Avatar billede asgrone Nybegynder
11. januar 2006 - 17:48 Der er 9 kommentarer

Alå antialiasing fra

Hej
Er det muligt via css at få browseren til ikke at lave antialising på en font?
Avatar billede roenving Novice
11. januar 2006 - 17:50 #1
Det er vel styresystemets grafikmaskine, der gør den slags, så nej ...
Avatar billede jokkejensen Novice
11. januar 2006 - 20:51 #2
der er mig bekendt ikke anti-aliAsing på en vektor baseret font...

Kan du vise et eksempel ?
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2006 - 22:29 #3
<ole>

Et ekspempel:
    <h1>OleBole</h1>

Tag et screendump og se det under stor forstørrelse i et billedbehandlings program  :)

Normalt bliver tekst inder 12px (mener jeg er det almindelige) ikke anti-aliased ... men det gør tekst over. Om skriften er vektor-baseret (postscript) eller ej, betyder intet  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
12. januar 2006 - 22:47 #4
Selvfølgeligt er et screendumb ikke vector ?? det har jeg aldrig sagt..

Men en skrifttype er vector.. eller de fleste er.. Og de er ikke antialiased, det vil selvfølgeligt se sådan ud på en skærm.. det er vel den eneste måde en skærm kan vise bløde kanter (ved at lave grå nuancer..)..

Tager du et screen dump og forstørrer det, vil der nødvendigvis blive flossede kanter, men forstørrer du den i word (skrifttypen - ikke et billede) vil den igen generere vectoriserede kanter (forstørrer du igen dem gennem et screendumb vil de igen blive grimme.)

Vector kan jo skaleres som man har lyst - gennem udregninger.. langt fra noget man kan sammenligne med et screendumb.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2006 - 23:01 #5
Nu taler vi vist ikke om Word, men om HTML i en browser - men Word anti-alias'er nu også stor tekst  :)
Derudover kan et screendump aldrig introducere antialiasing ... kun hvis teksten faktisk er anti-aliased på skærmen.

Der er noget omkring vektor-baserede skrifter, du må have misforstået helt - men jeg er ikke helt klar over, hvad. Vektorerne viser jo netop bløde kurver, der ikke kan vises på en skærm, der er opdelt i firkanter (pixels).

Det med screendump'et har du vist heller ikke helt forstået  :)
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2006 - 23:14 #6
Højreklik på dit skrivebord og vælg 'Egenskaber' ... så kommer kontrolpanelet frem.
Vælg fanebladet 'Udseende' - og tryk på 'Effekter'.
Her kan du vælge, hvordan skriferne skal anti-aliseres - og om de overhovedet skal  ;o)

- tilgengæld findes der ingen mulighed for at tilgå den slags fra en webside.
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2006 - 23:20 #7
jokkejensen >> Prøv at skrive dette i et dokument og kast det i en browser:
  <h1>OleBole</h1>
- tag nu et screen-dump.

Slå anti-aliasing fra - som ovenfor beskrevet - og gentag processen.

Nu har du to screen-dumps. Hvis du ser dem under stor forstørrelse, kan du se, det ene er anti-aliased ... det er det andet ikke. Det har intet med forstørrelsesgraden at gøre.
Et screen-dump viser, hvad der er på skærmen - og hvis teksten er anti-aliased, vil det fremgå af billedet. Det ændrer sig ikke ved større eller mindre forstørrelse  ;o)
Avatar billede asgrone Nybegynder
13. januar 2006 - 00:35 #8
hmm.. tjae, jeg kan se at jeg ikke var præcis nok i mit spørgsmål. Jeg kan jo ikke kræve at folk skal ind i deres styresystem og slå noget fra før de tjekker min side, men det er måske heller ikke det helt store problem, da jeg kan forstå aat windows ikke antialias'er tekst når det bliver småt. Jeg sidder selv på en mac, og her bliver stort set alt tekst antialiasset..
Avatar billede olebole Juniormester
13. januar 2006 - 00:50 #9
Jo, du var ganske præcis i dit spm ... hvorfor jeg skrev:
    "- tilgengæld findes der ingen mulighed for at tilgå den slags fra en webside."  ;o)