Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 00:24 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Mangler Ram?

Jeg oplever tit at jeg mangler RAM, selvom PCen har 1024ram.
Jeg har testet med både Memtest og Windows memorytest og
der blev ikke fundet nogen fejl.
Når jeg starter PCen er der ca. 700ram fri og de falder jo længere
PCen er tændt. Hvis jeg kører et scan med f.eks Ewido, falder de
volsomt, nogen gange så meget at PCen fryser.
Efter en genstart er den "frisk" igen. Hvad kan der være galt?
Avatar billede pinball Nybegynder
24. januar 2006 - 00:35 #1
1024 ram er ikke så forfærdelig meget. har selv det samme og min pc kører også "langsomt" når jeg scanner for virus, spyware etc..

prøv download software som frigøre ram

selv bruger jeg advanced system optimizer.. det hjælper lidt
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 00:47 #2
Jeg bruger TuneUp Utilities 2006, hvor jeg har sat den nedre grænse til 500ram.
Så optimerer den automatisk ved den grænse. Troede bare at når man havde 1024ram,
havde man rigeligt, men det er det åbenbart ikke.
Avatar billede donby Nybegynder
24. januar 2006 - 01:05 #3
hvilken processor har du? 1024 burde være rigeligt. har det selv og det er ingen prob at køre anti-virus, ewido eller andet samtidigt med torrent prog kører og jeg hører musik og surfer. lyder som et softwaremæssigt problem
Avatar billede donby Nybegynder
24. januar 2006 - 01:07 #4
mem turbo er oxo godt lille prog til frigørelse af ram, bruger det dog ikke da 1024 burde være rigeligt
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 01:16 #5
Det er en AMD3000+(2.10GHz).
Avatar billede off-line Nybegynder
24. januar 2006 - 01:17 #6
1024MB ram det er da ikke så dårligt. Jeg kører med  bare 556MB, men jeg har
slet nogen problemer i den retning. Det lyder, som om der er noget galt et sted.
Kender du freeware programmet "hijackthis" ? det viser, hvad der kører på din PC.
Muligvis kører der noget "snav" Måske var det en god ide, at tage en kopi af den
tekstfil, som programmet kan lave, og sende den herind på E. Her er der kompetente
folk - ikke mig - som kan se, hvis der er noget galt.
http://www.arlet.dk/hjt.exe
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 01:32 #7
PCen er ren, så det er ikke virus/spyware der sløver den.
Den bliver heller ikke varm, så det er heller ikke det.
Jeg ved ikke hvor sikker den ramtest er, måske den ene blok er defekt?
Avatar billede pinball Nybegynder
24. januar 2006 - 01:38 #8
måske har du bare for mange opstarts elementer og programmer kørende :)

