Avatar billede detgulehus Nybegynder
15. januar 2006 - 13:41 Der er 38 kommentarer og
2 løsninger

Ny begynder bærbar

Hejsa alle eksperter.
Jeg vil her igennem prøve at få hjælp til køb af bærbar for første gang.
Har læst en del artikler omkring køb af bærbar, men bliver mere forvirret af det, jeg er da kommet frem til et par stykker som har min interesse.
1: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161415
2: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=163331
Jeg skal bruge den til spil (counterstrike, doom3, osv)og til alm billeder fra mit digitalcammera.
Den skal også bruges som radio, tv og musik bibliotek, jeg vil have tv-tuner kort i senere og en ekstern harddisk.
Som i kan se er den ene en 64 bit system.
Er man fremtids sikret med den?
Kan man instalerer et grafik kort som ikke deler hukommelse?
Hvad vil jeg være bedst tjent med af de to maskiner?
Jeg vil selvfølgelig opgrdere med tiden når pengene er til det, men det er de to maskiner jeg har kig på og vil købe som udgangspunkt.

Hilsen Lars
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 14:00 #1
du kan ikke opgradere gfx kort så ingen af de 2 kan bruges hvis du skal spille på den. desværre, med dine krav skal du nok ofre lidt mere på den
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. januar 2006 - 14:03 #2
den største forskel mellem de to pc'er er deres processorer.
Den ene har en intel celeron (lidt gammel) med centrino teknologi, og den anden har den forholdsvis nye cpu AMD Turion 64.
Hvis du vil have en trådløs pc, er pc'en med centrino et rigtig godt valg, da hele centrino teknologien faktisk går ud på er at man kan oprette forbindelse til et trådløst netværk uden anden brug af netkort. Derudover er den pc med centrino mere strømbesparende, og har generelt en længere batterilevetid.

De to pc'er har tilsyneladende det samme grafikkort, og det er ikke specielt kraftigt.
jeg går ud fra at prisniveauet ligger på ca. 7-8000 kr.
så jeg ville tage noget som denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156869
den har et rimeligt kraftigt grafikkort, 512 ddr II ram (kan opgraderes) og en intel pentium 1,6 ghz CPU.
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 14:05 #3
der vil jeg helt klart give egr sli ret. den han linker til er en meget bedre comp, tag den
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:29 #4
Egr_sli>
"Derudover er den pc med centrino mere strømbesparende, og har generelt en længere batterilevetid"

Levetiden på Turion MT er fuldstændig den samme som med Pentium M

opretter>

ATI RADEON XPRESS 200 kan ikke trække doom3 tilfredsstillende

Celeron M har ikke mulighed for dvaletilstand, og er derfor ikke nær så strømbesparende som Pentium M. Dertil mangler den den bedre cache. Celeron M er ikke med centrino teknologi somPentium M kommer med.

Kommentar: donby

Man kan godt skifte grafikkort på laptops, det er bare ikke alle der har muligheden for at kunne det.

Jeg ville tage Turion 64bit men sørg for at få den med MT og ikke ML.
Avatar billede detgulehus Nybegynder
15. januar 2006 - 14:34 #5
Jeg er fats besluttet på at det skal være en fujitsu med deres crystalwiew den blanke skærm i stedet for den matte skærm da jeg syntes det ser rigtigt godt ud.
Med 64 bit må den da være lidt fremtids sikret?
64 bit systemet kan vel også kører trådløst netværk?
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 14:41 #6
huset > centrino branded sidder også på maskiner med celeron-M processorer.
eks

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157005  en centrino med celeron-M
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:42 #7
64 bit systemet kan vel også kører trådløst netværk?---> det kan det da :D

crystal view er også totalt dejligt!

