Avatar billede supermand69 Nybegynder
15. januar 2006 - 13:11 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

klargøring af PSD til tryk

Jeg har en PSD fil, som jeg skal have lavet til et tryk på en trøje. Hvordan forbereder jeg filen så den lige er klar til at smide til tryk? Skal den bare gemmes som PDF?

Noget af baggrunden skal være transperant, så skal jeg bare slette den hvide baggrund?

Skal lige siges at mit billede er i 300ppi
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 13:27 #1
Det er lidt forskelligt alt efter hvem der skal lave dit tryk!

Nogle steder kan du aflevere en PSD fil uden problemer, andre steder vil de gerne have det som en jpg eller som du slev skriver en pdf fil.

Hvis du ikke øsnker at baggrunden på dit billede skal være hvidt skal du slette den, ja.

Gemmer du filen som gif og jpg kan du se forskellen på om baggrunden er transperant eller ej.

håber det hjælper,

mvh Macsen
Avatar billede supermand69 Nybegynder
15. januar 2006 - 13:30 #2
skal man ikke også lave farverne om til CMYK?

hvad så med skrifttyper? bliver de lavet om til "billede" idet de bliver til PDF?
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 13:41 #3
Hvis du gemmer dit billede, som PDf vil det hele blive lavet om til et billede.

Hvilke farver er dit billede i lige nu?
Avatar billede supermand69 Nybegynder
15. januar 2006 - 13:45 #4
RGB

jeg synes der er en del muligheder når man konverterer til CMYK
Avatar billede hcma Novice
15. januar 2006 - 13:54 #5
spe har lavet en udmærket artikel om opløsning til tryk o.s.v.
http://www.eksperten.dk/artikler/79
fil-format et ikke nævnt.
Tal med ham som skal trykke.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
15. januar 2006 - 14:15 #6
hvordan sætter man så ppi til 300 når man har lavet til PDF?
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 14:16 #7
tja, det er da en mulighed.

Du vil nok få det bedste svar ved at kontakte ham, som skal lave dit tryk. De er normalt meget flinke :)

Da jeg selv skulle aflevere noget til tryk var det efter en skabelon i en bestemt størrelse og format (pdf 300 dpi).
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 14:18 #8
Det skal du gøre når du gemmer dit billede som pdf! Normalt skal dit billede bare være i 300 dpi når du gemmer det som pdf.
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 14:19 #9
pdf filen vil automatisk blive gemt i 300 dpi hvis dit billede er 300 dpi!
Avatar billede supermand69 Nybegynder
15. januar 2006 - 14:25 #10
Mit billede er 3000px og når jeg gemmer det i PDF bliver det ca 105 cm (omregnet fra ca 41 in)? Så kan det vel ikke passe?
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 14:26 #11
supermand69, jeg skal lige en tur ind til byen! Jeg håber at du får løst dit problem. God søndag :)
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 14:27 #12
Jeg kan evt se på det senere i aften ...
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 14:28 #13
2 sec ... starter lige den anden compueter
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 14:37 #14
skriver i aften ... kæresten er sur :/
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. januar 2006 - 15:15 #15
Det optimale er at slå alle lag sammen (Flatten Image), konvertér til cmyk og så gemme som EPS. Men start lige med at gå i Edit -> Color Settings og sæt den til Europe Prepress Defaults.

Men, ja som der allerede er blevet nævnt...
>> Har du talt med din trykker idag? <<
Avatar billede macsen Nybegynder
15. januar 2006 - 18:00 #16
Du skal huske på at antallet af pixels ikke har noget at gøre med størrelsen af dit dokument.

Antallet af pixels fortæller dig kun noget om hvor mange pixels der er pr inch.

Omregningen mellem måleenhederne inch og cm kan du eksempelvis se op http://ntl.nectec.or.th/services/converter/

1 cm svarer til 0,3937 inch. DVS 41 inch / 0,3937 = 104,14 cm
Avatar billede supermand69 Nybegynder
15. januar 2006 - 21:58 #17
ja, men man må vel kunne sætte dpi et sted i PDF dokumentet?
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. januar 2006 - 22:28 #18
Ja det kan du da når ud gemmer i Photoshop - du vælger bare Press Quality. Så sætter den det selv.

Men altså, det er heller ikke meningen at man skal lave pdf'er fra Photoshop..
Normalt placeres filen i InDesign og man udskriver til en PostScript-fil som laves til PDF med Distiller.

Anyway, jeg vil stadig anbefale dig bare at lave en eps hvis du ikke har InDesign og/eller Distiller.
Avatar billede supermand69 Nybegynder
15. januar 2006 - 22:36 #19
Press Quality? hvor finder jeg den i Photoshop?

De vil gerne have en PDF at trykke ud fra
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. januar 2006 - 23:23 #20
Du kan jo starte med at fortælle os hvilken version af Photoshop du har?
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. januar 2006 - 23:34 #21
OK, så gætter vi på at det er 7. Der har du ikke så mange muligheder.
Anyway, som det allerede er blevet sagt, så bliver den gemt med den ppi som du har sat Image Size.
Jeg har lige lavet en test i PS7 og den blev ok. Så ok som den nu kan blive når man bruger Photoshop til udskydning... Anyway ppi'en blev korrekt.
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. januar 2006 - 23:40 #22
Altså..
>> Edit -> Color Settings -> Europe Prepress Defaults
>> Læg alle lag sammen.
>> Image -> Mode -> cmyk
>> Image -> Image Size. Sæt de mål som den skal være i CM, og en opløsning på 300ppi. og der skal så være hak i resample.
>> Save as -> Photoshop PDF
>> Encoding: ZIP
Avatar billede doggy82 Praktikant
15. januar 2006 - 23:42 #23
... og din baggrund skal selvfølgelig stadig være transperant der hvor den skal være gennemsigtig :)
Avatar billede supermand69 Nybegynder
16. januar 2006 - 17:05 #24
doggy82 > tak skal for hjælpen :)

lav et svar
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. januar 2006 - 17:14 #25
Ok.. med jeg deler med de andre :)
Avatar billede doggy82 Praktikant
16. januar 2006 - 17:15 #26
men*
Avatar billede supermand69 Nybegynder
16. januar 2006 - 19:23 #27
underligt.. kunne ikke give jer 15 points hver!? fik fejl med at jeg gav for mange points.. :-/