Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 15:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problem med SQL

Hej..

Jeg har en sql som laver fejl:

SQL = "SELECT * FROM ef_hot WHERE ok = '1' AND alder(ownerage) >= "&strFrom&" AND alder(ownerage) <= "&strTo&" Order By Rand() Limit 1"

Får følgende fejl:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.18-standard]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '(ownerage) >= 15 AND alder(ownerage) <= 20 Order By Rand() Limi

Jeg har øverst på siden denne funktion:

function alder(dato)
  a = Year(date) - Year(dato)
  if Month(date) < Month(dato) OR (Month(date) = Month(dato) AND Day(date) < Day(dato)) then
    a = a -1
  end if

Kan man ikke udføre en funktion i en sql?
    alder = a
end function
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
13. januar 2006 - 15:43 #1
Jo...det kan man godt...men du skal huske at adskille hvad der er sql-sætning og hvad der er ASP kode. Det gør du allerede ved dine variabler kan jeg se :o)

SQL = "SELECT * FROM ef_hot WHERE ok = '1' AND " & alder(ownerage) & " >= " & strFrom & " AND " & alder(ownerage) & " <= " & strTo & " Order By Rand() Limit 1"
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 15:59 #2
okay men ownerage er jo et felt i databasen.. Har det ikke noget at sige?
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
13. januar 2006 - 16:11 #3
Jo. Hvis ownerage er et felt i din database, så bliver du nød til at hente den værdi ud af databasen og ind i en variabel, inden du kalder din sql sætning.
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 16:25 #4
det er bare ikke nemt når den skal vælge en random ud fra databasen, mellem de poster hvis alders grænse er eks. 15 - 99 år..
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 16:25 #5
dato feltet er af typen yyyy-mm-dd.. Og det skal så regnes om til antal år..
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
13. januar 2006 - 16:58 #6
Kan du så ikke bare hente værdien "ownerage" i dit sql-kald og derefter kalde din funktion alder(rs.ownerage) når du skal udskrive datoen?
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
13. januar 2006 - 17:01 #7
Tror godt jeg kan se hvor du vil hen. Det nemmeste du kan gøre er at hente data fra databasen ind i et array og derefter løbe det array igennem for at finde de poster hvor alderen ligger mellem "strFrom" og "strTo".
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
13. januar 2006 - 17:06 #8
Der findes jo forresten også en sql funktion der hedder BETWEEN. Måske kan du gøre sådan her:

SQL = "SELECT * FROM ef_hot WHERE ok = '1' AND ownerage BETWEEN " & strFrom & " AND " & strTo & " Order By Rand() Limit 1"
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 17:38 #9
det dur ikke for ownerage er i dato format og strFrom og strTo er år eks 17..
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
13. januar 2006 - 17:51 #10
Hmm...
Måske kan du så lave strFrom og strTo om til dato-format vha. en funktion.

function KonverterAlderTilDato(VarAlder)
  KonverterAlderTilDato = day(Now) & "/" & month(Now) & "/"
  VarTemp = year(Now)-VarAlder
  KonverterAlderTilDato = day(Now) & "/" & month(Now) & "/" & VarTemp
end function

Ellers må jeg indrømme at jeg er ved at være blank...sorry
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 18:14 #11
okay, nu har jeg en sql der ser sådan her ud når jeg udskriver den:

SELECT * FROM ef_hot WHERE ok = '1' AND ownerage BETWEEN 13-01-1986 AND 13-01-1991 Order By Rand() Limit 1

Men den siger at der ikke er nogen poster selvom der er to der matcher.. de to har i ownerage: 18-07-87.. Så den burde jo komme frem?
Avatar billede peter_jensen Nybegynder
13. januar 2006 - 18:56 #12
Det kan evt. skyldes at databasen kører efter engelske datoer...mm-dd-yyyy. Prøv at bytte rundt på dag og måned i dine datoer. Nogle databasetyper vil også gerne have "'" eller "#" omkring datoer.
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 19:05 #13
nu virker det sådan da.. Hvordan får jeg den til altid at lave datoerne med 2 cifre? Lige nu er det jo 13-1-2006.. Jeg vil gerne have det til at være 13-01-2006.. Ellers kan den ikke find ud af det..