Avatar billede mstaun Nybegynder
22. januar 2006 - 16:49 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Hvilken processor er hurtigst

Hvilken processor er hurtigst?

Intel Pentium M 730 1.6 GHz
Intel Celeron M 380 1.6 Ghz

Venlig Hilsen

Mads Staun
Avatar billede huset Praktikant
22. januar 2006 - 16:49 #1
De kan ikke sammenlignes. Pentium M er bedre da den har en højere cache
Avatar billede huset Praktikant
22. januar 2006 - 16:51 #2
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 16:56 #3
Svaret er : Intel Pentium M 730 1.6 GHz er hurtigst...
Avatar billede wilbard Nybegynder
22. januar 2006 - 17:14 #4
Jeg synes selv at Celeron er noget lort. Men vil nu ikke sige at man ikke skal købe dem. De er godt nok billige men ikke alle Celeron er gode. Hvis du har penge til at købe en Pentium M så gør det. Eller prøv at finde en Centrino. Centrino kører bare som en drøm :)
Avatar billede mstaun Nybegynder
22. januar 2006 - 17:21 #5
Hov....

Det var faktisk også en Intel Centrino Pentium M 730 1.6 GHz jeg mente...

Centrino ja
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 17:22 #6
Stadig den hurtigste....! :)
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 17:22 #7
Centrino...
Avatar billede mstaun Nybegynder
22. januar 2006 - 17:26 #8
ok...
Avatar billede huset Praktikant
22. januar 2006 - 17:44 #9
Hvor læser du det mjl?
Avatar billede huset Praktikant
22. januar 2006 - 17:45 #10
Kommentar: mjl

Centrino er IKKE en CPU husk det!
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 17:48 #11
Den han kalder Centrino (Pentium M 730 1.6 GHz .. ) er stadig hurtigst .. i forhold til Celeron ..
Avatar billede huset Praktikant
22. januar 2006 - 17:50 #12
Spørger igen!

Hvor læser du det?
Deres frekvens og ydelse er 100%. Eneste sted de er forskellige er cachen og mangel på deepsleep
Avatar billede huset Praktikant
22. januar 2006 - 17:56 #13
Mjl vil have glæde af at læse denne http://www.mobilityguru.com/2004/03/09/does_everything_have_to_be_a_centrino/

Til dig opretter vil jeg sige, at det basalt kommer an på hvad du skal bruge omtalte processorer til.

Er det til videoredigering, photoshop, rip af film, og andre cache krævende applikationer, så bør du tage en Pentium M.

Er det til overall brug er Celeron M alt nok. Problemet med Celeron M er ikke bare cache, men manglen til at gå i dvale. Her vil du få mest glæse af Pentium M hvis du priser lang batteritid højt.
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 18:01 #14
Jeg læser her : http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1541 om "Intel Centrino - Det lille mirakel" ...

Havde ikke lagt mærke til dig "huset" - så jeg smutter bare igen - du har det jo svært med min tilstedeværelse - så bye bye...
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 18:08 #15
Centrino er en teknologi, som har været under udvikling, fra den tid, hvor en laptop CPU var en tweaket desktop CPU.
Med udviklingen af Centrino teknologien, blev Intel til den førende producent af mobile CPU'er indenfor notebook området. Undervejs blev flere platforme destrueret, indtil forbrugeren fik Banias at se, som er den første Centrino platform.

Centrino består grundlæggende af Pentium - M, et chipset der understøtter den givne standard, og den trådløse 802,11-standard.

En stor fordel ved Centrino er det lave strømforbrug, som, efter Intels udtalelser, er mindre end 1Watt - ca. en halvering af datidens notebooks. Det skyldes blandt andet Intels Speedstep-teknologi, som formåede at nedjustere CPU'ens forbrug, når der ikke var så store krav til den.

Flere tests viste, at en Centrino baseret CPU på f. eks. 1.6GHz, kunne formå at overhale en desktop CPU på 2.4GHz.
At Banias ydermere havde en 1mb level 2 cache, gjorde det jo ikke dårligere. Med lanceringen af Banias, og dermed Centrino, fik forbrugeren altså en CPU, som arbejdede ved lavere frekvens, og dermed også en lavere temperatur.
Samtidigt formående Intel at producere en profil, og chipset, som var en smule mindre end de tidligere.
Efter Intels udsagn nedbragte de størrelsen på CPU og chipset med ca. 1 cm, hvilket hjalp med til at gøre maskinen en smule lettere (flere sites siger det er 1-200gr). Intel langede hårdt ud efter producenter, som fremviste maskiner, som f. eks kun indeholdt Pentium M og 855 chipsettet men ikke WF-FI, og dermed ikke havde ”retten” til at påtrykke deres maskiner med Centrino logoet.

