Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 13:27 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

Ugyldig Boot.ini-fil

Jeg har et problem efter genstart af en windows 2000 maskine. Når computeren starter op skriver den:

Ugyldig Boot.ini-fil
Starter fra C:\winnt\

Herefter vises Windows 2000 startskærmen der når at tælle cirka to punkter op i bunden af skærmen. Herefter bliver der stort skærm og mere sker der ikke.

Jeg har prøvet at løse problemet ved at kører reparation fra installations cd'en. Men det lykkes ikke da jeg ikke har en start diskette og windows finder ikke selv noget ved at søge.

Jeg har på en anden windows 2000 computer prøvet at finde boot.ini filen dog uden held.

Hvad gør jeg??
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:36 #1
Boot.ini er en skjult fil der ligger i roden
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 13:39 #2
Ja det kunne jeg næsten gætte mig til. Nu har jeg jo valgt at alle filer skal vises (også de skjulte) samt lavet en søgning uden resultatet.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:40 #3
Stifinder -> funktioner -> mappeindstillinger -> vis -> fjern hakket i menuen "skjul beskyttede operativsystemfiler"
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:40 #4
Og den ligger altid i c:
Avatar billede angel82 Nybegynder
20. januar 2006 - 13:41 #5
For at få vist skjulte filer skal du åbne "Denne computer"
Funktioner -> Mappeindstillinger, vælge fanebladet "Vis" og vælg vis skjulte mapper og filer, samt fjerne hak i Skjul beskyttede operativsystemfiler og Skjul filtypenavne for kendte filtyper.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
20. januar 2006 - 14:21 #6
Mit 1. forslag er at prøve at se om du kan finde filen på den ødelagte maskine evt. ved at bruge ntfsdos fra sysinternals http://www.sysinternals.com/Utilities/NtfsDos.html
Der kan du så finde filen i c: og editere i den.
Hvis ikke det virker ville mit 2. forslag være at køre en ny installation af windows og så kommer den og spørger efter om den skal opgradere den eksisterende windows version. Det siger du så ja til, og du skulle gerne være kørende igen.
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:22 #7
Nu har jeg fundet filen boot.ini og fået den kopieret til en diskette. Jeg har troet at jeg så kunne bruge den som starte diskette men det kan jeg ikke.
Er der nogen der har nogen forslag til hvad jeg så kan gøre.
Avatar billede angel82 Nybegynder
20. januar 2006 - 14:24 #8
Du kan hente bootdisks her http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:25 #9
Hej tlaursen

Hvis jeg bruger dit 2. forslag kommer den netop og spørger om jeg vil reparerer (og ikke opgradere som du skriver)men her er det nødvendig med en start diskette som jeg ikke har.
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:27 #10
angel 82> Hvad skal jeg bruge bootdisks til ??
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:27 #11
Var indholdet i de to filer enslydende ??
Avatar billede angel82 Nybegynder
20. januar 2006 - 14:27 #12
Du kan lave en windows 98 bootdisk. Den burde tage dig til dos når du booter på den (boot.ini ligger du på win98 boot disken) så kopiere du den over til C:\ :)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:29 #13
Nu ser jeg først at du har den på ewn diskette det duer da ikke, Øjeblik
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:30 #14
Jeg kan godt komme i C: uden bootdisk. Kan du kommadoen for at kopierer boot.ini fra A: til C:
Avatar billede tlaursen Nybegynder
20. januar 2006 - 14:32 #15
Hvad filsystem bruger du?
NTFS eller FAT?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:33 #16
Hvis du vil bruge den diskette med "boot.ini" skal den også indeholde "ntldr" og "ntdetect.com" disse to filer finder du også på din brugbare computer,
Avatar billede angel82 Nybegynder
20. januar 2006 - 14:35 #17
når du er i dos på A:\ så skriver du "copy boot.ini C:\"
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:35 #18
copy a:\boot.ini c:\
men kun hvis du kører FAT32
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:35 #19
tlaursen> Jeg ved faktisk ikke med 100% sikkerhed hvad det er for et filsystem jeg bruger.

