes med onboard grafikkort...
Hvis du virkelig skal udnytte så meget cpu kraft som mulig , så vil jeg vælge en ASUS Extreme N6500/TD grafikkort til ca 500kr. Grunden til at jeg vil gøre det , er at få så meget cpu kraft som muligt, da ASUS Extreme N6500/TD har sin egen gafik processor, og dermed ikke belaster cpuén, når der er bare lidt grafik...

Hvis du helst skal køre 32 bit , på de 64 bit procesorer, så vil jeg nok vælge en amd x2 64bit, da amd 64 også har en 32 bit processor indbygget i cpu'en.

Persomlig vil jeg bygge den selv, eller få en til at samle den for digfor så har du muligheden for at købe de bedste kølere, og kvalitets komponenter. Jeg prøver at finde det samme som du har valgt.
Her går jeg efter den dual core cpu , med mest cache.(2x2mb)

Intel Pentium D 930 3 GHz / 800 MHz                      =  ca. 2600kr
Funktioner:  Intel Extended Memory 64 Technology, Hyper-Threading teknologi, Execute Disable Bit funktion, 2MB L2 Advanced Transfer Cache for each core
Dual-Core 930 LGA775 Socket 63.4 °C Pentium D Cachehukommelse: 4 MB L2
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=174248

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=146552            =  ca. 900kr
bundkort: ASUS P5LD2-VM Intel 945G Express chipset inb grafik: Intel GMA 900

ZALMAN ZM CNPS9500 LED
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153942          =  ca.  500kr
Dette er en af de bedste cpu køler, som samtidig er støjsvag. Den vejer ca 600g , så du skal ikke regne med at flytte meget rundt på computeren , da vægten kan få bunkort til at knække, ved pludselige ryk, rystelser. For at få bedre køling, skal du nok over i vandkøling.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92359        = ca.  720 kr
Kingston ValueRAM 2 x 512 MB(1024 MB)/DUAL RAM/DDR II SDRAM/PC2-4200/CL4/533 MHz
For at udnytte cpu+bundkort bedst , skal du helst have 2 x parrede ram klodser (dual ram)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167064              =  ca.  1300kr
Antec Performance One P150 EC læs anmældelse: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1892476,00.asp
Jeg ville først have valgt et alm kabinet uden stømorsyning , og så købe en støjsvag strømforsyning. Men så faldt jeg over denne, den har strømforsyning, med de skriver ikke rigtigt , om strømforsyningens lydniveau. De har dæmpet siderne med noget plastik , og den har gummi ophængt harddisk.
kabinettet, kan du vælge hvilken du bedst kan lide. du skal helst finde en med 400w strømforsyning... , som stadig er støjsvag...

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172674            =  ca.  720kr
harddisk: Maxtor DiamondMax 10 250 GB 16mb cache

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=124807            =  ca.  500kr
dvd rw dl: ASUS DRW 1608P (Sort) (nero brændeprogram følger med)

Det bliver ialt 7.240 kr ca.

Konklusion: Shg computeren har mindre strømforsyning. Så længe du ikke kommer et grafikkort i den til over 700kr , så kan strømforsyningen godt klare at levere strømmen. Det er en standart aopen kabinet og strømforsyning shg leverer, så der er ikke gjort meget ud af at den skulle være støjsvag. Cpu køleren , nævner de slet intet om , så det er nok den som intel leverer med cpu'en. Hvis du virkelig bruger cpu krafterne , så vil du opleve at du ikke kan nøjes med "boxed cpu" i længden.
Jeg kan ikke se at der er brænde program med, så du ricikerer at skulle ud og købe brændeprogram ved siden af. Da den cpu køler jeg har valgt koster 500 kr , så er det stort set der , hvor prisforskellen er. Du kunne evt vælge et Zalman cpu'køler til ca 300 kr og spare lidt der.

http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Avatar billede egr_sli Nybegynder
25. januar 2006 - 22:31 #19
Priserne Er faldet jo, fra slutningen af november til nu er en AMD x2 4200+ faldet 300 kr. (3200-2900 kr.)
Avatar billede mrrius Nybegynder
26. januar 2006 - 21:01 #20
jeg har lige læst at intel har fejl på deres dual core prossesor:
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=25200
de skriver også at intel har fejl i deres nye singel core cpu. Det er nok på tide at det er AMD som vi skal til at bruge sm stabile prossesorer. (lad os lige se tiden an , det kan jo være at der bliver fundet lige så mange fejl på amd...)
Det er ærgeligt, jeg må finde en anden cpu+ bundkort til din konfiguration
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 10:32 #21
Har opretter mere brug for support eller kan tråden lukkes?
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2006 - 08:38 #22
Har opretter mere brug for support eller kan tråden lukkes?
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
04. februar 2006 - 23:19 #23
mrrius dette har intet at gøre med Pentium D 930 (3.0GHz - Dual Core - 64Bit, som denne PC indeholder!
Avatar billede mrrius Nybegynder
08. februar 2006 - 14:09 #24
Sorry > theSandman...
Var ikke opmærksom på at Intels Core Duo, ikke er den samme cpu, som dual core. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det. Jeg lærte lige noget nyt idag. :)
Avatar billede huset Praktikant
08. februar 2006 - 14:17 #25
Du burde lære også at stoppe med at smide billige svar mange steder på eksperten. Ofte er det bare en sammenføjet genstagelse af hvad andre har skrevet1
Avatar billede huset Praktikant
12. februar 2006 - 11:32 #26
fik du svar nok?
Avatar billede huset Praktikant
05. marts 2006 - 07:44 #27
Mon det er på tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden!
Avatar billede thesandman.dk Nybegynder
20. marts 2006 - 19:08 #28
Jeg har været væk fra eksperten noget tid - sry det tog den tid, men tak for hjælpen!