Avatar billede lbaad Nybegynder
19. januar 2006 - 08:01 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP. Mulig kurrupt datafil

Hej

Jeg har fået et problem med min oracle database.
Problemet opstod i går, efter jeg havde fået nogle nye diske isat min server.
Jeg flyttede nogle datafiler fra en IDE disk til en SCSI disk.
Jeg satte tablespacet offline. Ændrede placeringen for datafilen. Flyttede datafilen, og satte tablespacet online igen.
Alt så ud til at køre efter planen, men tilsyneladende ikke helt alligevel, da jeg skulle lave en forespørgsel fik denne fejl:

ORA-01115: IO-fejl ved læsningaf blok fra filen 105(blok# 114413)
ORA-01110: datafilen 105: 'H:\ORADATA\DW\USAGE_JANUAR20063.DBF'
ORA-27091: skgfqio: kan ikke placere IO i kø
ORA-27070: skgfdisp:asynkron læsening/skrivning fejlede
OSD-04006: ReadFile

Jeg har ikke villet lukke basen, da jeg så sikkert ikke kan få den op igen.
Er der nogen som ved, hvad jeg kan gøre i sådan en situation??

Mvh
Lars
Avatar billede netpxg Nybegynder
19. januar 2006 - 08:58 #1
I følge http://ora-1115.ora-code.com er den pågældende disk muligvis offline og skal reaktiveres, men hvis disken ellers virker sund og rask løser det nok desværre ikke dit problem. Er det kun en enkelt blok, der ikke kan læses ?
Avatar billede lbaad Nybegynder
19. januar 2006 - 09:01 #2
Jeg har også læst på den side.
Jeg skulle mene, at disken er "rask og sund"

Der er nok alle blokke, som har noget med den fil at gøre.
Jeg har dog flere diske, som alle blev sat i igår, og der er fejl på alle de datafiler, som ligger på de diske, så der er sikkert noget med controlleren som håndterer dem.
Avatar billede lbaad Nybegynder
19. januar 2006 - 13:39 #3
Nå jeg lukke spm igen, da datafilerne efter en genstart forsvandt :-(
Nu prøver jeg ar restore filerne, men ved ikke hvordan, så jeg opretter lige et nyt spm.

/Lars