Avatar billede rybber Nybegynder
26. april 2001 - 18:50 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Deling af ADSL forbindelse

Jeg har bestilt ADSL hos CC.

Jeg skal primært slutte min stationære PC til, men jeg skal også kunne køre netværk med en eller to notebooks som også skal have internet adgang - selvom at den stationære PC er slukket. Hvilket udstyr skal jeg bruge hertil, og hvad kan anbefales ?

Jeg har set at http://www.x-net.com.tw/productfamily.htm har et netkort med indbygget hub, kan det bruges til noget ?

Hvad betyder det at et netkort er 10/100Mbps, kører man så kun 100 mbps hvis begge netkort er 100mbps ?
Avatar billede disky Nybegynder
26. april 2001 - 18:53 #1
en hub er fint.

10/100 betyder den enten kører 10 eller 100 mpbs bare ikke samtidigt
Avatar billede madskp Nybegynder
26. april 2001 - 18:55 #2
Begge netkort skal være 100mpbs.
Og ja så er det bare at dele det ud med en hub ell.
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
26. april 2001 - 18:58 #3
Jeg har selv WOL som udbyder og har følgende løsning.

Ruteren er forbundet til en HUB. Til hub\'en er tilsluttet 5 maskiner, alle med unikt ID nr.

Fra windows vælges ruterens IP nr. som Gateway og vupti så er man på nettet!
Avatar billede jammerlab Nybegynder
26. april 2001 - 19:16 #4
Jeg har selv ADSL...
Jeg har sluttet min router til en Switch 10/100
Forskellen på en HUB og en Switch (andet en prisen) er følgende:
En HUB sender packetes til alle computerne tilsluttet din HUB.
En Switch sender packetesne directe til den service du bruger.
Nettet kører hurtigere med en switch PGA. computerne ikke skal sende pakkerne til hinanden. Men man kan ikke rigtig ligge mærke til det hvis man ikke har mere en 4 computere på netværket! ;)
Sååå det var det jeg havde at sige...

/Talker
Avatar billede sukos Juniormester
29. april 2001 - 19:36 #5
Hos CC får du en router, (cisco) som du tilslutter til en hub, (eller switch) ligeledes dine andre computere.
Hver computer gi\'r du deres egen IP-adresse (som nævnt!!!!!!!)

Hvad angår netkortet med indbygget hub, betyder det at du er nødt til at ha\' computeren med hub\'en tændt for at de andre kan komme på nettet.
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
30. april 2001 - 08:40 #6
Så den eneste RIGTIGE løsning, hvis man har mere end en computer, er en router. Glem alt om teleDK\'s klamme løsning med netkortsmodem - det er en tand for klamt!
Avatar billede jammerlab Nybegynder
30. april 2001 - 09:51 #7
jep helt enig... det skodder for vildt!
Næææ en router is the answer
Avatar billede jensb Nybegynder
03. maj 2001 - 18:04 #8
Teledanmark er også lige begyndt at levere router med til netexpress, hvor det ellers før kun var til pro@ccess.

Den router jeg fik med til min pro@ccess forbindelse har plads til fire netværkskabler. Så jeg har bare plugget mine computere direkte i routeren, uden brug af hub eller switch.

Hvis du går ud og køber en hub, så husk tjek først hvilken hastighed den router du får understøtter. Hvis routeren kun understøtter 10MBit, så kan du ikke bruge en hub der kun køre 100Mbit.

Så tjek først om ikke der er plads til alle din PC\'ere direkte i routeren...hvis ikke, så tjek hvilke hastighed den understøtter inden du køber en hub...eller køb en hub der kører både 10 / 100 Mbit, så er du sikker.
Avatar billede rybber Nybegynder
04. maj 2001 - 15:31 #9
Det bliver helt klart med router, en Cisco 677 fra CC, er der nogen som har erfaringer med denne (kan man sætte begge computere i uden en hub), og evt hvilken hub man bør købe??

Understøtter denne router 100mbit ?
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
04. maj 2001 - 15:36 #10
Jeg bruger selv sådan en, og den har kun én indgang. Tilsluttet har jeg en 100 Mbit hub, hvor alle maskinerne så er sluttet til. PT er der 5 maskiner og det køre smertefrit. Den har kørt upåklageligt i 6 mdr. nu og der er ikke noger der kan vælte den af pinden.
Hos WOL har jeg desuden fået FAST IP NUMMER - så pas lige på med CC gutterne og sig ikke ja tak før end de har GARANTERET fast IP nummer. ADSL forbindelse uden fast IP nummer er list som at tørre sig i røven uden papir...
Avatar billede mortenka Nybegynder
04. maj 2001 - 15:52 #11
Opskriften er som følger:

Du køber den første og bedste (billigeste) 10/100Mbit 5-9 ports hub (antallet af porte afhænger selvf. af anttallet af computere der skal tilsluttes) du falder over, samt det nødvendige antal (10/100) netkort - også gerne nogle billige modeller.

Dertil skal du selvfølgelig have de nødvendige kabler. Kablerne fra computerne til hub skal ikke være cross-over (krydsede). Kablet mellem hub of router (Cisco 677) skal muligvis være krydset - du kan se på linklyset i hubben om det er det rigtige kabel du har i)
Der er absolut ingen grund til at bruge mere tid på det, når det er til et lille begyndernetværk.

Hvis du skal flytte store mængder data (500+ MB) mellem dine maskiner, så kan det da godt betale sig at købe en switch. Men kun hvis det er noget der sker mere end et par gange om dagen..

mht. til 10 eller 100Mbit, så skal du bare købe 10/100 Mbit udstyr - det kommer næsten af sig selv, når man købe billigt..
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
04. maj 2001 - 15:56 #12
et 100 Mbit netkort kan købes for små 100 Kr.
En hub for under 500 Kr. - og det er med 8 udtag!
Avatar billede jensb Nybegynder
04. maj 2001 - 17:25 #13
Nogle gange er en ren 100Mbit hub lidt billigere end en der kan køre både 10/100Mbit, men det kan godt betale sig at købe en der kan køre både 10/100 Mbit.

Grunden til at du det kan være fornuftigt at købe en der kører både 10/100Mbit, er at du i en ren 100Mbit hub IKKE kan tilslutte udstyr der kun kører 10 Mbit.

Personligt vidste jeg ikke dette da jeg købte min hub, så jeg købte bare en 100Mbit, og troede at det var det bedste. Men det var det ikke, og det har jeg ærget mig meget over siden... Flere af mine kamerater har netværkskort i deres bærbare, men de er kun 10Mbit...så de kan ikke koble sig på mit netværk. Min router er kun 10 Mbit, så der kan jeg ikke koble min hub på... Mit PCMCIA netværkskort til min bærbare kostede en formue, fordi det skulle være 10/100Mbit, og jeg ikke kunne nøjes med et 10Mbit. Priserne er vist faldet noget nu på 10/100Mbit netværkskort til bærbare, men alligevel...Det kan IKKE betale sig kun at købe en 100Mbit hub!!!
Avatar billede mortenka Nybegynder
04. maj 2001 - 17:30 #14
God kommentar, det er faktisk en ret vigtig betragtning!
Avatar billede rybber Nybegynder
27. maj 2001 - 13:46 #15
Tak for hjælpen, jeg har købt en Rubytech netpakke med 10/100Mbit switch og netkort - virker fint...