Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 09:13 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Understøttelse af stor harddisk - oplysninger

Jeg har en 200GB Hitachi harddisk som skal installeres i en pc med Microstar bundkort: K7T 266 Pro, men jeg kan ikke læse nogetsteds om den understøtter en så stor HDD, ved i hvor man kan læse dette(læg gerne et links)?

og hvis den ikke understøtter denne størrelse, hvad gør man så?
1 kan den partitioneres med 2partitioner á 100GB hver, så den kan udnytte alle GB på Hdd.?

eller er der andre forslag så den kan komme til at understøtte en stor HDD, PCI indstikskort etc..
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 09:23 #1
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 11:41 #2
har du prøvet at sætte den til og se om den kan se disken ? (der er ingen grund til at male fanden på væggen før du har prøvet, der sker jo intet ved at prøve)
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 12:13 #3
Jeg har sat den til og kan kun få 132GB ud af den.

så jeg vil gerne ha hjælp til at ændre dette eller anden hjælp , evt. lave 2 partitioner.
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 12:15 #4
Installere SP2 så får du måske de sidste GB.

Du kan opdele disken under installering af XP eller med http://www.google.dk/search?hl=da&q=partition+magic&spell=1
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 12:18 #5
Enig, du skal have mindst XP SP1 for at kunne tilgå diske større end 132GB, så giv den XP SP2, og den skulle være pingeling.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2006 - 13:01 #6
Der sidder vel ikke en jumper, bag på HD, som sætter den til 132GB?
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 13:07 #7
nej det skyldes manglende SP1/2 ingen harddiske har nogensinde haft en jumper som satte en begrænsning ved 132GB.
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 13:09 #8
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2006 - 13:13 #9
scream brille - jeg mener bestemt, at jeg engang har haft en HD, som med en
jumper havde begrænsning. Måske var det 32GB?
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2006 - 13:15 #10
Det er forresten underligt, jeg får ofte, også nu, mine kommentarer tilsendt,
som ny mail.
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 13:16 #11
huset ved jeg godt du skrev og gav dig jo bare ret ;)

gotfred korrekt, IBM (bla) havde da flere serier (og har måske stadig) som man kunne sætte en jumper på så den blev fundet som en 32 GB disk.
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 13:28 #12
På bagsiden sidder der en række forslag , bla. kan man vælge 15heads eller 16 , og der er også en 32GB mulighed , med et efterfølgende skrift: CLIP
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 13:29 #13
michael-msi hvorfor gør du ikke de vi skriver til dig??
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 13:30 #14
ja og det skyldes at hitachi har købt IBM´s HD division, huset har allerde fortalt hvad problemet skyldes (og en evt. BIOS opdatering)
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 13:35 #15
pc´en har sp2 inst. , jeg forsøger at lave 2partitioner, jeg kører de anvisninger som  du(huset)/i kommer med her.

BIOS er også sidste opdat.
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 13:37 #16
prøv at gå i computer administration (kontrolpanel -> administration -> computer administreation) hvor stor siger den disken er der ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 13:55 #18
Hvad blev enden på denne tråd ?
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 13:56 #19
huset , jeg forstår ikke hvad jeg skal gøre for at lukke det andet spørgsmål, jeg har sagt at de felter med accepter (eller afvis), ikke viser sig på siden.

Måske har du et forslag?
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 13:57 #20
Nor fodi folk mangler at smide svar i de tråde du ikke ser mulighedem i
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 13:58 #21
dragonknight LOL det er dælme hurtigt du er ude, ikke engang 5 timer er der gået fra spørgsmålet blev oprettet ;)
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 14:01 #22
screem brille, den skriver 132GB
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:03 #23
Rigtig, men der er et accepteret svar, og dermed er det lukket, derfor er jeg lidt nysgerrig. Det kan selvfølgelig være en fejl :-)
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 14:05 #24
dragonknight havde slet ikek set at der var accepteret, men ja så er problemet jo løst (må man gå ud fra)
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 14:07 #25
dragonknight , kan du evt. svare på hvordan man får accepteret/afvis frem her, for et par timer siden kom det frem på den anden tråd og jeg trykkede accepteret for luk af tråden.

