Avatar billede hrvig Nybegynder
14. januar 2006 - 13:44 Der er 5 kommentarer

Firewire eller USB2 til eksternt cd-drev

Hey
Har set på de to eksterne cd-roms kasser Zitech kører med:
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=169391&ProductCategoryID=288

Det koster 50,- at få med firewire, kan det betale sig?
Hvor meget hurtigere er det? Hvis det overhovedet er hurtigere?

Venlig hilsen Hrvig
Avatar billede donby Nybegynder
14. januar 2006 - 16:27 #1
firewire = 400 mb/s
usb 2.0 = 480 mb/s
firewire 800 = 800 mb/s

usb 2.0 er længe fint, og det er der som regel flere der har end firewire, så jeg ville tage usb 2.0
Avatar billede donby Nybegynder
14. januar 2006 - 16:27 #2
mb/s  skulle være mbit, sorry
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
14. januar 2006 - 23:10 #3
Firewire er hurtigere end USB 2 i praksis - omkring 40% Og sluger desuden mindre resurser end USB, fordi USB benytter computerens CPU til at styre dataoverførslen, mens FireWire "styrer sig selv".
Avatar billede donby Nybegynder
14. januar 2006 - 23:59 #4
det kan der være noget om, dog ikke 40%.. synes ofte mit usb 2.0 er væsentligt hurtigere end firewire i praksis. til eksterne optiske drev er usb 2.0 dog længe rigeligt, forstår ikke at firewire koster mere. desuden er hastigheden på de forskellige interfaces ligegyldig da de langt overskrider hvad et eksternt optisk drev kan levere, og det derfor er drevet og ikke måden det er koblet til på der begrænser hastigheden
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
27. september 2006 - 18:17 #5
Det er ikke uvæsentligt, hvis man har en firewire-port på sin computer bør man bruge den - da firewire er hurtigere og mindre ressourcekrævende.

"Du synes at dit USB er hurtigere nogle gange" - nej det jeg mener med praksis er rigtige test og der er skam også teori der kan forklarere hvorfor. Der er intet subjektivt i det. Firewire er hurtigere ligegyldigt hvad.

Så det er i høj grad også måden drevet er koblet på som betyder noget.

Firewire er dyrer netop fordi det kører uafhængigt af CPU'en, altså der er "mere" hardware i spil.