Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. januar 2006 - 12:45 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

C5 - ver.3 sp3 - Genindsætte slettet felt på DebKart

Jeg har brug for hjælp til at indsætte et felt i DebKart, som jeg har fået slettet - uden at vide at det ikke burde gøres - så nu får vi systemfejl, når vi går ind i Debitor/Kartotek.
I consol versionen kan jeg ikke gå ind i DebKart, når feltet mangler. Feltet findes stadig i databasen - det er 'kun' på formen, det mangler.
Har forsøgt at indsætte det i FRM, men det kan jeg ikke gøre, så det bliver korrekt.

Det er det felt, der hedder FastRabat og det stod i Salg-gruppen.
Når jeg indsætter det, kommer det til at stå i venstre side af skærmen og fyldet hele skærmhøjden - og jeg kan ikke få den til kun at vise Een linie.

En step-by-step vejledning (med alle tasteslag, og detaljer) vil blive honoreret genrøst.

/Lotte
Avatar billede rew Nybegynder
23. januar 2006 - 12:50 #1
Er det noget du har rettet direkte i formen via udviklingsmenuen, så kan du jo evt. bare slette formen i USR laget og køre på standarden igen. Hvis det er noget du har fjernet i skærmbilledet ved at gå ind i debkart fra gittermenuen, så kan du evt. logge på som supervisor og slette brugerrettelser med ctrl-F9 når du er inde på formen.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. januar 2006 - 13:46 #2
Ser du ovenfor - jeg kan ikke komme ind i gittermenuen - heller ikke som Supervisor. Programmet lukker ned, når jeg forsøger - og der er andre tilføjelser og ændringer, som jeg ikke vil have 0-stillet.
Så.....  det er en vejledning til at indsætte feltet i Salg-gruppen, jeg søger.

/Lotte
Avatar billede rew Nybegynder
23. januar 2006 - 13:51 #3
Kan du ikke starte gittermenuen generelt eller er det kun debkart du ikke kan komme ind i ?
Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. januar 2006 - 14:54 #4
Kun i DebKart - men opslag fra andre kartoteker er også låst:

Fejl i CONTROL kommando:
Blok: Init
Fejl: Ukendt kommando
Kommando: FLDDEC DebKart FastRabat

Igen.........  det er step-by-step hvordan jeg indsætter et
felt i Salg-gruppen på DebKart, jeg har brug for.
Avatar billede rew Nybegynder
23. januar 2006 - 15:02 #5
ok, hvis du vil indsætte feltet på formen via udviklingsmenuen og (FRM/RET) så skal du finde formen debkart stille dig der hvor feltet skal indsættes og trykke F2 og så vælge feltet. herefter kan du tilføje det til en gruppe ved at trykke F1 og vælge menupunktet opret/slet/editer feltgruppe, udpege gruppen feltet skal tilknyttes og indsætte det her.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
23. januar 2006 - 16:20 #6
>ok, hvis du vil indsætte feltet på formen via udviklingsmenuen
>og (FRM/RET) så skal du finde formen debkart stille dig der hvor
>feltet skal indsættes og trykke F2 og så vælge feltet.
Hertil - og jeg går i stå.....
Selvom jeg står nederst i høre side af skærmen når jeg taster F2 - OG vælger 'Een linie vises',
så flytter feltet sig til venstre side af skærmen og lægger sig hen over ledetekster - og fylder hele skærmhøjden. Hvad er det, jeg ikke gør korrekt ??? Når jeg går ind i feltformateringen står den tilat vise Alle linier - selvom jeg sætter den til at vise Een.

/Lotte
Avatar billede rew Nybegynder
23. januar 2006 - 19:51 #7
Det kan være fordi du står i en forkert blok på debkart, det første du kan gøre er at finde det sted hvor du vil have feltet indsat, så tryk f.eks. F6 på et af de felter som allerede er der hvor det andet felt skal indsættes, så skifter den automatisk til den blok du skal være i. herefter prøver du at indsætte feltet igen med F2. og tilføjer det i den korrekt feltgruppe. herefter skal du sørge for at feltet står med det rigtige nummer, dvs. i den rigtige rækkefølge. du stiller dig på feltet og trykker Alt+R så kommer nummerne frem de ændrer rækkefølgen ved at holde Ctrl nede og trykker pil op eller pil ned afhængig af hvilken vej feltet skal.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
24. januar 2006 - 09:02 #8
Genialt - tusind tak
Pråsen gik op for mig - at feltet i virkeligheden blev indsat på "side-1".
Evt. skifte blok med Shift-F8 - og indsætte feltet, når den rigtige blok vises nederst på skærmen.
Jeg ville jo gerne have fjernet feltet - men det gav fejlmeddelelsen.
Løsningen på det var, Ctrl-F6, gå ind i Formler/Init,
finde og udkommentere den linie, der indeholder decimalstyring for FLDREC
Til sidst fjerne feltet med Alt-F9.

Er der noget, der ikke er korrekt i den fremgangsmåde ??

/Lotte
Avatar billede lotte48 Nybegynder
24. januar 2006 - 09:03 #9
(Formler/Init, fordi det er Init, fejmeddelelsen viser hen til)
Avatar billede rew Nybegynder
24. januar 2006 - 09:07 #10
Det er korrekt, hvis feltet skal fjernes så skal du udkommentere koden. men du kunne jo evt. lade feltet blive stående og så bare sætte egenskaben på feltet som hedder "skal feltet vises" til nej. Så vil det være skjult.
Avatar billede lotte48 Nybegynder
27. januar 2006 - 21:52 #11
Tak for hjælpen