Avatar billede carlos123 Nybegynder
23. januar 2006 - 17:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

1.2 TB i raid 5, 1 partition spg. performance forbedring

Hej Eksperter.
På nuværende tidspunkt har jeg sat 4 diske op i raid 5, med en partition på, hvilket køre lidt langsomt når man skal overføre filer via netværk.
mit spørgsmål er om jeg vil oplevet et performance gain, ved at sætte 2 Raptor WD360GD 36.7 GB raid 0, og bruge dem til at lægge styresystem på, så der kunner ligger filer på de 4 andre diske stadig i raid 5.
hvis der er noget perfomance at hente, er det så noget man kan mærke f.eks. 25% hurtigere response tid? eller lavere eller højere ?

Carl
Avatar billede levithan Nybegynder
23. januar 2006 - 18:48 #1
Det vil være dum at lægge styresystemet på raid 0. dør 1 disk er alt væk

Som hoved regl bør man altid køre RAid1 (mirror) såleds at hvis fejl på disk kommer så kører systemet videre uden problemer.

Raid 5 er heller ikke en dårlig ide, Giver ok sikkerhed men ikke altafgørende.

Jeg bliver nød til at spørge, Forklar venligst "hvilket køre lidt langsomt når man skal overføre filer via netværk."

ellers er svaeret, JA ved at køre raid 0 blvier disk performance bedre. Jeg er ikke sikker på at de vil blive hurtigere at kopiere til raid 5 drevet som sådant.
Avatar billede carlos123 Nybegynder
23. januar 2006 - 21:30 #2
He, jeg mente selvfølgelig at styresystem skulle være i raid 1, kunne bare ikke lige huske om det var 0 eller 1 der var mirror.
Det er fordi når jeg ser på performance monitor, avg disk queue så er den meget høj, tidt over 2, og jeg læste et sted at den helst skulle være under 2. så mener jeg jo at det må være diskne der er langsomme siden køen er så høj. så tænkte jeg at grunden nok var at styre system og delte filer ligger på samme partition. og derfor ville jeg tror at det kunne hjælpe ved at sætte 2 andre diske i der hvor på styresystemet skulle ligge på.

Det der går langsomt er når man sidder og kigger på de delte filer over netværket, og skal overføre filer mellem min server og mine klienter. nogle gange kan det tage op imod et halt minut for at liste nogle af de delte mapper. Jeg tror ikke det er selve netværket, da forbindelsen aldrig kommer særligt højt op.

Carl
Avatar billede levithan Nybegynder
23. januar 2006 - 22:03 #3
Prøv evt at flytte swap filen til et andet drev alså væk fra styresystem disken.

noget andet er. Bruger du WINS service det kan tit hjælpe at bruge den på sin nt4 / 2000 /2003 server... så ved serveren og alle pcere som melder sig ligepræsis hvor hinadnen er. ellers skal dit netværk ud og broadcaste hvilket måsle kan være derfor det er sløvt ved fil browsing
Avatar billede carlos123 Nybegynder
09. maj 2006 - 10:48 #4
lukker
Avatar billede levithan Nybegynder
09. maj 2006 - 10:50 #5
hvad fandt du ud af