Avatar billede accessconsult Nybegynder
18. januar 2006 - 14:48 Der er 5 kommentarer

Billeder vises ikke, men skriver pakke i tabellen.

Jeg har opretet et felt i en tabel med definitionen Ole-objekt. Det vil sige, at jeg kan sætte et JPG-billede ind i feltet. For at jeg kan sætte billedet ind i feltet kræves der en komplet installation af Office XP. Nærmere betegnet skal Access bruge Microsoft Photo Editor (findes kun i en gammel Office XP installation) eller Microsoft Office Picture Manager. Et af disse programmer bruger den til at konvertere et JPG-billede til BMP-formatet. Hvis den ikke har ikke har et af disse programmer skrives der "pakke" i feltet. Hvis der er assosiceret et af disse to programmer til JPG i mappeinstillinger, vises billedet.
Jeg har to PC'er med to identiske komplette installationer af Office XP 2003 og Windows XP. De har begge Access 2003 og Microsoft OFfice Picture Manager installeret. I begge tilfælde er JPG-filer assoscieret til Picture Manager under Mappeindstillinger. På den ene PC vises billedet og på den anden PC vises kun "pakke". Det vil sige den mangler et værktøj til at konvertere til BMP.
Jeg har løst problemet ved at konvertere billederne manuelt til BMP, og så vises billederne. Det er dog ikke optimalt for brugeren.
Avatar billede -anders- Juniormester
18. januar 2006 - 14:58 #1
Hej, jeg boksede engang også med stort set samme problem, det lykkes mig aldrig at få det til at virke.

På mange råd fra erfarne access brugere i dette forum ændrede jeg mit db design til at vise bileder dynamisk fra en eller flere angive mapper på PC. vha. at reg. sti og filnmavn i et felt i tabellen. På denne måde undgik jeg også at db voksede helt uhæmmet i størelse.

Denne artikel er forfattet af brugeren sty, og guider igennem trin for trin hvordan denne metode sættes op, prøv evt. at læse den som inspiration

http://www.eksperten.dk/artikler/197
Avatar billede -anders- Juniormester
18. januar 2006 - 15:04 #2
Hvis du syntes at ideen lyder god, kan det sagtens udbygges med en standard windows filedialog så bruger blot skal klikke på en knap på en form for derefter at kunne gennemse PC/Drev for billeder der indsættes i sti/filnavn feltet i tabellen
Avatar billede accessconsult Nybegynder
18. januar 2006 - 15:13 #3
Jeg har også konstrueret andre designs hvor stinavnet indlæses og hvor billedet ikke fysisk ligger i DB. Det andet er dog et smule mere brugervenligt, selvom det fylder betydeligt mere.
Avatar billede -anders- Juniormester
18. januar 2006 - 15:20 #4
Enig, jeg har desværre ikke noget bud på det, men det må være et eller andet sted i regedit den er gal. Jeg håber at du for mange gode indlæg på dit spørgsmål :o)
Avatar billede ffsoft Praktikant
18. januar 2006 - 15:20 #5
Det er bliver nemlig hurtigt et problem med billeder i selve
databasen i forhold til størrelse, som igen har betydning for
backup oo distribution. Jeg kender ikke til at det sløver data
basen, men anbefalingen går helt klart på at lægge billeder i
filsystemet og så lade databasen holde styr på filerne.