Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 21:10 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Datoudtræk fra tekststreng

Hej,

Jeg har en liste i et regneark på 9.000 rækker. Listen indeholder datoer. Mit problem er at de står som tekst således:

Jeg skal på en eller anden måde have konverteret teksten til datoer. Jeg har prøvet at fjerne punktummer og formatere som dato, men uden held.

Jeg håber i kan hjælpe
/Brille
Avatar billede sjap Praktikant
22. januar 2006 - 21:18 #1
Prøv at erstatte punktummerne med /  - så sker det vist nærmest af sig selv.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 21:43 #2
Jeg har prøvet, men det hjælper desværre ikke - excel vil stadig ikke acceptere det som en dato
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2006 - 22:12 #3
Prøv at erstatte punktummerne med - ( minustegn)
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 22:13 #4
Det regerer den heller ikke på
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 22:14 #5
Jeg har kopieret alle data over i et nyt ark og sat ind som VALUE, dvs der skulle ikke være noget gammel formatering tilbage.
Avatar billede sjap Praktikant
22. januar 2006 - 22:15 #6
Er du sikker på der ikke også er nogen mellemrum - så skal du lige fjerne dem også.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 22:16 #7
jep, jeg har checket for mellemrum (og der var nogle inden jeg startede)
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2006 - 22:17 #8
er de stadig venstrestillet ?
når du har fået dem adskildt med - (minustegn, så

Hvis de er, så sprøv at skrive 1 i en tom celle
Kopier cellen

marker dine datoer, vælg indsæt specilt multiplicer
Avatar billede sjap Praktikant
22. januar 2006 - 22:17 #9
Mystisk - Det fungerer fint her.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 22:18 #10
kan man uploade et eksempel?
Avatar billede sjap Praktikant
22. januar 2006 - 22:18 #11
sjap9000 snabela hotmail punktum com
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2006 - 22:19 #12
det fungerer også ved mig med -(minustegn), det er dato med det samme
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 22:23 #13
sjap, jeg har shippet et eksempel afsted til dig
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2006 - 22:30 #14
hvis nu ikke sjap, kan fikse den,( det kan han sikkert, han er jo en af nørderne), vil jeg godt se den.
kabbak snapela tiscali punktum dk
Avatar billede sjap Praktikant
22. januar 2006 - 22:31 #15
Returneret. Datoerne blev lavet i første forsøg med skråstreger (ville formdentligt også være sket med minuser). Jeg har ikke lige nogen forklaring på hvorfor det ikke skete hos dig.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 22:36 #16
Fil modtaget - og det ser ud til at virke. Tak for det. Mærkeligt at det ikke fungere her. Kan det være fordi min windows er sat op til yyyy-mm-dd i dens generelle datoformat?

Jeg har stadig brug for at kunne konvertere på min egen maskine - jeg har flere lister :(
Avatar billede sjap Praktikant
22. januar 2006 - 22:38 #17
Ja, det kan det godt være. Hvis du kan lave det om - bare mens du lige laver det her, så skulle det vist virke.
Avatar billede brilleabe Nybegynder
22. januar 2006 - 22:43 #18
Genialt - det virker.

Tak for hjælpen, point på vej!
Avatar billede sjap Praktikant
22. januar 2006 - 22:44 #19
:0)