helgec> De to andre filer som du nævner ligger også på disketten, men den virker stadig ikke som startdiskette.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:37 #20
Jo det skal den ellers er der et andet problem hvad siger computeren ?
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:39 #21
helgec> Den skriver: Filen kunne ikke kopieres. Kan det være fordi jeg kører NTFS?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:39 #22
"Jeg ved faktisk ikke med 100% sikkerhed hvad det er for et filsystem jeg bruger." pyt med det det er kun hvis du kører FAT32 det overhovedet kan lade sig gøre med den beskevne metode, ellers bliver du bare afvist
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:40 #23
helgec> Computeren skriver når jeg starter op:

Ugyldig Boot.ini-fil
Starter fra C:\winnt\
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:40 #24
"helgec> Den skriver: Filen kunne ikke kopieres. Kan det være fordi jeg kører NTFS?" Ja men det gives der råd for, men svar lige på 20/01-2006 14:37:41 først
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:43 #25
"helgec> Computeren skriver når jeg starter op:

Ugyldig Boot.ini-fil
Starter fra C:\winnt\"
OK er du helt sikker på at du starter fra disketten ? for at du kan bruge "boot.ini" fra din raske computer betinger det at den peger på din startpartition
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:45 #26
Nu kender jeg ikke Win2k, men hvis du har den mulighed at køre en "fixboot" ville det muligvis løse problemet, har du en XP installations-cd ?
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:48 #27
Når jeg starter computeren op uden diskette siger den:
Ugyldig Boot.ini-fil
Starter fra C:\winnt\

Når jeg starter computeren med disketten uden cd kommer der en længere fejlbesked som ender med at .......fordi denne fil er beskadigt eller mangler: winnt\system32\config\system
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:49 #28
Ja, jeg har en xp installations cd. Hvad gør jeg med den ?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:52 #29
OK. så er det sikkert fordi "winnt\system32\config\system ???" er beskadiget eller mangler, du må prøve at finde den fil på din raske computer og se om den har en størrelse der gør det muligt at kopiere den via en diskette, nu laver jeg lige en anvisning på hvordan du kopierer til et NTFS system
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:53 #30
"Ja, jeg har en xp installations cd. Hvad gør jeg med den ?" vi venter lige med den, det var noget jeg skrev før jeg fik din kommentar 20/01-2006 14:48:25
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:55 #31
Hent en selvudpakkende diskette til NTFS filsystem på http://danborg.org/spy/download/Ntfs4freedos_dk.exe
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:56 #32
Det er ok. Men hvad med anvisningen på hvordan man kopierer til et NTFS system
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 14:58 #33
Filen er hentet
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:04 #34
"Det er ok. Men hvad med anvisningen på hvordan man kopierer til et NTFS system" No problem, opret den diskette du har fået et link til, boot op på den og nu har du skrive og læserettigheder til NTFS, kopier den manglende fil fra din raske computer over på en diskette, når du har bootet op på din nye startdiskette og du ser a-prompten fjerner du din bootdiskette og sætter disketten med den manglende fil i a-drevet, herefter laver du kommandoen copy a:\filnavnet c:\  -> klik enter når det er gjort skifter du igen disketterne, taster Ctrl+Alt+del og så håber vi det bedste. Og nu vil jeg op og have kaffe
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 15:14 #35
Computeren kan ikke boote på disketten.

Non-System disk or error.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:23 #36
Øjeblik
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:27 #37
Det må være en fejl hos dig jeg har lige downloadet og oprettet en diskette, bootet på den og er nu inde i c:
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:30 #38
Når du en gang får bootet op på disketten kommer der en menu hvor du skal bekræfte at du er privat bruger, her er det vigtigt at du skkiver "Yes" uden "" hvis du ikke gør det får du ikke skriveadgang
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 16:19 #39
Noget nyt ??
Avatar billede knagen7100 Novice
20. januar 2006 - 17:14 #40
Computeren er på min arbejdsplads og jeg er hjemme. Vender evt tilbage mandag.
Avatar billede knagen7100 Novice
23. januar 2006 - 21:47 #41
Jeg siger tak for hjælpen til alle. Jeg har formateret computeren. Jeg giver helgec 50 point.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2006 - 21:52 #42
"Jeg giver helgec 50 point." --->>> ØH ???
Avatar billede knagen7100 Novice
23. januar 2006 - 21:55 #43
Det var en fejl. Helgec jeg har oprettet et nyt spørgsmål med 50 point. http://www.eksperten.dk/spm/682111