Avatar billede edthebob Nybegynder
20. januar 2006 - 16:27 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Er der nogen der kan forklare mig hvad voltage betyder for RAM?

Hej Allesammen.

Jeg har normalt rimeligt styr på hardware, så svarene må godt være tekniske :P

Men jeg render og kigger på at opgradere min maskine (Dell) med noget mere RAM, og i den henseende har jeg noget Kingston RAM i kikkerten.

However, mit nuværende RAM står der 1.8v på, mens det billigste Kingston jeg kan finde, står der 2.6v ved.

Hvad pokker er forskellen? Er det ydelsen, hvad PSU'en skal levere, skal modulerne være ens, er det fordi de kan køre dual channel?

Jeg vil helst ikke bestille nyt hardware før jeg ved hvad jeg har med at gøre, og Kingston 1.8v modulerne er en sjat dyrere, hvilket undrer mig.

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 16:30 #1
det er den spænding de arbejder emd, spændingen for bundkort og ram SKAL være ens.

Jo lavere spænding elektronik skal køre med, jo sværere er det at lave, og derfor er prisen også det dyrere.
Avatar billede strych9 Praktikant
20. januar 2006 - 17:40 #2
1.8V er vist spændingen på DDR2 RAM moduler, ikke?
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 17:42 #3
strych9 kan ikke huske det, men jo det lyder korrekt
Avatar billede strych9 Praktikant
20. januar 2006 - 17:45 #4
jo jeg mener
DDR2 = 1.8V
DDR1 = 2.5V-2.6V

men de passer ikke sammen.. ddr2 er vist 240 pin, mens ddr1 er 168 pin.

edthebob, gider du at fortælle os hvad det er for en Dell maskine så vi kan slå specs op på den? og også gerne et link til et af de moduler du har kig på?
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 17:47 #5
ddr er 184 pins men det er en detalje, udover det er vi enige vi vil se spec *G*
Avatar billede allanfo Praktikant
20. januar 2006 - 17:51 #6
168 pin er SD-Ram.
Avatar billede strych9 Praktikant
20. januar 2006 - 17:52 #7
yeah jeg er frygtelig til at blande dem sammen =)
hovedsagen er at de ikke passer i samme sokler.
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 18:49 #8
Kræver et specielt chipset for at bruge DDR II

Indtil videre er det ikke mange bundkort, der understøtter DDR2, det er bundkort med chipset  915 og 925 som kan understøtte det. chipset 915 har dog understøttelse for både DDR1 og DDR2. Visse bundkort (915) tilbyder endda mulighed for at bruge begge moduler, men ALDRIG samtidigt.
Valg af bundkort med 915 chipsettet kan derfor for mange være en god investering, hvis man ikke gider skifte sine gamle RAM, men gerne vil være klar til at bruge det.  Derimod er man tvunget til DDR2 med 925 chipset.
Avatar billede edthebob Nybegynder
23. januar 2006 - 12:16 #9
Jeg har en Dell Dimension 8400, der kører DDR2 PC2-4200 (533mhz) og dual channel.

Jeg har fundet mig et lille tool CPU-Z, der fortæller at mine eksisterende RAM kører 1.8v og jeg har diskuteret lidt hardware i min omgangskreds også, og vi endte med at blive enige om at det måtte være, som Strych9 også siger her, fordi de ting jeg har kigget på har været voltage på hhv. DDR og DDR2 RAM.

Jeg køber mig i hvert fald noget Elixir DDR2 1.8v RAM nu her, og så må vi se om skidtet virker. Det er også første gang jeg er rendt ind i den slags problemer, og jeg kunne ikke selv forstå at det pludselig var et issue. Jeg må jo have luret på en leverandørs side, som ikke specificerede pins eller ram type (Kan ikke huske hvilken), siden hovedpinen opstod.

Strych9, smid mig lige et svar, så deler jeg point ud til jer 2 og siger tak for hjælpen.
Avatar billede edthebob Nybegynder
23. januar 2006 - 12:17 #10
Gøgemøg:

Glemte lige, jeg har et 925X chipset på bundkortet.
Avatar billede allanfo Praktikant
23. januar 2006 - 14:46 #11
HOV! Er det en bærbar?
Så er det ikke sikkert at det er den rigtige type du har fat i der.
Avatar billede edthebob Nybegynder
23. januar 2006 - 15:26 #12
Nejnej, det er en stationær...

Miditower model ting, eller hvad fa'en det nu er for et tower.

Har haft skidtet skilt ad og kigget på data på RAM-klodserne, netop for at købe så "rigtigt" som muligt.
Avatar billede allanfo Praktikant
23. januar 2006 - 15:36 #13
Ok. Ellers var det nok nogle helt andre ram, der skulle bruges.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. januar 2006 - 17:21 #14
okie, her kommer et svar =)