Avatar billede mrhc Nybegynder
17. januar 2006 - 22:51 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

SQL server - Hvad vil det sige?

Jeg er ved at skulle igang med at lære lidt om databaser i Access. Men allerede i forbindelse med oprettelsen af et nyt projekt er jeg stødt på første problem. Access vil have et SQL server logon? Jeg ved ikke noget om SQL server og har ikke en sådan - Hvad gør jeg så?
Er det evt. nogle steder jeg kan læse/lære noget om dette?

På forhånd tak
Michael
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:00 #1
Hej Michael
Når du opretter en ny access datábase kan du vælge om det skal være en mdb fil eller feks. en ADP fil, vælger du en mdb fil er der ikke nogen sql server indvolveret, men vælger du en ADP fil er det et Projekt, dette kræver at du køre mod en SQL server, så der er altså frit valg.

Om du vælger det ene eller det andet afhænger meget af opgaven, men du kan komme langt med en MDB fil.
Avatar billede rass.dk Nybegynder
17. januar 2006 - 23:03 #2
Her er der da lidt info..
Der er nok at tage fat på.. *Smiler*
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/index.html
Avatar billede arne_v Ekspert
17. januar 2006 - 23:05 #3
MySQL <> SQLServer
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:05 #4
Sagt på en anden måde: en Access database i MDB format er en desktopdatabase og er en enkeltstående fil som indeholder alle objekter, Tabeller, formulare, rapporter e.t.c.

En ADP fil er i princippet en frontend til en SQL database som ligger på en SQL server, og du kan fra Access anvender de kendte teknikker fra SQL serveren, dette er ikke muligt i MDB filen.

Jeg syntes du skulle starte med MDB filer, det er et glimrende værktøj til at lære om databaser :o)
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:09 #5
Avatar billede mrhc Nybegynder
17. januar 2006 - 23:21 #6
Takker meget for hjælpen - men har stadig lige en uafklarethed tilbage. Når jeg åbner Access og vælger guiden "nyt projekt - nye data" så vil den gerne oprette det som .adp1 fil ? hvorfor det?

MVH Michael
Avatar billede mrhc Nybegynder
17. januar 2006 - 23:25 #7
og hvordan vælger jeg at gemme projektet som .mdb fil?
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:25 #8
Det fordi du vælger nyt projekt (ADp-fil), du skal blot vælge ny database i stedet (MDB-fil)
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:26 #9
Altså Filer/Ny, tom database, så bliver det automatisk en mdb fil
Avatar billede mrhc Nybegynder
17. januar 2006 - 23:29 #10
Der var den tak skal i have!
<aandersen< Lægger du lige et svar til pointgivningen.

Nysgerrighed..
Hvad indebærer det hvis man skulle have en SQL server og hvilke fordele har det ?
Jeg ved fra MS project at man skulle bruge en SQL som server, hvis man var flere der skulle bruge projektet.

MVH Michael
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:31 #11
Jeg har lagt et svar her 17/01-2006 23:00:11 :o)

En SQL server er et langt stærkere databaseværktøj, men en masse mulighedder bla. sikkerhed datamængde e.t.c. Men det koser mange penge at anskaffe en SQL server.
Du kan sagtens dele data med andre i en .mdb fil, flerebrugermiljø på mdb filer fungere faktisk meget godt.
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:32 #12
Tak for point, og god fornøjelse med det :o)
Avatar billede mrhc Nybegynder
17. januar 2006 - 23:35 #13
Jeg læser til el-installatør og i den anledning ville jeg lave en spændingsfaldsberegningsprogram i Access, for at lære noget om det.
Det indebærer at jeg skal indtaste en masse data på kabler og lægge nogle formler ind. Det var så min mening at lægge en færdig formular ud på min hjemmeside, hvor man skal taste forskellige oplysninger ind og den skulle så spytte resultat og beregning ud på en eller anden grafisk brugerflade.
Dette vil så garanteret kræve en SQL server?
Hvis det så var noget jef fik mere interesse for har jeg en masse andre planer med databaser mm. i mit firma.

MVH Michael
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:35 #14
Hvis du arbejder i Access 2003 vil jeg varmt anbefale at installere servicepack 2 hvis den ikke allerede er installeret
Avatar billede rass.dk Nybegynder
17. januar 2006 - 23:36 #15
>>aandersen<<
Så lærte jeg også lidt i dag.. ;o)
Avatar billede mrhc Nybegynder
17. januar 2006 - 23:37 #16
Den er installeret
tak for hjælpen
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:38 #17
Fint :o), mange webhoteller understøtter access databaser, og mange bruger også access ifb. med deres hjemmeside, hvis ikke dine datamængder bliver alt for store (2GB), kan det sagtens virke, men det kræver nok noget ASP programmering
Avatar billede -anders- Juniormester
17. januar 2006 - 23:39 #18
Go'nat herfra, og god arbejdslyst :o)
Avatar billede mrhc Nybegynder
17. januar 2006 - 23:40 #19
tak ilm.