Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 12:39 Der er 44 kommentarer og
3 løsninger

250GB harddisk vises kun som 128?

Jeg købte idag Aldis HD og efter montering vises den kun som 128GB selv om det er en 250GB, styresystem Win XP sp2 bundkort Kinetiz K7B, hvad er der galt? Bios skulle være nyeste
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 12:42 #1
Du skal installere SP1 eller SP2
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 12:43 #2
hmm det har du som du skriver "Win XP sp2 "

Så skal du formatere den via diskhåndtering
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 12:47 #3
det har jeg lige prøvet uden det hjalp
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 12:49 #4
hvor stor er disken ifølge enhedshåndtering ?
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 12:49 #5
Har du selv opdateret BIOS til den nyeste. Kortete r ret gammelt, og vil klart kræve opdatering af BIOS for at understøtte så stor en disk
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 12:50 #6
bios er nyeste men noget andet er, harddisken sidder på en ekstra harddiskcontroller, kan det lave rav i den?
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 12:53 #7
131069 iflg enhedshåndtering
Avatar billede schlosser Nybegynder
20. januar 2006 - 12:54 #8
Højreklik på denne computer og tryk på administrer gå så ned i diskhåndtering i venstre side i menuen så kommer der en kasse i højre side med en oversigt over dine harddiske og andre drev.
hvis det er C der ikke viser alle 250gb så tryk på C øverst nedenunder kommer der så 2 kasser i den ene står der formentlig 158 i og i den anden står der nok mellem 60 og 100 i. så skal du højreklikke på den der ikke er aktiv også køre den så du fåe en ny harddisk med det resterende plads på håber du kunne bruged det
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 12:54 #9
opdater BIOS / firmware på din kontroller
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 12:55 #10
schlosser det skrev huset allerede kl 12:43:04
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 12:59 #11
schlosser> nederst til højre i diskhåndteringen vises kun en disk på 128 gb
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 12:59 #12
Svar: schlosser

læsning er en god ting :D
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:01 #13
hvis jeg sætter den på bundkortet i stedet for den ekstra controller, er der så en fremgangsmåde for at lave det nummer, eller er det bare at bytte stikkene ud og prøve at starte op igen, skulle windows så kunne genkende den som 250gb, jeg spørger fordi jeg ikke aner hvilken ekstra controler der er tale om så det vil volde mig problemer at opdatere bios på den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2006 - 13:02 #14
I diskhåndteringen vil hver disk være tildelt et enhedsnavn. Disk 0, Disk 1, Disk 2 og så videre. Hvis den disk der er tale om f.eks er Disk 1, så vil der under teksten Disk 1 stå størrelsen af disken set fra systemet, og står der ikke 250 GB, så er 20/01-2006 12:54:45 underordnet. Først når der står hele diskens størrelse på det sted som jeg har beskrevet, kan systemet se hele disken.

Jeg er af samme opfattelse som huset og screem, for jeg tror også at systemet ser det som kontrolleren ser. Det er blot kontrolleren der ikke ser det hele, og kan derfor ikke raportere anderledes til systemet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2006 - 13:04 #15
Hvis kontrolleren ikke kan se  250 GB, så er der 2 muligheder.