Men du får ikke en "spillemaskine" for den pris
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:45 #8
Kommentar: donby

Det er og har aldrig været indbegrebet af Centrino brand.
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:47 #9
Centrino består grundlæggende af PentiumM, et chipset der understøtter den givne standard, og den trådløse 802,11-standard.
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 14:47 #10
nej sikkert ikke, men der er altså centrino maskiner med celeron-M processorer, så når du skriver
citat

Celeron M er ikke med centrino teknologi somPentium M kommer med.

så er det forkert..
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 14:49 #11
mener stadig den comp som egr sli linker til er ganske udemærket, den er i hvertfald en del bedre end de 2 du selv linker til
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:52 #12
donby min ikke jeg ved hvad jeg snakker om!

Centrino er et Brand, som må bruges hvis den bærbare indeholder et Intel chipset (855 eller 915), en Pentium M CPU og et Intel Pro Wireless MiniPCI trådløst netkort

Celeron M er IKKE en Pentium M og dermed ikke en del af Centrino branded!

Vi kan vædde 1000 kr :D
Gider ikke forsøge at overbevise dig, for du er totalt på afveje.

Et kort citat:

Der er dog den krølle på historien, at hvis producenterne benytter Celeron M frem for Pentium M, må de ikke benytte varemærket Centrino. Her skal forbrugerne være vågne, for der er jo ingen grund til at betale ekstra for et varemærke. Celeron M er en glimrende processor til prisen - især hvis man får fingrene i en af de nye modeller.

Citat
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5299

Jeg arbejder med laptop dagligt og er ejer af laptopworld.dk, så mon ikke jeg er den forkerte at undervise i dette område *G*
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:53 #13
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157005

Hvor står der denne er branded med Centrino logo
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:03 #15
Beklageligt en lodret løgn. Er stoppet med at maile disse firmaer og deres vildledning af forbrugerne, men orker ikke mere.
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:13 #16
Endnu et ligegyldig citat da jeg har ret, men for din skyld :D

http://searchmobilecomputing.techtarget.com/gDefinition/0,294236,sid40_gci887152,00.html

The Centrino package consists of:

The Pentium M processor
The 855 chipset Family
The PRO/Wireless network connection
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:14 #17
bare rolig betvivler dig ikke.. synes bare det er groft vildledende markedsføring af de klaphatte.. ved jo altså godt hvad en centrino består af, og at de ikke har hyperthreading hint hint ;-)
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:14 #18
donby du smed ikke en meningsløs karma på mig nu vel?
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:15 #19
nu er dit citat jo ikke af nyeste dato da der er kommet andre chipsæt til centrino familien og ikke kun 855
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:16 #20
Donby> jeg ved godt hvad der findes af ting indenfor laptop området.
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:19 #21
p.s - huset i svarede aldrig på min mail mht upload på laptopworld, lidt træls at lave et stykke arbejde og så ingen respons få. da jeg ikke kunne finde ud af at uploade mit test data har i ikke fået det. jeg ved jeg skal kontakte dig via hjemmesiden, men det har jeg gjort og har ikke fået noget svar. dårlig stil
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:20 #22
nej, den karma jeg har givet dig, for længe siden, var positiv.. jeg er glad for vores diskussioner da jeg lærer en del af dem
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:24 #23
Kommentar: donby

Din test er smidt på.

"dårlig stil" tag det nu roligt!
Jeg mailer sgu da ikke til alle dem som oploader deres tests. Dit store arbejde lå i at sætte to programmer til at kører. Stort stort arbejde ja :D
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:25 #24
Din test er her

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=236

Men det er jo kun en beta opload funktion vi har nu, så den bliver ændret 100%
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:28 #25
derfor er det vel stadig god stil at svare på forespørgsler, det er alm god opførsel. måske bestod arbejdet også i at rydde grundigt op på comp for at få det bedste resultat. måske kørte jeg programmerne 5 gange hver og tog gennemsnittet. jeg kunne jo ikke vide at testen var smidt på da i ikke svarede på min forespørgsel omkring upload.
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:30 #26
klar på de gode diskussioner.... giver god viden 30/12 2005 22:29 her er den jeg har givet dig, glemte at skrive under sorry
Avatar billede strych9 Praktikant
15. januar 2006 - 15:31 #27
Der er tre Centrino platforms:

Carmel - Pentium-M, i855, 2100 wireless
Sonoma - Pentium-M, i915, 2200 wireless
Napa (2006) - En dual-core Pentium-M (kodenavn Yonah), i945, 3945ABG wireless

Ingen af dem med celeron-m
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:33 #28
"derfor er det vel stadig god stil at svare på forespørgsler, det er alm god opførsel"

Jeg modtager dagligt 2-300 mails via sitet, tror du ikke jeg har andet at lave end besvarer mails!

