Avatar billede martinrunge30 Nybegynder
11. januar 2006 - 22:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Computer brummer mærkeligt med to harddiske

Hej,

Jeg har købt en Dell  9150 med en Western Digital harddisk sat i. Det kører efterhånden fint nok med lidt støjdæmpning osv.

Jeg har desuden købt en Samsung harddisk også. . Når enten Samsung eller WD harddisken er sat til ALENE, så lyder det normalt - dvs. en konstant sagte brummen. Mit problem er at når BEGGE harddiske er sat til, så brummer computeren mærkeligt. Det kan bedst beskrives med at den brummer konstant i ca. 2 sekunder, hvorefter den kortvarigt brummer "ned" og derefter op igen. Det er ikke specielt højt, det er bare anderledes end den normale konstante brummen, og derfor vildt irriterende.

Hvis jeg f.eks. hiver strømmen på den ene harddisk, så forsvinder den mærkelige brummen med det samme og alt er normalt. Det virker lidt som om at det er harddisk nr. 2 der vibrerer/brummer unormalt.

Hvad kan dette skyldes?

Hvad kan det skyldes?

Men så snart jeg kobler begge to på strømstik, så brummer den
Avatar billede martinrunge30 Nybegynder
11. januar 2006 - 22:39 #1
Kan ikke lige finde ud af at redigere ovenstående, så se lige bort fra de sidste 2 linjer... ;o)
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2006 - 22:47 #2
Vibrations resonans fra kabinettet.

Anvend disse: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=270194
Avatar billede martinrunge30 Nybegynder
11. januar 2006 - 22:53 #3
Nope - har prøvet at have begge to liggende uden for kabinettet. Og resonans forklarer jo heller ikke hvorfor computeren lyder anderledes når der er sat 2 harddiske.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2006 - 23:03 #4
Netop når der er 2 diske i kabinettet, kan der opstå resonans, for der er ingen garanti for, at begge diske kører med de samme omdrejninger. Når de ikke gør dette, opstår resonans af en eller anden størrelse.

Hvis det også er når begge diske ikke er i kabinettet, så forstår jeg intet. hvordan kan 2 diske der ligger uden for kabinettet, lave mere støj når begge er tilkoblet med strøm, men når kun den ene, så ingen støj.
Avatar billede martinrunge30 Nybegynder
12. januar 2006 - 08:19 #5
Det jeg mente var at jeg har haft hhv. den ene og den anden kørende som primær disk med XP - tilkoblet uden for kabinettet. Her har der været en konstant brummen. Men så snart jeg kobler disk nr. 2 på, så kommer den der op-og-ned brummen. Også selv om begge to ligger på gulvet uden for kabinettet.

MEN...jeg er faktisk tilbøjelig til at give dig ret. Jeg har nu prøvet at lægge begge harddiske i bunden af kabinettet (og også udenfor) på nogle relativt tykke gummi tætningslister, som man normalt bruger til vinduet...og det virker. Der er faktisk ikke den der brummen mere. Den er ihvertfald blevet væsentlig lavere.

Det rejser dog et andet spørgsmål. Nu ligger harddiskene på de her gummilister med metaloverfladen nedad. Jeg vil sige at de ligger rimeligt stabilt med metal mod gummi, men tager de skade af ikke at være spændt fast med skruer? Jeg flytter normalt ikke rundt med kabinettet.

Der er en blæser som kører henover harddiskene, så varme burde ikke blive et problem. Er der andre problemstillinger ved bare at have harddiskene liggende i bunden, som jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 11:13 #6
Så længe de ligger stabilt et det ikke noget problem. Jeg har selv, af pladshensyn, haft en disk liggende på en skumgummi pude i bunden af mit kabinet. Det tager de ikke skade af, blot du er opmærksom på dette, når/hvis maskinen skal flyttes.