Det nye 855-chipset som Banias blev født med har integreret Wi-Fi. 855 chipsettet udkom til Banias 2 versioner 855PM og 855GM. GM versionen indeholdt en såkaldt integreret grafikløsning. 855GM var produceret med henblik på low cost maskiner, som havde shared RAM. Dette vil sige at RAM'ene skal deles med andre komponenter på maskinen, og dermed en forringelse.
Sidstnævnte chipset vil forekomme i low-end notebooks. 855PM udkom med dedikeret grafikkort. Dedikerede ram er helt seperate Ram som KUN bruges af grafik chippen.

Den trådløse del af Centrino platformen udkom med 802.11b som standard, men platformen var dengang også klar til den bedre 802.11g, hvor datahastigheden vil kunne komme op på 54 megabit i sekundet. Så i bund og grund var det op til producenten af laptoppen, hvilke WF-FI der skulle i.

Sidst men ikke mindst skulle Banias hjælpe med til en væsentligt forbedret og forlænget batteri tid på én opladning, som hidtil har været umuligt for bl.a. AMD at løse.
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 18:08 #16
Avatar billede huset Praktikant
22. januar 2006 - 18:15 #17
Jeg tror godt jeg ved hvad der står på min hjemmeside!
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 18:29 #18
Ja ikk...!
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. januar 2006 - 20:02 #19
mjl> rart at se at du er enig med huset for en gangs skyld og ikke teer dig som vanligt!
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 22:08 #20
Teer mig!?
Avatar billede mjl Nybegynder
22. januar 2006 - 22:12 #21
Nu må jeg bede om at blive fri - hvad i al verden har jeg nogen sinde gjort dig Hr. Stigers - hvis jeg teer mig, hvorfor giver I mig så ikke dårlig karma?

Mon ikke man skal kaste mudderet den rigtige vej?
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 10:31 #22
Har opretter mere brug for support eller kan tråden lukkes?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. januar 2006 - 11:25 #23
Han har i hvert fald brug for hjælp til at lukke sine spørgsmål...
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=mstaun&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on
Avatar billede mstaun Nybegynder
29. januar 2006 - 11:29 #24
Hvordan lukker man et spg. ?
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 11:33 #25
Avatar billede mjl Nybegynder
29. januar 2006 - 11:33 #26
Har du ikke været med siden 2001 - så må du da fluks lære at lukke!
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. januar 2006 - 11:37 #27
Du markerer husets navn i boksen til venstre og klikker på accepter. Så er spørgsmålet lukket!

"Kommentar: mstaun
29/01-2006 11:29:21 Hvordan lukker man et spg. ?" Flovt...
Avatar billede mstaun Nybegynder
29. januar 2006 - 11:38 #28
Jamen når jeg trykker på accepter sker der intet ???
Avatar billede mstaun Nybegynder
29. januar 2006 - 11:39 #29
Der er kun ET navn ude  i boksen jeg kan vælge?
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. januar 2006 - 11:43 #30
Jep - huset svarer på det du spurgte om så hans svar accepterer du bare.
Avatar billede mstaun Nybegynder
29. januar 2006 - 11:44 #31
"Jep - huset svarer på det du spurgte om så hans svar accepterer du bare."
Det svar kan jeg ikke bruge fremover..
Vil der altid kun et navn derude??
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. januar 2006 - 11:47 #32
Dem der svarer kan accepteres - så mener du ikke at huset er kommet med noget brugbart beder du de/den der kom med noget brugbart om at lave et svar, som du så accepterer i stedet.

Men hvorfor kan du ikke bruge det svar? Du stiller jo et meget specifikt spørgsmål som besvares med et spcifikt svar af huset...???
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 11:48 #33
suk
Avatar billede mstaun Nybegynder
29. januar 2006 - 11:49 #34
dude... jeg indsatte dit citat fordi det var det jeg talte om ... .ikke huset... huset gav gode svar
Avatar billede mstaun Nybegynder
29. januar 2006 - 11:50 #35
Jep - huset svarer på det du spurgte om så hans svar accepterer du bare

dette var jo ikke svar på hvorfor der altid kun var ET svar ude i boksen
Avatar billede sardinen Nybegynder
29. januar 2006 - 11:51 #36
Du skal trykke på hans navn ude i venstre side og derefter trykke på accepter :-)
Avatar billede sardinen Nybegynder
29. januar 2006 - 11:54 #37
Grunden til at der kun var ét navn i venstre side er fordi Huset var den eneste der lagde et svar. De andre har kun lagt kommentar. Hvis de andre også havde lagt svar, ville deres navne også stå der. Håber det giver dig svar. :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. januar 2006 - 11:55 #38
makker "Kommentar: mstaun
29/01-2006 11:39:31 Der er kun ET navn ude  i boksen jeg kan vælge? "

Jeg er ikke tankelæser!
Avatar billede mjl Nybegynder
29. januar 2006 - 12:34 #39
:)