Avatar billede engberg Juniormester
12. januar 2006 - 09:50 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Nervepunkt på hånden til lindring af hovedpine?

Hejsa

Jeg har hørt at der er et nervepunkt på hånden, som man ved at massere kan få til at afgive et stof, som skulle kunne lindre hovedpine.. Nogen der kan bekræfte det og fortælle mig hvor det præcist sidder (jeg tror ikke på mirakler!)..
Avatar billede kent-s-t Nybegynder
12. januar 2006 - 10:00 #1
Ja, det er jo lige det, om det hjælper eller ej :-) - men jeg har da en kollega der påstår at man skal massere mellem tommel og pegefinger.
Avatar billede engberg Juniormester
12. januar 2006 - 12:44 #2
Mellem tommel og pege - så langt så godt - men det må gerne være meget mere præcist... Gerne med billede..
Avatar billede lonepeter Novice
12. januar 2006 - 13:59 #3
Uden at jeg vil påstå at jeg er 100% sikker så er det rigtigt at det er mellem tommel og pegefinger. Hvis du lægger din hånd ned og følger pegefingeren helt ned i bunden af den vinkel den danner sammen med tommelfingeren så er det der.

I forbindelse med IVF/ægudtagning tilbyder Odense Universitets Hospital at patienterne kan få akupunktur i stedet for smertestillende og det er der jeg har set at min kone har fået sat en nål i hånden. Sygeplejesken sagde at man kalder det "kodimagnyl" punktet.
Avatar billede lonepeter Novice
12. januar 2006 - 14:01 #4
De sidste tre gange har min kone valgt akupunktur, men vil vælge smertestillende medicin næste gang, så uhyr virksomt er det jo nok ikke... :-)
Avatar billede engberg Juniormester
12. januar 2006 - 14:40 #5
Hmm... der er da i hvert tilfælde et ømt punkt der - gad vide hvilket stof der frigives derfra?
Jeg er i øvrigt helt med på at det ikke er tilnærmelsesvis så effektivt som piller, og at det i øvrigt kan variere fra person til person hvordan effekten er - men sådan er det vel med akupunktur...
Avatar billede lonepeter Novice
12. januar 2006 - 14:47 #6
Ja, det er sgu noget mystisk noget, jeg har jo spurgt lidt til det når min kone har fået lagt nålene, for jeg troede ikke at man brugte sådan noget på hospitalerne. De kan ikke give nogen rigtig god forklaring på hvorfor det virker...

Iøvrigt så sætter de en smule strøm til nålene... :-)
Avatar billede themom Nybegynder
12. januar 2006 - 15:04 #7
Det er i det "bløde" stykke mellem pege og tommelfinger, og jeg bruger det selv meget, med succes,det hjælper ikke kun på hovedpine men er et smertepunkt .Jeg sidder tit og gir begge hænder en omgang.Et andet sted for hovedpine er dine øjenbryn som du "klemmer" sammen om stille og roligt indenfra og udefter :)
Avatar billede themom Nybegynder
12. januar 2006 - 17:07 #8
endorphin er det stof der udskilles og betegnes som kroppens eget morfin
Avatar billede lonepeter Novice
12. januar 2006 - 17:19 #9
themom, er du sikker på at det er endophinerne der er på spil i forbindelse med akupunktur?
Avatar billede themom Nybegynder
12. januar 2006 - 17:35 #10
Akupunktur

Patientens spontane reaktion på nålene er altid: Nejjjj hvor er det rart. Det hænger sammen med, at nålene frigør endorphin, som virker beroligende. Øreakupunktur er en nyere, men som beroligende middel er det ganske effektivt.

Med akupunktur er der en god chance for, at du i løbet af tre til fire behandlinger kan blive tryg ved din tandlæge. Læs mere i Mads Bundgaards artikel her på Dentalforum.

Taget herfra:
http://www.dentalservice.dk/article.php3?textno=1509&Group=
Avatar billede themom Nybegynder
12. januar 2006 - 17:48 #11
http://www.needlezone.dk/laser/

og her med laser :)
Avatar billede lonepeter Novice
12. januar 2006 - 18:04 #12
Okay...

Det er da i det hele taget noget lidt mystisk noget synes jeg.

I Lademann står der bl.a. følgende "Menneskets anatomi synes ikke at indeholde strukturer, som kan forklare, at en nål f.eks. i håndleddet kan lindre smerter i maven. Men det er en kendsgerning, at metoden er effektiv i udvalgte tilfælde; virkningen er imidlertid langt bedre på kinesere end på f.eks. europæere, og det understøtter mange lægers teori om, at det er en ren suggestiv virkning. "
Avatar billede themom Nybegynder
12. januar 2006 - 18:14 #13
Avatar billede themom Nybegynder
12. januar 2006 - 18:27 #14
How Acupressure Works:
Stimulation of active points is thought to lead to increased release of endorphins. Endorphin is a natural body painkiller. Endorphin and morphine are chemically different molecules but, by coincidence, they have very similar 3-dimensional shape. This similarity in shape allows morphine to bind the endorphin receptor, reduce pain, and induce feeling of happiness.
Thus endorphin released by acupressure stimulation may lead to relaxation and normalization of body functions

og det er dette med at trykke mellem fingrebe handler om
Avatar billede lonepeter Novice
12. januar 2006 - 18:37 #15
Det må være sådan noget i stil med zoneterapi...
Avatar billede engberg Juniormester
12. januar 2006 - 22:47 #16
Det er lidt mærkeligt, men uden at vide mere om det, så hænger akupunktur, akupressur og dim-mak (trykpunkter på kroppen til brug i forbindelse med kampsport) sammen. Alle sigter mod særlige nervepunkter.

At de frigiver kemiske stoffer kan nemt forklares... I enderne af nerveceller, som jo ellers giver besked via strøm, sidder en endeknop, som frigiver forskellige transmitterstoffer, som binder sig til receptorer på den næste nervecelles dendritter. Beta-endorfin er et af disse transmitterstoffer... God kemi uden hokus pokus...
Avatar billede bozzi Nybegynder
21. januar 2006 - 03:06 #17
vil du have hovedpinen væk så dryp et par dråber citronsaft i din kaffe næste gang og hokus pokus
Avatar billede engberg Juniormester
22. januar 2006 - 15:12 #18
bozzi>> Nu har jeg næsten aldrig hovedpine, så det er slet ikke et problem... jeg underviser bare i biologi ;-)

Hvad skulle citronsaften i kaffe gøre?
Avatar billede bozzi Nybegynder
22. januar 2006 - 15:46 #19
ved det ikke, men det virker rigtigt godt....
Avatar billede engberg Juniormester
06. november 2010 - 09:20 #20
smid svar
Avatar billede engberg Juniormester
19. november 2010 - 19:28 #21
lukker