det ku være defekt ram...
Avatar billede donby Nybegynder
24. januar 2006 - 08:15 #9
hvis det er defekte ram, var der også kommet en fejlmeddelelse, eller comp ville slet ikke starte. har du prøvet at køre anti-virus, adaware og ewido i fejlsikret tilstand? gotfreds forslag med hijack this er heller ikke dårligt, da der sagtens kan ligge ting på din comp selvom du har kørt diverse programmer. Check også hvad der kører af opstarts programmer. Vælg startmenu >> kør >> skriv msconfig, kig under fanebladet start. Tag evt en hijackthis log og smid ind på eksperten som et nyt spm.
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 16:23 #10
Jeg har scannet med mwav,ewido,spysweeper,adaware,spybot og de fandt ingenting.
Det er mig en gåde hvad det er der æder mine ram?
Der er ikke noget specielt at se i joblisten/processor eller specielt mange opstartsprogrammer, den har i øvrigt en lynhurtig start.
Avatar billede donby Nybegynder
24. januar 2006 - 16:25 #11
der må være noget for 1024 er længe rigeligt
Avatar billede off-line Nybegynder
24. januar 2006 - 16:51 #12
Som en nødløsning, indtil du finder ud af fejlen, kan du maske bruge et freeware
program, som optimerer ram, når de kommer under et givent niveau:
http://www.snapfiles.com/get/foptimizer.html
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 17:05 #13
Det klarer mit TuneUp Utilities 2006, når jeg scanner med Ewido eller Spysweeper,
så rasler rammene ned og TuneUp må automatisk frigøre nye ram for at scannet kan fortsætte.
Det er åbenbart ikke noget problem, når jeg scanner med min AV-scanner, den kører lige
nu, samtidig med browser og mediaplayer > pt 610ram fri og ingen problemer.
Avatar billede off-line Nybegynder
24. januar 2006 - 17:48 #14
Du kan prøve disse 2 muligheder.
Med WinCD i drevet, går du ind under start/tilbehør/kommandopromt
og skriver: "sfc /scannow" uden anførselstegn, og trykker enter.
Så undersøger windows sig selv for fejl.
Eller en "repair" hvordu geninstallerer windows, men beholder dine
data:    http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Men husk, hvis du ikke har SP på din CD, skal den geninstalleres,
samt at du skal en tur på Microsoft, efter opdateringer.
Hvis det ikke hjælper, må du have programmer, som konflikter.
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 18:22 #15
Sfc-scan har jeg prøvet. Repair eller formatering venter jeg nok lidt med.
Jeg "forsker" lidt videre for at finde ramtyven.
24. januar 2006 - 19:13 #16
... men smid en HiJackThis Log alligevel...
http://www.arlet.dk/hjt.exe
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 19:32 #17
Ok, her er en log.
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 19:32:07, on 24-01-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\csrss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\TuneUp Utilities 2006\WinStylerThemeSvc.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
C:\Programmer\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_S10IC2.EXE
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\Programmer\Webroot\Spy Sweeper\SpySweeper.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\POP Peeper\POPPeeper.exe
C:\Programmer\TuneUp Utilities 2006\MemOptimizer.exe
C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KHALMNPR.EXE
C:\Programmer\Microsoft AntiSpyware\gcasDtServ.exe
C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\EPSON\EBAPI\SAgent2.exe
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\Webroot\Spy Sweeper\WRSSSDK.exe
C:\WINDOWS\system32\wdfmgr.exe
C:\WINDOWS\System32\alg.exe
C:\PROGRA~1\MOZILL~1\FIREFOX.EXE
C:\Documents and Settings\kjeld pedersen\Skrivebord\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://spywarefri.dk/
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Cmaudio] RunDll32 cmicnfg.cpl,CMICtrlWnd
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Microsoft Works Update Detection] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Works Shared\WkUFind.exe
O4 - HKLM\..\Run: [gcasServ] "C:\Programmer\Microsoft AntiSpyware\gcasServ.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [EPSON Stylus C42 Series] C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_S10IC2.EXE /P23 "EPSON Stylus C42 Series" /O6 "USB001" /M "Stylus C42"
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [SpySweeper] "C:\Programmer\Webroot\Spy Sweeper\SpySweeper.exe" /startintray
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [POP Peeper] "C:\Programmer\POP Peeper\POPPeeper.exe" -min
O4 - HKCU\..\Run: [TuneUp MemOptimizer] "C:\Programmer\TuneUp Utilities 2006\MemOptimizer.exe" autostart
O4 - HKCU\..\Run: [BullGuard] "C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe"
O4 - Global Startup: Adobe Reader Hurtigstart.lnk = C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: Logitech SetPoint.lnk = C:\Programmer\Logitech\SetPoint\KEM.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1135942281093
O20 - Winlogon Notify: WRNotifier - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WRLogonNTF.dll
O23 - Service: BullGuard LiveUpdate (BGLiveSvc) - BullGuard, Ltd. - C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
O23 - Service: EPSON Printer Status Agent2 (EPSONStatusAgent2) - SEIKO EPSON CORPORATION - C:\Programmer\Fælles filer\EPSON\EBAPI\SAgent2.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: Webroot Spy Sweeper Engine (svcWRSSSDK) - Webroot Software, Inc. - C:\Programmer\Webroot\Spy Sweeper\WRSSSDK.exe
O23 - Service: TuneUp WinStyler Theme Service (TUWinStylerThemeSvc) - TuneUp Software GmbH - C:\Programmer\TuneUp Utilities 2006\WinStylerThemeSvc.exe
Avatar billede off-line Nybegynder
24. januar 2006 - 21:18 #18
Kunne det tænkes, ar der er en konflikt mellem "BullGaurd" og "Spysweeper" ?
Avatar billede -kp- Nybegynder
24. januar 2006 - 23:24 #19
Jeg har ikke bemærket at de to ikke kan sammen, faktisk har de holdt PCen virus/spywarefri(håber jeg da). Hvad siger dr1 om loggen?
Avatar billede donby Nybegynder
25. januar 2006 - 00:18 #20
nu vil jeg ikke udtale mig om din log, har jeg ikke forstand på, men du må kun have et anti-virus prog installeret, flere anti-virus programmer kan give konflikter. prøv derudover at slette alle dine anti-spyware progs, spysweeper osv. hvis det hjælper var det et af dem der var i konflikt med noget, og du må finde et andet, eks ad-aware eller lignende, hvis du har en seperat firewall installeret så deaktiver windows firewall
25. januar 2006 - 07:31 #21
... jeg kan også forestille mig en form for konfligt mellem de (mange) programmer med _næsten_ samme funktion...

