Avatar billede tob Nybegynder
19. januar 2006 - 18:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forstærkning og opbygning af udendørs trådløst netværk

Min far er har en stor kvægbedrift (en gård) der skal bruge et nyt dyreregistreringssystem, der kræver at han kan komme på nettet via en PDA overalt på bedriften. Derfor skal vi have opsat et trådløst netværk der kan dække staldene hvor dyrene går.

Det er sådan at der i stuehuset hvor mine forældre bor forefindes en adslforbindelse. Stuehuset ligger ca. 150-200 m. fra staldene hvor dyrene går. Det er meningen at der skal oprettes en forbindelse mellem staldene og stuehuset via trådløst udstyr. Mellem staldene og stuehuset ligger en anden stor bygning som signalet skal skydes igennem. Nede i staldene skal der så opsættes et eller flere accesspoints, som dækker området dernede. Området der skal dækkes i staldene har en radius på ca. 250 meter (max.) Der er forholdsvis få forhindringer dernede (få betonvæge).

Spørgsmålet går altså på hvilket udstyr der skal bruges til dette. Hvorvidt det er bedst at sætte et accesspoint op i stuehuset og blot bruge flere repaters eller forstærkere til at få signalet ned til staldene, eller om det er bedst at sende signalet til staldene med en parabol, og så sætte en modtager op dernede, og koble et accesspoint på den.

Foreslag til udstyr, og kombinationer af udstyr ville være lækkert da jeg ikke er så meget inde i trådløst netværk, og de produkter der findes. Min far er selvfølgelig interesseret i at gøre det til den billigst mulige pris.

Tusind tak for hjælpen.

Tobias Aabye Dam
Avatar billede tob Nybegynder
19. januar 2006 - 18:12 #1
Det skal siges at det er mulig at montere det meste af udstyret oppe i tagryggen både i stuehuset og i stalden. Således skulle der ikke være de store forhindringer i at få signalet ned til staldene. Dog skal det siges at udstyret vi anskaffer os helst skal være rimeligt sikret mod fugt, eftersom en del af det kommer til at sidde udendørs, dog under et tag.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. januar 2006 - 18:14 #2
Det er meget svært at sige noget præsist om, f.eks. bliktage på en lade, kan reflekterer, skærme og generer et signal så meget at det ikke kommer igennem, elektriske installationer kan støje osv osv.

Enten skal i have professionelle folk ud og se på tingene, eller også skal i opbygge gradvist med meget retningsbestemte antenner, hvor I har line-of-site mellem de enkelte punkter og så udbygger gradvist, så i ikke køber udstyr i så ikke kan bruge
Avatar billede tob Nybegynder
19. januar 2006 - 18:18 #3
Okay. Der er jo bliktage de fleste steder, så hvis de reflekterer signalet har vi jo et problem.
Avatar billede ierikk Nybegynder
19. januar 2006 - 18:25 #4
jeg ved at trendnet har hjulpet flere med net over større afstande, prøv at kontakte dem
http://www.trendnet.dk/home/index.asp
Avatar billede ierikk Nybegynder
19. januar 2006 - 23:37 #5
Avatar billede michaels102 Nybegynder
23. januar 2006 - 02:53 #6
Nu er jeg personlig en stor fan af D-Links produkter, så dem vil jeg forslå dig.

Her er lige en vejledning fra dem.
http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUC7YcU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oUoB5kP98f8p8MKtm5js6VHqqnHtH889MV4Kzg+bxK08XtOzeboG0GQ==

Og ja du skal kopiere hele den smøre ind i adresse linjen...

En helt anden ting er, selv om du sætter udstyr op som er kraftig nok til at kunne nå din fars PDA, så skal netkortet i pda 'en også være kraftig nok til at nå den anden vej ellers er du lige vidt...

Håber du kunne bruge svaret
Avatar billede michaels102 Nybegynder
23. januar 2006 - 03:16 #7
Ps.
hvis du starter med at klikke på link budget, er der en calculater over afstand imellem a og b og forskelligt udstyr og hvor meget Mbps / dB. Og bla bla bla bla...
du kan jo selv se det