Avatar billede boris Mester
11. januar 2006 - 08:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

starthjælp

Min datter har endelig fået sådan en lille hvid tingelst med samt office mac, men hendes far ved intet om Mac.
(til gengæld har jeg fået lov at kanibalisere hendes PC)
Hvor finder hun bedst et antivirus-program og et FTP-program og andre gode tips? F.eks. hvordan man kopierer filer, når man er vant til at højreklikke eller Ctrl+c eller om man kan lave genveje?
På forhånd tak.
Avatar billede sd8220 Seniormester
11. januar 2006 - 09:07 #1
Hejsa
Antivirus-program
Enten betaler man sig fra det, og bruger Norton f.eks. eller også bruger man den gratis ClamScan http://www.markallan.co.uk/clamXav/, som i øvrigt er oversat til dansk (af undertegnede ;-))
Ftp-program, tjah enten bruger du terminalen, eller også bruger du det gratis RBrowser (http://www.rbrowser.com/); men også Fetch og TRansmit kan bruges. www.versiontracker.com og www.macupdate.com og apple.com er gode steder at finde programmer.
Kopiering af filer: Hvis det er mellem to diske (enheder) trækker og slipper man bare). Er det mellem to steder på samme disk, kan man holde på [æble]-tasten mens man slipper sin fil (så kommer der et lille grønt plus) og filen bliver kopieret. Men i øvrigt virker [æble]+C som kopier, og så [æble]+V til at sætte ind også med filer.
Genveje kan man lave med [æble]+L, eller hvis man trækker i filen så ved at holde [æble]+[alt] nede mens man slipper sin fil, hvor man vil have den. Man behøver ikke at holde på tasten, mens man tager fat i sin fil, bare man gør det, når man slipper den - i øvrigt skifter markøren til en lille buet pil, når man opretter en genvej.

Held og lykke med den ,-)

I øvrigt er indmeldelse i en Macbrugerklub ikke nogen dårlig idé, hvis man ikke kender så mange Mac-brugere i forvejen. F.eks. er der www.macbruger.dk

/Sebastian
Avatar billede boris Mester
11. januar 2006 - 19:11 #2
Tusind tak, det ser rigtigt godt ud, jeg giver det strax videre
Avatar billede egonspock Seniormester
11. januar 2006 - 23:54 #3
Det er tvivlsomt om det kan betale sig at bruge kræfter på antivirus-programmer, da der stadig ikke er virus "i den vilde verden" til MacOSX, men det er da rart at nogen har forberedt sig på situationen, når den engang opstår :-)
Jeg bruger selv det gratis Cyberduck http://cyberduck.ch til FTP, da jeg synes RBrowser er for grim.
En ting, du skal være meget opmærksom på, er at hvis du kopierer en mappe oveni en mappe, så erstattes HELE MAPPEN incl. indholdet, og ikke som på windows, kun de filer, der er i den mappe, du flytter med.
En god liste med programmer er her: http://macspecialist.org/content/articles/essential_apps/
Men en brugergruppe er en god ting. Hvis du ikke bor på Sjælland, og dermed i MacBrugers kerneområde, kan du måske se her:
http://www.apple.com/dk/usergroups/finder.html
Avatar billede boris Mester
12. januar 2006 - 06:45 #4
Mange tak, det giver jeg også videre, måske var jeg for hurtig til at give point, men svarene modtages med taknemmelighed
Avatar billede sd8220 Seniormester
12. januar 2006 - 09:17 #5
Hej igen
På Mac'en som sådan er der vist ingen problemer med vira - men man risikerer jo stadig at samle en op til Windows, og så er det da rart at vide, at man ikke kommer til at aflevere den videre.
Tak for point.
S/eb