Avatar billede quewer Nybegynder
18. januar 2006 - 20:42 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Hvor længe kan en PC tåle at stå tændt?

Jeg har tit min computer til at køre om natten, hvis jeg udveksler store filer med mine venner. Er der nogen regl for hvor længe en computer kan stå tændt? Hver gang jeg lader den stå over natten, åbner jeg altid vinduet og lukker døren ind til værelset så der bliver så koldt som overhoved muligt, er det en god idé?

Jeg har en Dell Dimension 4600.
Avatar billede trekkies Juniormester
18. januar 2006 - 20:46 #1
Min bærbar har stået tændt den sidste uge.

På mit tidligere arbejde var der 1 computer tændt hele tiden.
Mange steder er det nemmere at lade computeren stå tændt, da det tager tid at starte computeren og slutte den.

Jeg kan ikke se noget galdt i at din computer er tændt i et par dage, men ved ikke om det er en god ide med et åbent vindue.
Avatar billede dkhansen Nybegynder
18. januar 2006 - 20:48 #2
jeg har en acer  som er rimelig ny og en gammel dell - de køre stort set altid- aceren har ikke været lukket ned i omkring en månede- så jeg tror ikke det har så meget at sige så længe din køler /blæser da virker -s-
Avatar billede screem_brille Novice
18. januar 2006 - 20:49 #3
har haft flere maskiner som har stået tændt i over 6 måneder (uden at blive genstartet endda, og som kørte windows), fakteisk ser man af og til at hvis man slukker en maskine som har kørt længe så dør disken(e) bagefter, for så har lejerne sat sig (men her snakker jeg om servere, der har stået tændt i årevis)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2006 - 20:50 #4
Den skulle ikke tage skade af at stå tændt i døgndrift. Jeg har haft adskellige computere der har stået tændt i månedsvis - enkelte i årevis.

Dog bliver en almindelig PC ustabil med tiden, og har godt af at blive genstartet en gang imellem.
Ligesom en computer der har været tændt i måneder, der pludselig bliver slukket, godt kan "dø" af det. (typisk strømforsyningen der står af).

Med mindre dit værelse er under 1M2, er der ingen grund til at holde vinduet åbent. Hvis din computer bliver for varm med vinduet lukket, er der noget helt galt.
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. januar 2006 - 20:54 #5
Den jeg bruger her på værkstedet har nu kørt siden starten af 2002
Avatar billede doggy82 Praktikant
18. januar 2006 - 21:06 #6
Lol vinduet åbent :)
Det har som sagt minimal betydning.
Jeg har selv en Dell Dimension 4400 - står tændt døgnet rundt. Sidst den var slukket var i juni. Og ja så'n har jeg gjort i de 4-5 år jeg har haft den
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. januar 2006 - 21:51 #7
Hvis den bare står tænt, under de samme betingelser og (vigtigst af alt) ikke slukkes, så mindst 15 år og sikkert længer. Når du så slukker den igen skal du ikke regne med at den kan startes. På mit arbejde har vi en Olivetti 25 (286) kørende som gateway, der har kørt siden 1993 og den kører upåklageligt i det skab hvpr den ståe ig ingen ved den er der
18. januar 2006 - 21:59 #8
Vi havde noget 386'er som rullede et eller andet convertering tool i DOS 5.0 - efter en (ufrivillig) strømafbrydelse ville 2 ud af 5 slet ikke vågne op igen...
Jeg fik gravet 2 PSU'er frem fra et "loppemarked" og isat istedet - så ka' de lidt igen...
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. januar 2006 - 22:56 #9
og ja, kulde er godt. men store temperatursving er ikke så godt, det slider på halvdårlige forbindelser der kunne være i den.
Avatar billede skovge Novice
18. januar 2006 - 23:06 #10
bufferzone>>  Nu har HO jo heller aldrig været kendt for at rutte med midlerne til nyt isenkram!    ;-)
Avatar billede screem_brille Novice
18. januar 2006 - 23:08 #11
og et svar herfra
Avatar billede paaskesen Nybegynder
19. januar 2006 - 00:31 #12
Jeg har selv en helt almindelig stationær computer til at så som server... den er stortset tændt 24 timer i døgnet og i flere uger i træk.. Jeg har kun haft problemer med den hvis der ikke er tilstrækkeligt kølig i det rum den står i.. Så nej det burde ikke være noget problem for dig at lade din computer stå tændt i længere tid...
Avatar billede roenving Novice
19. januar 2006 - 15:23 #13
-- og man kan jo også tilføje at de fleste fil- og web-servere, der stilles op i dag, faktisk konstrukivt er bygget på præcis samme måde som en pc'er, og de er beregnet til at stå tændt 'for evigt' !-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. januar 2006 - 15:58 #14
skovge>det har du ret i og hvis lo.... virker så don't fix it
Avatar billede quewer Nybegynder
19. januar 2006 - 21:28 #15
Jeg har fået lidt tvetydige kommentarer. Alle har kommenteret mit åbne vindue som ligegyldigt, men alligevel er der en der siger at kulde er godt, så længe der ikke er temperatursvingninger.

Er køligere temperaturer (ca. 15 grader) bedre end normal stuetemperatur?
Avatar billede screem_brille Novice
19. januar 2006 - 21:30 #16
ja 15 grader er bedre, jø køligere jo bedre (så længe det ikke udsættes for fugt)
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. januar 2006 - 21:46 #17
15 er bedre end 20, men ikke markant bedre. det der er vigtigt er at forholdene er stabile. Dvs. samme temp (gerne lav) samme luftfugtighed (gerne lav), stabil strømforsygning uden transienter (høje eller lave spændinger) osv osv, samme forhold dag ud og dag ind, så holder den længe
Avatar billede quewer Nybegynder
20. januar 2006 - 16:27 #18
Det er lidt svært at give point til så mange, nogen forslag til hvordan de bør deles?
Avatar billede screem_brille Novice
20. januar 2006 - 16:32 #19
enten kan du fordele dem efter hvad du har fået ud af de forskellige indlæg fra folk eller dele dem mellem alle, eller afvise dem som du ikke mener bidrog med noget du kunne bruge
Avatar billede quewer Nybegynder
20. januar 2006 - 21:57 #20
ole_madsen, smid lige et svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2006 - 22:03 #21
Jeg lægger et svar.

Jeg kan så tilføje, at jeg har en 133MHz maskine låst inde på et loft i en spejderhytte, der står uopvarmet weekenden over, men bliver fyret op på 25-30 grader tirsdag-onsdag-torsdag aftener. D.v.s. den oplever temmelig mange temperatursvingninger fra varmt til koldt. Oven i købet i en halvuisoleret træhytte, hvor der tillige er rigeligt med fugt.

Efter 3 års konstant summen (dog genstart en gang i døgnet), har den endnu ikke brokket sig.

Jeg vil vove påstanden, at når den står tændt hele tiden, vil egenvarmen holde fugt/kondens borte.

Det vigtigste er, at den kan komme af med varme til omgivelserne, og at rummet ikke er over 30 grader varmt i længere perioder. Det meste computerelektronik begynder at brokke sig ved 35-40 grader.