Avatar billede bente-r Nybegynder
16. januar 2006 - 21:31 Der er 23 kommentarer

Blå skærm

Jeg har, gennem den sidste måneds tid, gentagne gange oplevet at få en blå skærm. Jeg får 3 forskellige slags "koder", som jeg har noteret mig og jeg håber, at få hjælp til at finde ud af hvor i min computer fejlen er. Den blå skærm har vist sig både ved opstart, 3 gange under afspilningen af en film samt en enkelt gang, hvor den bare stod på skrivebordet. Jeg har foretaget en geninstallation af Windows. Jeg har noteret flg. oplysninger:

Før geninstallationen af Windows fik jeg et par gange flg.:
BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO
Stop: 0x00000074 (0x00000003, 0x00000002, 0x80087000, 0xC000014C)

Siden har jeg fået flg (også før geninstallationen af Windows):
ingen oplysninger
Stop: 0x0000008E (0xC0000005, 0x8054B534, 0xA8A44304, 0x00000000)

og her til aften har jeg 2 gange fået flg, (også før geninstallationen af Windows):
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Stop: 0x00000050 (0x8EF985DC, 0x00000001, 0x80570003, 0x00000000)

Jeg har lagt mærke til, at min computer har været meget støvet inden i og jeg har gjort alt hvad jeg kan for at fjerne støvet forsigtigt. Der har været støv i såvel processorfan'en, grafikkortfan'en, strømforsyningen og rundt omkring andre steder. Jeg har håber inderligt at jeg kan få hjælp til at løse det her problem.
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 21:33 #1
kunne godt tyde på en ram fejl, prøv og hent memtest86 fra memtres86.com og test dine ram
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2006 - 21:45 #2
Med de fejlkoder, så hælder jeg mere til en grafikort driver fejl - især ved stopfejl 0x00000050

Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor skærmkort, h-klik på dit skærmkort og vælg fjern
Genstart pc`en og lad windows installere det igen, herefter opdatere du med en ny driver fra producentens hjemmeside - ATI / Nvidia ?

Nyeste driver til Gforce grafikkort?
http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Nyeste driver til ATI grafikkort?
http://www.ati.com/support/driver.html

Nyeste directx installeret ?
http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/downloads/default.htm

Fuldt opdateret windows:
http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/default.aspx?ln=da
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 21:49 #3
http://support.microsoft.com/?kbid=326679 mht første fejl kode han skriver (0x00000074) e rnetop oftest en defekt ram klods, og hvis det var et grafikkort driver fejl ville problemet ikke være der under instal.
Avatar billede bente-r Nybegynder
16. januar 2006 - 21:54 #4
Da jeg geninstallerede Windows, fjernede installationen af en eller anden grund alle mine grafikkortdrivere og jeg har måttet installere dem igen, så de er helt nye, dvs mindre end en uge gamle. Mit grafikkort er et Sapphire Radeon 9600XT med 256 Mb ram,  jeg ved ikke om det betyder noget.
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2006 - 21:55 #5
Nu læser jeg det således, at han/hun får også disse fejl EFTER en geninstall.- altså det var der også før en geninstall.

http://support.microsoft.com/?kbid=329293
Avatar billede bente-r Nybegynder
16. januar 2006 - 21:56 #6
Jeg er en  hun, ;D
Avatar billede haverslev Novice
16. januar 2006 - 21:57 #7
bente-r > det kan man aldrig vide i sådan et forum ;o)
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 21:57 #8
haverslev det ændrer jo bare ikke på at 0x00000074 oftest er en ram klads fejl

