Avatar billede sorenbuss Nybegynder
20. januar 2006 - 23:23 Der er 10 kommentarer

Kan ikke se min nye sata-disk

Jeg har nyligt bygget en PC med et Asus A7S8X-MX bundkort. Har installeret min ide-harddisk og systemet kører fint. Købte så en 80Gb Hitachi sata, som en sekundær data-disk, men jeg kan ikke finde den i XP nogen steder. Har enabled sata i BIOS og sat den på sata-1 på bundkortet. Et stik til data og et til strøm (via et molex-kabel, tror jeg det hedder).
Hvorfor kan jeg ikke se min nye sata-disk ?
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2006 - 00:18 #1
Start -> højreklik "denne computer -> administrer -> diskhåndtering -> nu kan du sikkert se disken, højreklik -> opret partition -> formater
Avatar billede sorenbuss Nybegynder
21. januar 2006 - 00:23 #2
Kan ikke se den i diskhåndtering.
Jeg har delt min nuværende ide-disk op i 3 partitioner, c-d-e, er det fordi XP ikke kan rumme flere ?
Avatar billede sorenbuss Nybegynder
21. januar 2006 - 00:33 #3
..men jeg kan heller ikke se den i BIOS, men der plejer sata-diske vel heller ikke at kunne ses, vel ?
Avatar billede tumben Novice
21. januar 2006 - 01:44 #4
jo de gør....men du skal måske installerer en driver til SATA controlleren...men den bør altså kunne se i bios..inden ....
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2006 - 08:47 #5
Kan du mærke om den kører overhovedet
21. januar 2006 - 10:53 #6
Avatar billede sorenbuss Nybegynder
21. januar 2006 - 11:15 #7
Den snurrer lystigt nede i kabinettet og jeg har sat de 2 kabler på (strøm og data).
Der sidder en jumper på sata`en. Noget med at den begrænser datastrømmen til et vist antal Mb./sek., da meget hardware endnu ikke er kompatibelt med de nye hastigheder. (noget henad usb 1 og 2)
Kan det være det ?
Avatar billede sorenbuss Nybegynder
21. januar 2006 - 11:47 #8
På min sidste sata-installation (et andet motherboard og en anden sata-disk) kunne disken ikke ses i BIOS. Det var først da xp-installationen helt i starten fik besked på at hente en driver (tryk på F6 for at...) at den kunne ses og efterfølgende installeres på. Den bruger stadig 30-50 sekunder ved boot på at finde disken. Man kunne fristes til at kalde dem SATAns diske. Ville egentligt have en IDE-disk, men fik en SATA da jeg ikke var opmærksom nede i butikken...
Avatar billede mex5 Nybegynder
21. januar 2006 - 21:22 #9
Selvom man kører systemet fra en IDE disk, skal der stadig installeres en S-ATA driver, for at man kan se SATA disken - d.v.s. så S-ATA controlleren er aktiv og dukker op i enhedshåndtering som en fungerende enhed (den vil muligvis hedde noget med "SCSI" inde i enhedshåndtering). Driveren burde ligge på Asus-CD'en.

Du ved det sikkert allerede, men man kommer i enhedshåndtering ved f.eks. at vælge: Højreklik denne computer -> Egenskaber -> Fanebladet hardware -> enhedshåndtering.

Kig efter om controlleren er der, og er funktionel - den hedder muligvis noget med "SCSI".

Den jumper du henviser til afgør om disken skal køre som SATA-I eller SATA-II og med det bundkort du har skal den afgjort sættes til at køre SATA-I (begrænse datastrømmen).
Avatar billede tumben Novice
21. januar 2006 - 23:10 #10
jeg er noget der ligner 100 % sikker på at...hvis den ikke kan ses i bios...er der noget fundamentalt galt...drivere osv er sekundært....da det jo har noget med styresystemer´t at gøre...bios er jo som bekendt før alt det..