[POP Peeper]
[Microsoft AntiSpyware]
[SpySweeper]
25. januar 2006 - 07:39 #22
Generelt - disse programmer _behøver_ ikke at være med i din opstart HVER gang:

[Microsoft Works Update Detection]
[SunJavaUpdateSched]
[NeroFilterCheck]
[Adobe Reader Hurtigstart]
[Microsoft Office]

[Start][Kør][MSConfig] - fanen START...
25. januar 2006 - 07:40 #23
Prøv også også HELT uden  [TuneUp MemOptimizer]  programmet ???
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2006 - 12:14 #24
Pop peeper er bare et lille program, som fortæller, nr der er mail. Den er uskadelig.
Angående opstarts programmerne, så forlænger de bare opstartstiden en smule, men er
også uskadelige, så det er ligemeget med at fjerne dem. Det er nærmere konflikter
mellem programmer, og det er da værd, at prøve, at fjerne henholdsvis Spysweeper
og Bullgard m.f.
Avatar billede donby Nybegynder
25. januar 2006 - 12:28 #25
selvom de enkelte programmer er uskadelige, er det ingen garanti for at de ikke konflikter med noget, så hellere fjerne hele banden, se om det gør en forskel og så kan man altid installere dem igen 1 af gangen og se hvilket prog der æder ram
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2006 - 12:43 #26
De opstarts programmer, som dr1 nævner 25/01-2006 07:39:54 kan ikke give problemer.
Men en mulighed, er sikkerheds programmerne. Det kan godt gælde for nogle program
sammensætninger og ikke for andre. F.eks. Antivirus programmet Avast. Hos mig kører
det helt uden problemer. Andre har, her på E. fortalt, at Avast gav konflikter, så
de havde måtte slette den.
Avatar billede -kp- Nybegynder
25. januar 2006 - 12:46 #27
Gotfred > Det er rigtigt, jeg har længe kørt med disse programmer uden problemer.
Ang. TunUp MemOptimizer, så er den først inst. efter problemet opstod.
PCen har i øvrigt en meget hurtig opstart, jeg har afprøvet alle mine scannere og
Det er kun Ewidoen der bruger alle mine ram, så den har jeg slettet.
(det var gratis-versionen). Spysweeper bruger også mange, men den for dog ikke PCen
til at fryse. De øvrige er der ikke problemer med.
Det sker dog af og til at rammene falder meget uden grund, derfor må PCen genstartes og
straks er der masser af frie ram(ca. 700).
Avatar billede donby Nybegynder
25. januar 2006 - 12:50 #28
som sagt er det svært at vide hvilke progz der kan konflikte med hinanden, det kan være et prog du har kørt med længe uden probz der konflikter med noget ny installeret. Jeg vil stadig foreslå dig at slette alt undtaget dit antivirus prog, se om det gør en forskel og så geninstaller 1 prog af gangen, simpelt og metodisk
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2006 - 12:58 #29
Prøv at skifte Spysweeper ud med Spyware doctor, den beskytter også på flere
områder. Den kan downloades i en fuld funktionsdygtig prøveversion:
http://www.pctools.com/spyware-doctor/?ref=d6
Avatar billede -kp- Nybegynder
25. januar 2006 - 13:07 #30
Det er muligt jeg vil prøve Spy-doctoren på et tidspunkt, men jeg har en 2års licens
til min Spysweeper, så det det bliver nok i 2008.
Der er nok ikke andet at gøre, end at jeg tester videre og prøver at isolere tyven.
Jeg takker for de mange råd, det har været en hyggelig og sober tråd.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2006 - 13:13 #31
Jeg mente nu også bare, at du kunne prøve, for at se, om der var en forskel.
Hvis du ikke forsøger noget, kommer du ikke videre. Selv om du sletter Spysweeper
kan du jo altid, hvis den ikke giver problemer, kører den ind igen.
Avatar billede -kp- Nybegynder
25. januar 2006 - 13:33 #32
Det er klart, jeg hæftede mig nu mere i dette "Please note the trial version is limited to scan only". Er det mig der misforstår, eller er det kun købeversionen der har realtime-protection?
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2006 - 15:08 #33
Du har ret, der var du mere vågen end jeg.
Avatar billede -kp- Nybegynder
25. januar 2006 - 19:01 #34
Det er Spysweeper der æder mine ram, jeg kørte et scan med Spysweeper, mens process manager kørte og jeg kunne se at ram-forbruget steg med 600ram mens scanneren kørte.
Avatar billede off-line Nybegynder
25. januar 2006 - 19:48 #35
Nå det var da godt du fandt skurken. Spysweeper er ok i sig selv, kører fint hos
mig, men som jeg skrev, er det forskelligt fra PC til PC. Bare surt, at du har
købt den. men det væsenligste er, at du nu kan få din PC til at køre optimalt.
Avatar billede -kp- Nybegynder
26. januar 2006 - 19:16 #36
Ja realtime-protectionen virker fint og det er den vigtige.
Vær venlig at lægge et svar, så lukker jeg tråden.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. januar 2006 - 19:21 #37
Ingen point til mig dennegang.
Avatar billede donby Nybegynder
26. januar 2006 - 19:27 #38
jeg klarer mig også :-)
Avatar billede -kp- Nybegynder
26. januar 2006 - 21:19 #39
Ok,- jeg lukker tråden og ønsker en god aften.