bente-r prøv lige det jeg skrev i første post, så vi enten kan be eller afkræfte det er din ram der er fejlen ;)
Avatar billede boxer Nybegynder
16. januar 2006 - 22:13 #9
Når der er mere end 1 ramklods - det er der efterhånden næsten altid, er en anden og hurtigere måde at tjekke sine ram på, at tage den ene ramklods ud. Teste og evt. gøre det samme ved den anden/de andre.
Avatar billede hcma Novice
16. januar 2006 - 23:44 #10
Stop: 0x0000008E  sammen med Stop: 0x00000050 tyder stærkt på ramfejl.
check dine ram http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31  incl. de ram som er på grafikkortet
Avatar billede bente-r Nybegynder
17. januar 2006 - 01:16 #11
Jeg har lavet en ram-test og fået ok. Jeg  har testet begge klodserne sammen, men kan det stadig være en ide, at teste dem hver for sig?
Avatar billede bente-r Nybegynder
17. januar 2006 - 01:19 #12
Jeg har også lavet den opgradering, der blev foreslået af haverslev kl 21.55, samt installeret de 34 sikkerhedsopdateringer, der fulgte efter, derefter foretog jeg ram-testen, som jo så var ok.
Avatar billede haverslev Novice
17. januar 2006 - 08:06 #13
Du kan godt lave en ram test af blokkene, hver for sig, så er de ihvertfald testet.
Har du installeret nogle bundkort drivere ifm. geninstall. ?
Ps. hvad kørte du med af Service packs før ?  (SP1 / SP2 )
Avatar billede boxer Nybegynder
17. januar 2006 - 08:53 #14
Memtest er et fint program - uden tvivl. Det er bare ikke altid den finder fejl selvom der er fejl i rammene.
Ja, prøv at teste ramblokkene hver for sig. Ændrer det intet kan ramfejl udelukkes.
Avatar billede boxer Nybegynder
17. januar 2006 - 08:54 #15
Har du også opdateret grafikkortdriver som haverslev foreslog?
Avatar billede hcma Novice
17. januar 2006 - 12:33 #16
havde selv sidste sommer/efterår bsod mange gange med de samme fejlmeldinger (og en eller to mere). Testede alt, skiftede ram, nye ram, opdateringer o.s.v. ; men kunne ikke lokalisere fejlen, som efterhånden forsvandt af sig selv. Det skete samtidig med at der var meget kabelarbejde i området (Stofanet), så jeg har stærk mistanke til mit kabelmodem (fejlsignaler, rettelser, opdateringer o.s.v.)
Avatar billede hcma Novice
17. januar 2006 - 12:39 #17
husker forkert ang. tidspunktet: det har ikke soommer/efterår 2005, men derimod vinter 2004.
her er min gamle tråd om bsod'en:  http://www.eksperten.dk/spm/569772

bente-r >>  popper der nogle gange også en fejlmelding op hvor der bl.a. står noget med Product 768_1 og/eller 256_1  ?
Avatar billede bente-r Nybegynder
18. januar 2006 - 00:32 #18
Grafikkortdriveren er den sidste nye fra ATI, ca 1 uge gammel.
hcma_catbody: nej, de fejlkoder du skriver, har jeg aldrig set
Jeg har, efter råd fra min søn som også ved meget om computere, slået VPU-recover fra i "ATI Catalyst Control Center" og håber det virker. Jeg har tidligere haft problemer med genstart hvor det vist nok hjalp at slå det fra. Har dog ikke haft udsat computeren for nogle større belastninger siden det blev slået fra
Avatar billede hcma Novice
18. januar 2006 - 13:06 #19
så er jeg desværre lost :o(
Avatar billede haverslev Novice
21. januar 2006 - 12:20 #20
Har det hjulpet at slå VPU-recover fra ?
Avatar billede bente-r Nybegynder
22. januar 2006 - 02:24 #21
Nej, faktisk ikke. Jeg fik igen et nedbrud med koden 0x0000008E 2 dage efter jeg havde slået VPU-recover fra og i går fik jeg en helt ny fejl, jeg ikke har set før:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
stop: 0x0000000A (0x00000001, 0x00000002, 0x00000001, 0x80500008)

Denne nye stopkode aner jeg ikke hvad henviser til, men jeg har lagt mærke til, at jeg fx ikke kan spille spil, fx Sims eller Dungeon Siege og høre WinAmp samtidig, så får jeg blå skærm efter et stykke tid, måske 30-60 min, jeg ved ikke om det kan give nogen ledetråd. Jeg kan sagtens være logget ind på fx kom og vind, mens jeg hører WinAmp.
Avatar billede screem_brille Novice
22. januar 2006 - 02:26 #22
Avatar billede bente-r Nybegynder
22. januar 2006 - 03:08 #23
Så må det være den nye driver til min Lexmark printer, jeg installerede for ca 2 dage siden, der skaber problemer. Jeg vil så prøve at fjerne den igen, da printeren egentlig virkede udemærket før. Det var på en af de utallige sider, jeg har gennemstøvet, hvor der et eller andet sted stod noget med at det kunne måske og muligvis have noget med en driver til en Lexmark printer at gøre, men hvis den driver bare skaber nye problemer, er der jo ingen grund til at have den.