Avatar billede shandler Nybegynder
12. januar 2006 - 21:53 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

overheating CPU

Hej med jer ~:O)

Jeg sidder og bokser lidt med min maskines temperature.
Jeg har et Asus A7V600 MB og en Athlon3000 CPU.
Jeg har altid haft Asus Probe V2.23 installeret, her de sidste par mnd. har jeg bokset meget med CPU temp. som er steget til 87C og det syntes jeg er meget, jeg ved at AMD processor kører ved høj temp. men det der syntes jeg er rigeligt :O), jeg har gjort lidt af hvert for og få temp. ned, ny cpu køler, mere case cooling, men intet ser ud til at have den store effekt. I går fandt jeg så et andet prog. til at tjekke temp. MBM5, det ser ud til og være superfedt, med mange indstillinger. da jeg så har sat det igang, bliver jeg noget overrasket. I almindelig stand (altså hvor maskinen står på skrivebordet) siger Asus probe 82C, men MBM siger 65C ??????????? hvem skal jeg nu stole på?? jeg har tendens til at stole på Asus Probe, men ville da gerne kunne stole på MBM5, er der nogle som kan forklare dette eller er MBM5 noget skod. Pyha det blev en lang smøre og lang historie (derfor sætter jeg 100point ;O) )
Avatar billede egr_sli Nybegynder
12. januar 2006 - 22:09 #1
prøv flere programmer og se hvad de siger...
fx, speedfan: http://www.majorgeeks.com/download337.html

har du overvejet Cool 'n' Quiet? hvis da dit mobo og cpu understøtter det ;D
P.S. Jo 82C er meget! og det syntes jeg også 65 er!
min AMD X2 dual core 4200+ ligger på ca. 40-50 højst 60! grader
Avatar billede why_schmidt Nybegynder
12. januar 2006 - 22:34 #2
Jeg har oplevet med 3 asus kort, af temps ikke passer.. hvor der har været alarm flere gange.. Tjek det, som overstående svar.. Hvis du har tjekket at køleren sider som den skal og kæle pasta er som det skal være... så er der ingen grund til panik...
Avatar billede donby Nybegynder
13. januar 2006 - 09:20 #3
prøv evt at checke asus hjemmeside for bios opdateringer. det kan være din bios læser temp forkert og derved giver forkerte oplysninger til probe programmet.. kig evt på bios opdateringerne og se om nogen af dem retter noget med cpu temp
Avatar billede mavani Nybegynder
13. januar 2006 - 11:23 #4
Jeg bruger også asus probe V2.23 og det stemmer fint overens med andre programmer jeg har prøvet.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. januar 2006 - 15:22 #5
under alle omstendigheder, syntes jeg 64 grader er for meget.
jeg håber ikke at du har brugt for meget køle pasta. pastaen kan flyde ud , og komme i kontakt med det blottede cache ram som er på cpu'en. (det tror jeg er fejlen)

Hvis du tager cpu'køleren af for at tjække, så skal du huske at rense cpu og køler for gammel køle paste , og smøre 1 dråbe kølepasta på , og fordel den på den dækker uden at der er blanke pletter. husk at fjerne evt støv fra køle riberne.

Hvis det heller ikke hælper , så må du skrive hvilken cpu-køler du bruger.
Avatar billede mrrius Nybegynder
14. januar 2006 - 15:24 #6
Du burde, hvis du har en god køler , kunne komme under 60 grader, under balastning
Avatar billede egr_sli Nybegynder
14. januar 2006 - 23:41 #7
en lille tilføjelse til mrrius:
Du kan fjerne den gamle pasta med en lille tør klud eller noget, du skal bare passe på med væsker, nogle bruger vist alkohol (ret mig hvis jeg er helt gal på den) og hvis man spilder ved siden af, så er det slut ;D

Hvad sagde speedfan>?
Avatar billede shandler Nybegynder
15. januar 2006 - 11:31 #8
Nå, så er jeg tilbage :O) jeg har undersøgt nogle ting og prøvet nogle ting også (på jeres opfordring)det første jeg gjorde var og hente Speedfan og den er enig med MBM5 ?? jeg har tjekkede derefter BIOS mens CPU'en var max varm og Bios er enig med Asus Probe,så det kunne se ud som om det ikke er den samme måling de laver. Jeg tog så og strøg ud i en butik og købte noget køle pasta, for jeg ville tjekke blæseren, kølegrilen og cpuen, jeg støvsuet blæseren og grillen, (jeg vil lige kommentere at det var ikke så støvet, men der skal jo ikke så meget til)tørede CPU og grill af for gammel pasta, lagde derefter noget nyt på og monterede det hele igen. Og det har gjort en forskel temp. er nu faldet med 10g, ved alm. kørsel ligger jeg på ca.51g ifølge MBM5/Speedfan og ca.61g ifølge Asus probe/Bios, ved max belastning (jeg tester med WOW, for den hiver noget power ud af cpuen)ligger jeg på ca.59g med MBM5/speedfan og 73g med AsusProbe/BIOS. Så det har helt sikkert hjulpet at rense blæseren/grillen og derefter nyt kølepasta. Jeg har dog en fornemmelse af at det er pastaen, som har gjort det store udsving.
Jeg kan til Mrrius oplyse at jeg har en Glacialtech Igloo blæser på, jeg kan dog ikke huske præcis hvilken og det står ikke på blæseren, men det er en som passer til XP3000. Jeg lukker ikke pinden endnu, da jeg lige vil høre jeres kommentar :O)
Avatar billede donby Nybegynder
15. januar 2006 - 13:27 #9
synes stadig du skulle checke for bios updates
Avatar billede shandler Nybegynder
15. januar 2006 - 13:42 #10
Hov, det glemte jeg lige og påføre. Jeg har tjekket for BIOS opdate og jeg er helt up to date, den seneste hedder 1008, der ligger dog en 1009, men det er en Beta så den holder jeg mig lidt fra.