Har et arbejde at passe.
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:38 #29
så skulle du måske ikke reklamere så meget for sitet, hvis du ikke kan drive det ordentligt ;-)
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:49 #30
Nu synes jeg du går over grænsen mester!
Hvad jeg kan og ikke kan kommer ikke dig ved.

Hvor på siden står der jeg besvare mails eller tilbyder private support til folk som mailer os.

Det er ikke et teenage site jeg ejer.
Tilbage til dig kunne jeg så sige. Kan du ikke vejlede folk korrekt indenfor laptops så skulle du måske lade være!
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 15:52 #31
min vejledning er fin, det er jo ikke mig der var så stor en klaptorsk at påstå at centrino maskiner havde HT vel lille ven
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 15:55 #32
Gud fader bevarres du opfører dig voksent!
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 16:00 #33
vi kan jo ikke alle være det store forbillede for god og voksen opførsel, som du er kendt her på siden, for at være.. hvor voksent er det at være flueknepper??
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. januar 2006 - 16:49 #34
detgulehus>
Dette spørgsmål er desværre blevet lidt uoverskueligt, men jeg prøver lige at komme med lidt feedback her....

De maskiner du selv har kigget på har ikke mulighed for opgradering af grafikkort, så kig på nogle andre - men påregn at prisen stiger lidt!
Mit forslag: http://www.vildepriser.dk/produkt.html?ItemID=190558&gruppe=A&Extended=&ugruppe=AB&Producent=Z00712

Den er kraftig nok til de fleste spil - især dem du selv nævner!
Den har det hele - DVDRW, trådløs netkort, widescreen så den er lækker at se en evt DVD film på - ja selv integreret webcam :)

Godt nok ikke en Fujitsu Siemens, men Asus´s kvalitet er på højde med Fujitsu Siemens!!!

En sidebemærkning: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156869 ser ok ud i specs, men kender intet til finish på denne model, så den ville jeg ikke turde anbefale.
Avatar billede detgulehus Nybegynder
15. januar 2006 - 17:55 #35
Huset>
Men du får ikke en "spillemaskine" for den pris>>>

men det vil være et godt køb ?
til alt det andet jeg skal bruge den til.
så må jeg jo bruge ungernes til at spille på.
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 18:01 #36
Ikke til grafisk tunge spil som doom3.
Avatar billede detgulehus Nybegynder
15. januar 2006 - 18:12 #37
Huset>
Nej
men hvis jeg vil spille doom3 må jeg jo bruge ungerne stationære.
Men så kan den vel stå i stuen med min cd samling og digi fotos osv. og bruges som normal pc.
Skulle gerne have GPS til den senere samt bruge den som dvd afspiller i bilen og video redigering.
Det er bare det at jeg er lidt nervøs for at jeg køber den for lille fra starten.
Jeg mener den stationærer jeg har nu er en pentim 4 2.8 ghz og jeg ved ikke hvad den bærbarer svarer til når den hedder 1.6 ghz da det er noget helt andet.
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 18:30 #38
Så går den fint an :D

"jeg ved ikke hvad den bærbarer svarer til når den hedder 1.6 ghz da det er noget helt andet."

Der er ingen som har den korrekt omregning, men da jeg snakkede med Intel's mand i dk sagde han jeg skulle gå ud fra man skal gange med 1.77 får at få værdien for en alm maskine.Dog er det UMULIGT at sammenligne da de ikke arbejde på samme måde.
Avatar billede detgulehus Nybegynder
15. januar 2006 - 18:46 #39
Lukker nu
Huset har svaret hvad jeg skulle bruge og har fået points.
Tak for hjælpen
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 18:51 #40
Velbekomme...ellers spørger du bare