Avatar billede rasma Nybegynder
17. januar 2006 - 16:25 Der er 8 kommentarer

Surround fra SB live! player 5.1 uden digital forstærker indgang

Jeg har et SB live! 5.1 lydkort og ønsker at udnytte surroundsound funktionen.
Så vidt jeg har kunnet læse mig til er der en digital udgang (Det orange stik på lydkortet).

Problemet er at der ikke er nogen digital indgang på min forstærker (Sony) som er ca. 5 år gammel og formentlig udgået af produktion.
Der er dog en kanal hvor man kan sætte phonostik til hhv. front-, bag- og center/sub-højtalerne.

Spørgsmålet er så om jeg kan bruge dette til at få surroundsound.
Evt. vha. af et kabel som laver digitalt ud om til 6 phonostik.

Eller om jeg kan bruge den digitale udgang sammen med de andre udgange og lave surround på den måde, eller en helt 3. ting?
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
17. januar 2006 - 17:05 #1
Hej Rasma

Den indgang du skal bruge for at få lyden digitalt over på din forstærker er et Coaxial (COAX) stik.
Det ligner bare et ganske almindeligt phono stik. Der er kun et og er tit orange eller gult.

Hvis du IKKE har dette (hvilke jeg mener at du skal en del flere år tilbage for ikke at have, så kig lige igen) kan jeg ikke se nogen grund til at du ikke bare kan bruge de analoge udgang fra dit lydkort. Delt op i front/bag og center/sub. Det er jo den måde almindelig billige pc surround systemer får lyden idag.
Så det kan du ganske sikkert.

Du kan 100% IKKE lave et kabel som går fra din digitale udgang til 6 phonostik. Det må du endelig ikke prøve på.

Viser det sig at du ALLIGEVEL har coax indgang på din forstærker, har jeg lavet en guide nogle år tilbage til hvilket slags kabel du skal bruge og hvad det koster selv at lave det.
Den aktikel er åbenbart blevet slettet. Men jeg kan fortælle at det er under 100,- du skal af med og at det er meget nemt.

Har du evt. Forstærkerens modelnummer?
Avatar billede rasma Nybegynder
17. januar 2006 - 18:27 #2
Jeg er sikker på at der ikke er en digital indgang. Der er er 2 optiske indgange, 2 phono (stereo) indgange og så surround kanalen som består af 3 phono indgange. Jeg kan desværre ikke finde model nummeret.
Jeg mindes at have prøvet med 3 phono kabler uden suucces, men jeg prøver lige igen.
Skal jeg i så fald bruge den digitale udgang til center og sub? (Grøn til front og sort til bag)
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
17. januar 2006 - 20:59 #3
Nej, du må slet ikke bruge den digitale udgang. Hvis forstærker ikke understøtter det digitale signal kan den ikke klare det. Og eftersom den ikke har en digital indgang så vil det gå galt hvis du forsøger.
Du har 2 optiske indgange men INGEN coaxial?!!
Det har jeg godt nok ikke set før.

Lig lige mærke til at den ene af de analoge, så den kan virke enten som højre kanal/ eller coax indgang.

Har du slet ikke nogen manual på den der? Der står nogen en produktions kode bag på den eller under.
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
17. januar 2006 - 21:01 #4
retter lige den linie her:

Lig lige mærke til at den ene af de analoge, GODT den kan virke enten som højre kanal/ eller coax indgang. Men det vil stå ved indgangen hvis den kan.
Avatar billede rasma Nybegynder
17. januar 2006 - 22:19 #5
Ved de 2 phono indgange står der intet andet end kanalernes navne (hhv. "TV" og "AUX").
Men jeg har fundet model nr: TA-VE215 (købt i 2001)
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
18. januar 2006 - 00:52 #6
Jeg har fundet en tv sæt-op manual hvor din forstærker indgår:
http://www.sony.jp/ServiceArea/impdf/pdf/4231024111.pdf

Der har jeg fået mulighed for at se bagsiden af den og du har ret i at der ingen coax indgang er. Derfor er din eneste løsning at bruge de analoge kabler.
Avatar billede rasma Nybegynder
18. januar 2006 - 01:25 #7
Men idet der kun er 2 udgange på lydkorte (udover den digitale) kan jeg jo umuligt udfylde de 6 indgange på forstærkeren (højst 4).
Vil det sige at det er umuligt for mig at udnytte lydkortets surround funktion med min nuværende forstærker?
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
18. januar 2006 - 16:48 #8
Hvis du kun har en line-out og en speaker-out udover din Digital-out og mic-out.
Ja. Så vil jeg sige det er umuligt. En analog udgang kan ikke overføre mere ens 2 kanaler.