Avatar billede donnib Nybegynder
23. januar 2006 - 22:04 Der er 7 kommentarer

CentOS netværkskort problem.

Hej,
Jeg har installeret Asterisk@Home som kører med CentOS 4.2 og KErnel 2.6.9-22.EL men jeg har problemer med mit netværkskort. Jeg håber virkeligt der er nogen der kan hjælpe mig.

Min computer er af en speciel industriel type. Det er et SBS Technologies PC7 compact. Den kan ses her : http://www.sbs.com/products/432/#

Der står at den understøtter Linux men netkortet virker desværre ikke. Jeg har fået installeret det hele. Under opstart under Bringing ethernet interface up eth0 melder den

Determing IP information failed

Jeg ved kablet er god nok og at netkortet virker i Windows. Har testet det hele. Jeg har enddag prøvet med Suse men den havde også problemer. Jeg har ved at køre et netconfig og sætte manuelt ip adresse fået den til at melde ok ved opstart men melder fejl efter jeg har logget ind med

eth0: transmit timed out, status 07f3, resetting.

Well jeg er bestemt ikke nogen Linux nørd så hvis nogen har nogle ideer hvordan jeg får løst mit problem er jeg åben for forslag.

Mihai
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2006 - 22:09 #1
Jeg ved ikke lige, hvad problemet kan være, men det er der sikkert andre herinde der gør, så du skal bare have lidt tålmodighed. Men det kunne jo være et problem med driveren til netkortet, og i så fald er der et program der hedder Ndiswrapper, der kan bruges til at installere netkortets Windowsdriver, dermed er du ude over evt. manglende Linux-drivere. Det er bare et forslag...
Avatar billede donnib Nybegynder
23. januar 2006 - 22:15 #2
Det lyder meget interresant. Har du nogle ideer hvordan man prøver ? Jeg har ingen erfaring what so ever med Linux. Det var derfor jeg valgte et "plug and play" installation. Jeg har dog god kendskab til computer og windows men ikke linux så hvis det kan skæres i pap :).

Mihai
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2006 - 22:29 #3
Som sagt synes jeg lige du skal vente og se, om der ikke er andre herinde på Eksperten der måske kan genkende problemet. Jeg ved, der er flere herinde der kører Centos, så du har en god chance for at få hjælp. Anyway, hvis du ender med at vælge at forsøge dig med Ndiswrapper, skal du lige vide, at den mest bruges til trådløse kort, men sagtens kan bruges til andre typer hardware. Den kan kun downloades som source, hvilket gør installationen lidt mere tricky. Men hvis du er frisk på det, så besøg deres hjemmeside og se om du tør kaste dig ud i det.

(Hvis du ikke har brug for et OS som Centos, men bare gerne vil køre Linux, er der jo andre distroer, som fx Ubuntu, hvor Ndiswrapper er integreret. Bare en kommentar..)
Avatar billede donnib Nybegynder
23. januar 2006 - 22:31 #4
ok tak for hjælpen. Jeg venter lige og ser om der er andre der har en ide. Jeg vil køre CentOS fordi sådan er Asterisk@Home bygget og den har alt indbygget som jeg har brug for.
Avatar billede donnib Nybegynder
23. januar 2006 - 22:35 #5
En ekstra detalje for den der muligvis kan hjælpe mig. Computeren kører med følgende ethernet chip : AM79C973
Avatar billede donnib Nybegynder
24. januar 2006 - 14:28 #6
Lidt mere info. Nogen har forslået mig at køre lspci -v og her får jeg følgende ting ud:
01:02.0 Ethernet controller : Advanced Micro Devices [AMD] 79c970 [PCnet32 LANCE] (rev 44)
Subsystem : SBS Technologies PC7 mainboard
FLAGS: BUS Master, Medium devsel, LATENCY 64, IRQ 9
I/O Ports at df80 [Size=32]
Memory at ff8fffe0 (32-bit, non prefetchable) [Size=32]
Expansion ROM at ff700000 [Disabled][Size=1M]
Capabilities: [40] Power Management Version 2
Avatar billede janpo Nybegynder
29. januar 2006 - 13:41 #7
Efter hvad jeg lige kan se, så er det pcnet32.ko modulet, der er driver til det kort.
Er det modul indlæst ? Prøv med lsmod som root.
Hvis det ikke er indlæst, så prøv "modprobe pcnet32 && ifdown eth0 && ifup eth0" da det ser ud til at du kører DHCP.