Feks. kan jeg ikke ligenu trykke på svar, for at vise at jeg svarer, der er kun 1prik i kommentar?
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2006 - 14:10 #26
Du har jo lukket spørgsmålet, så kan der ikke længere sendes som svar.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:12 #27
Ud for deres BIOS rev. v.1.9 står: "(1) Supports Maxtor 160 GB HDD (4G160J8)."

Så det er givetvis et BIOS problem.
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 14:12 #28
ja den gamle tråd, men her på denne tråd er der ingen accepteret/afvis at finde!
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:14 #29
Du skal ikke lægge svar, men kommentar. Svar muligheden anvendet kun hvis det er svaret på spørgsmålet, eller du vil tage pionts tilbage, for så lægger du et svar, som du accepterer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:14 #30
Det er fordi at der findes et accepteret svar, og dermed er spørgsnålet i princippet lukket.
Avatar billede vejmand Juniormester
16. januar 2006 - 14:14 #31
Igen, du har jo lukket spørgsmålet, så kan der ikke længere sendes som svar.

Du har jo accepteret huset's svar.
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 14:14 #32
og i dette spørgsmåk har du accepteret det svar huset lagde, og derved forsvinder muligheden for at lægge flere svar ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:15 #33
Hvilken version af BIOS har bundkortet. ?
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 14:18 #34
Nemlig jeg har læst det på deres bios update.

så der er sikkert kun at dele partitionen.  Men jeg tænker på om man evt. kunne sætte HDD i en anden pc med en bios som understøtter 200GB og på den lave to partitioner på 100GB hver og sætte den i denne pc som den var tænkt til, og derved "snyde" systemet?
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 14:19 #35
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 14:20 #36
hvis den med en bbios version kan se diske på 160GB kan den også se en 200GB disk, og derved er fejlen ikke hardware relateret (hvis den har den omtalte BIOS version)
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 14:20 #37
Kommentar: huset

Til SB, dragonknight og gotfred. Lader til utilfredshed med jeg fik point pga dette

Kommentar: huset

Samt fra første tråd

Kommentar: huset
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:21 #38
Du kan også gøre som huset skrev her 16/01-2006 12:15:18
så lader du den bare installere XP på en 100 GB partition, og derefter, når XP er oppe at køre, kan du i diskhåndtering klare resten. Når diskhåndteringen kun raporterer 132 GB for disken, så er jeg bange for, at den kun vil se de 132 GB.
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 14:21 #39
der står 1.9 i Bios´en , både under opstart samt inde i Bios´en
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:21 #40
Ingen utilfredshed her  :-)
Avatar billede screem_brille Novice
16. januar 2006 - 14:22 #41
huset der er ingen sure miner herfra, (tror mere det gik på at spørger ikke forstod hvorfor han pludselig ikke kunne lægge det som svar længere)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. januar 2006 - 14:23 #42
huset - Det OK med mig.
Avatar billede huset Praktikant
16. januar 2006 - 14:23 #43
Tag venligst point
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:25 #44
Så er jeg bange for, at du må vente på en BIOS revision der kan klare alle dine 200 GB, eller køre med kun de 132 GB.

Du kunne jo prøve at skrive til http://www.msicomputer.com/msiforms/c_problem_desc_form3.asp med problemet med store diske.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:25 #45
Huset > nej, lad det nu ligge  :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 14:34 #46
Den eneste måde du får dem til at inkludere understøttelse af din 200GB Hitachi disk, er at gøre dem opmærksom på problemet
Avatar billede michael-msi Nybegynder
16. januar 2006 - 14:48 #47
Tak Dragonknight , jeg har netop sendt en forklaring på mit problem, med dit links tak.

Jeg vender tilbage med nyt i når de evt. svarer og med nyt om det der med evt. at snyde systemet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2006 - 15:01 #48
Du bør få gjort noget ved dine gamle spørgsmål. Dem der har et svar, som du mener løste dit problem, kan du bare acceptere.

Dem der ikke har svar, men hvor der er lagt en brugbar kommentar, kan du bede kommentar skriveren om at lægge et svar, som du så efterfølgende kan acceptere. Det er normalt, at man venter i en uge inden man kunner spørgsmålet.
Lukke spørgsmålet kan du selv gøre ved at lægge et svar, som du efterfølgende accepterer.