Avatar billede tazco Nybegynder
23. januar 2006 - 10:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ejerskifte af windows xp home

Hej

Jeg er blevet tilbudt at kunne købe en brugt Pc, hvor der medfølger en original Windows XP Home Edition cd. Når man køber sådan noget brugt, overgår alle rettigheder/licens og alt det halløj så automatisk til mig, eller skal jeg kontakte M$ for at få nye produktnøgler osv.? Jeg vil sq gøre det her rigtigt, og ikke mindst lovligt, når man får chancen for det. Mit næste spørgsmål er, om jeg må/kan installere denne originale XP Home på min egen computer derhjemme også?

Jeg spørger simpelthen bare for at få det gjort rigtigt, og så at man ikke får nallerne i klemme nogle steder.

Håber der findes en forklaring/løsning et sted derude :-)

På forhånd tak.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
23. januar 2006 - 10:51 #1
Du må gøre med den hvad du vil, så længe du har ægtheds beviset(der hvor koden står). Koden er et serienummer, du behøver altså ikke at tage kontakt til microsoft for at overtage xp. Du må gerne installere XP på en anden pc, men kun én da licensen gælder en enkelt pc.

Thats it ;)

Vh Nicki
Avatar billede tazco Nybegynder
23. januar 2006 - 10:56 #2
OK. Tak for det hurtige svar. Men hva' skal jeg foretage mig for at få lov til at installere/aktivere xp'en på 2 computere? Hvad koster en ekstra produktnøgle/licens typisk? Der må vel være en slags standard pris? Eller er man helt ude i at skulle købe en ekstra komplet windows udgivelse?
Avatar billede tazco Nybegynder
23. januar 2006 - 10:56 #3
puha, mange spørgsmål, hehe
Avatar billede innercitydk Nybegynder
23. januar 2006 - 11:03 #4
Du kan sagtens indstallere på flere computere uden problemer, windows må ikke indsamle oplysninger der kan bruges til at kontakte dig! Nøglen er som sagt en serienøgle, og identificerer derfor både din home, samt de andre køberes xp. Men selvfølgelig skal det være lovligt, så hvis du vil have den på flere computere skal du investere i en licens mere.

Microsoft beskriver her hvordan du kan købe en licens mere:

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/addlic.mspx

Vh
Avatar billede innercitydk Nybegynder
23. januar 2006 - 11:05 #5
De skriver ikke rigtig hvad det koster, men mon ikke de kan finde ud af det for dig i en vilkårlig hardware shop.. HVis du vil købe en mere skal du ihvertfald gøre det online. Det er for dyrt at købe den i en butik. Brug evt. http://edbpriser.dk til at finde en ordentlig pris.

Vh
Avatar billede innercitydk Nybegynder
23. januar 2006 - 11:42 #6
En hurtig søgning på edbpriser gav følgende resultat:

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43774
Avatar billede tazco Nybegynder
23. januar 2006 - 12:15 #7
Vi takker herfra, jeg må lige spare lidt. Indtil da må jeg holde mig til en computer :-)