Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
18. januar 2006 - 15:31 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

blæser styring

hey.

er igang med at lave en styring til et par blæser i mit kabinet, men det er lidt tid siden jeg har rodet med elektronik så kan ikke helt huske det hale.

jeg har lave disse kræsløb
http://www.the-galaxy.dk/the-galaxy.dk/image/gallery/57_big.jpg
det er kun en hurtig skise så det er ikke nummer på.
men hvorfor er det lige man bruger en transistorer ?. er det ikke kun hvis det er det er mange watt det skal styrers ?
Avatar billede _et Praktikant
18. januar 2006 - 20:46 #1
Man bruger typisk transistorer, hvis du skal styre en stor strøm, med en lille strøm.

Jeg ville vælge modellen med transistor
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
19. januar 2006 - 02:40 #2
også hvis der kun skal en blæser til vær potentopmetre ?
og en blæser ikke komme op over 1W
Avatar billede oz3tl Nybegynder
19. januar 2006 - 09:01 #3
_ET: enig bruger det selv bla. til den blæser der sidder over brændeovnen, den er så igen styret forsnings mæssigt via en anden temperatur føler som jeg fik op under neglene.

VOYAGER_DFS: har du været ved regne efter ang. dit potentiometer kan kun holde til ca 0,5W maks, der findes dog nogle specielle der kan holde til noget mere. Fordelen ved at bruge transistor styringen er at du ikke behøver løft en finger når du har monteret det da den selv regulerer alt efter hvor varmt der er ved føleren.

M.V.H
TLV
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
19. januar 2006 - 17:13 #4
menningen var nu ikke den skulle være automatisk, da det var mest for at få den mere lydløs
Avatar billede _et Praktikant
19. januar 2006 - 20:37 #5
Brug transistor løsningen, og så juster på potmeteret så lyden og kølingen er som du syntes bedst.

Transistoren er godtnok temp. følsom, men jeg skulle ikke mene det vil give de store udslag i RPM.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
20. januar 2006 - 23:37 #6
VOYAGER_DFS: den bliver også mere lydløs af at være automatisk for bliver der et behov derfor så skruer den op af sig selv, hvor ved du får den evt. mere nødvendige køling.
Bruger det selv flere steder selv på de PC forsyninger der ikke fra fabrikantens side er blevet forsynet med en sådanne automatik og endnu er der ikke stået en eneste af.

M.V.H.
TLV
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
21. januar 2006 - 04:13 #7
jeg har et kabinet med inbygget temp føjler og display så der kan jeg se det.. og jeg kender min PC ret godt så jeg ved når det er for varmt for dem for så har jeg selv det for varm ;) 10c på værlest har jeg det bedst med :D
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
22. januar 2006 - 01:09 #8
men har i nogele gode forslag til hvad transistor jeg skal bruge så.. altså hvad model nummer
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
22. januar 2006 - 01:25 #9
uh.. btw. mine 120mm blæser bruger 3,2w ved 12v så den skal passe der til
Avatar billede oz3tl Nybegynder
22. januar 2006 - 08:03 #10
Et hurtigt bud ville være en BD135 el. en anden mulighed ville være BDX33C men det er at skyde gråspurve med kanoner.

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
24. april 2006 - 06:20 #11
Har du fundet ud af det.

M.V.H.
TLV
Avatar billede voyager_dfs Nybegynder
24. april 2006 - 11:38 #12
ja har jeg takker
Avatar billede oz3tl Nybegynder
25. april 2006 - 08:10 #13
Takker for point, vil dog lige sige at den tegning du havde lagt op den del med transistoren burde have en lille modifikation så ville den være mere effektiv.

M.V.H.
TLV