1 som allerede skrevet. Opdater fírmwaren i kontrolleren.
2 køb en ny kontroller.
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 13:04 #16
h.lund i enhedshåndtering vil du under SCSI og RAID ret sikekrt kunen se hvad din kontroller hedder
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:13 #17
vi nærme os, jeg smed den direkte på bundkortet, nu vises den i fuld størrelse men der er en ekstra partion der ikke er alokeret, hvordan får jeg så samlet de to til en?
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 13:14 #18
diskhåndtering eller partitions magic
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:16 #19
Huset, joe men hvordan?
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 13:18 #20
ved at slette den partion der er oprettet og oprette en ny (med hele disken kapacitet) er der data på disken så tag backup da de mistes ved denne handling, eller benyt partion magic (men også her er det en god ide med backup)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:32 #21
hvis i lægger et svar, så vil jeg smide lidt point som hjælp til jer alle, man lærer så længe man lever, og nu er jeg blevet lidt klogere :o)
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 13:44 #22
svar
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 13:45 #23
svar
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2006 - 13:51 #24
Jag har bare givet information, så jeg springer over  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 13:54 #25
Dragon> det er bare ok.
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 13:59 #26
huset det var da godt gået af schlosser *G*
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 14:14 #27
Flot "snydt" sig til point
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 14:16 #28
huset, ja det udløser dårlig karma (hvis ikke han retter den fejl), han er jo trods alt ny herinde (fra igår), så er måske ikke så meget inde i det.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 14:25 #29
Jeg håber i finder u a det, jeg fordelte pointene blandt jer, da jeg før har fået en mega balle for at overse en :o)
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 14:36 #30
h.lund det gør vi nok ;) men en anden gang så ville ejg som spørger se hvad de neektle har skrevet og ikke bare give point fordi de har lagt et svar (for i min opfattelse skulle schlosser ikke have haft point for at skrive det som huset skrev før ham , og som du allerede havde prøvet)
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 15:27 #31
h.lund fadnt du en bios gos promise ? (kan jo se du har spurgt i newsgroups også hehe)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:29 #32
nej jeg kan ikke se hvad faen jeg skal bruge til bæstet, teknik og mig
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 15:34 #33
i det kortet scanner for tilsluttede diske, burde den skrive at det er et promise XXXXX kort, og så et nummer, det nummer angiver BOS version og XXXXX er typen (om det er en ultra66 osv)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:44 #34
Genstartede lige, der står ultra 66 bios ver. 2,00 build 18 siger det dig noget?
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 15:46 #35
haha det var sq godt gættet med de ultra 66 ;) øjeblik finder lige et link til dig
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:47 #36
ja og endda sidst på ugen *LOL*
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:49 #37
Nu må du dælme skære det ud i pap for mig så jeg ikke går hen og opdaterer et eller andet sært i stedet for controlleren
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 15:49 #38
den nyeste til et ultra66 kort er 2.00.b18 og kan hentes fra nedenstående link
http://www.promise.com/support/file/bios/Ultra66B200b18.zip
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:52 #39
fuck det er den der er inde så, hvorfor faen er det så ved at slå maskinenihjel når jeg brænder?
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 15:52 #40
i zip filer er der en readme fil, den beskriver præcist hvad der skal gøres og i hvilken rækkefølge ;)
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 15:53 #41
den fangede jeg ikke lige ? :/
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 15:55 #42
den skriver under opstarten at det er en bios 2,0 build 18 så det må jo være den nyeste der er inde på maskinen, men efter jeg satte min cd brænder på controlleren i stedet for harddisken, så er maskinen ved at gå i knæ når jeg brænder en cd
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 15:58 #43
dete er fordi det er en ATA controlelr dvs til harddiske (et optisk drev er ATAPI, og er ikek 100% kompatibelt med ATA, da ATA ikke understøtter flytbare drev som ATAPI er) optiske drev skal monteres på controlleren på bundkortet og harddiske på den anden controller.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 16:02 #44
æv da så må jeg til at møbelere om igen
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 16:03 #45
nu skylder jeg jo dig en masse igen :o(
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 16:05 #46
nej nje vi har afregnet ;) (men tænk over hvad jeg skrev tidligere i det her spørgsmål angående pointgivning, for der er da en deltager der ikke skulle have haft point)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2006 - 16:41 #47
jep jeg kan ikke så godt trække dem tilbage nu, men nu har jeg flyttet div kabler jumpere mm, så nu er alt i den skønneste orden, du er velkommen til at komme og få et stykke sokkerlade næste gang du runder det wilde westen wed Lemvig :o)