Avatar billede bhn.314 Nybegynder
21. januar 2006 - 18:21 Der er 6 kommentarer

Installation UDEN skrærm over netværk

Jeg vil gerne installere openSUSE 10 (via cd-rom) på en gammel PC - den har cd-rom drev, netkort osv. MEN ingen skærm. Jeg har kun en bærbar PC med XP. Kan jeg overhoved installere SUSE på den måde? Og hvordan ?

Jeg har kigget i SUSE's userguiden, men der skal man bruge en skærm?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2006 - 19:07 #1
"Jeg vil gerne installere openSUSE 10 (via cd-rom) på en gammel PC " --->>> Kunne du udtrykke dine planer lidt nærmere ???
Avatar billede huset Praktikant
21. januar 2006 - 19:08 #2
Undskyld for spam

Helgec
http://www.eksperten.dk/spm/681446
Avatar billede bhn.314 Nybegynder
21. januar 2006 - 19:24 #3
helgec >>> Hvor meget nærmere skal jeg komme? Jeg vil bare gerne kunne installere openSUSE 10, med apache, mysql og php, på en maskine (PC 1!) som ingen skærm har. Jeg har udover PC 1, kun en bærbar PC med XP (PC 2!). Kan jeg via PC 2 installere PC 1 med openSUSE! Eventuelt via netværk.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2006 - 19:40 #4
Undskyld hvis jeg forekommer langsomt opfattende, men taler vi om at installation og opsætning skal foregå uden skærm eller går spørgsmålet på at driften skal foregå uden skærm ? "på en gammel PC - Hvor gammel? hvad er det for en svend ?
Avatar billede bhn.314 Nybegynder
21. januar 2006 - 19:44 #5
Installation OG drift uden skærm!
Avatar billede darios Nybegynder
07. februar 2006 - 09:34 #6
Det er ikke nemt at installere SuSE på en maskine uden en eller anden form for monitor.
Du kan prøve at kikke på ”kickstart” eller ”autoinstall”, men det kræver at du kender din hardware samt en monitor.
Det nemmeste du kan gøre er at sætte en skærm på og fjerne den efter installationen. Dernæst kan du arbejde med den via SSH eller anden fjernadministrations værktøj.
Men hvis du ikke har mulighed for at tilslutte en skærm på så skal du gøre det via netværk med VNC. Jeg har ikke prøvet den selv! Læs her:

For special setups, SuSE also offers things like headless installation which you can perform without monitor - and, optionally, keyboard (using a boot installation floppy with pre-defined settings). Enter something like
hostip=192.168.2.1/24 vnc=1 vncpassword=xyz
and Linux will boot, autodetect the network, start a virtual VNC server to which you can connect using the given password and start YaST from within this VNC session. This means that you don't have to sit in the server room all the time, while Linux installs. :-)
Also, a boot command line like
hostip=192.168.2.1/24 ssh=1 sshpassword=xyz
will do the same thing using SSH. You can connect with any SSH client and - if you have a local X11 server running - the graphical YaST2 installation program will appear on your local desktop (if not, the text based YaST2 will start) and you can install remotely.
Adding
install=ftp://192.168.2.5/pub/wherever/
will fetch all the files from a remote location. It supports, FTP, HTTP, NFS, Samba (Windows share), and SLP (auto discovery). Also, installation over a serial console is possible. See Remote Installation at SuSE's portal page for more information.

Held og lykke!