Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2006 - 00:17 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Antenneforstærker til kabel TV

Mit stik fra TDC kabel TV ligger i den fjerneste ende af min stue.
Det fungerer fint. Men jeg har et forlængerkabel på 15M ind til
computeren i soveværelset, og det kan signalet ikke klare.
Jeg har, i Fona, købt en forstærker (som allerede er gået i stykker)
på 20db, men signalet er ikke godt nok, og slet ikke til optagelser
til HD. jeg skal derfor købe en ny forstærker, på mere end 20db.
Men Hvor? De alm. antenneforretninger er åbenbart forsvundet.
Er der en som ved hvor jeg kan købe en forstærker?
Jeg bor i Valby i nærheden af Langgade station. (København)
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2006 - 00:52 #1
Det er ikke sikkert at en forstærker hjælper på dit problem, hvis det er støj, som sniger sig ind i signalvejen. En forstærker vil også forstærke støjen. Derfor inden du investerer i en forstærker, bør du gå signalvejen igennem.

Jeg har lige lavet et system til min søn, hvor TDC kommer ind ved trappen, og går til et stik i soveværelset. Videre til et stik i stuen, og sidst til et stik i køkken/alrummet hvor hans PC står.

Jeg brugte LK antenne dåser, som sikrer skærmen også i selve dåsen. Og på kablet brugte jeg koaksiale antennestik. Ikke de 90 graders stik, da de ikke sikrer skærmen i stikket. Totalt set er signalvejen vel 20 meter, og han kan både optage og bruge webspeed på stikket i alrummet.
Avatar billede nanonissen Nybegynder
11. januar 2006 - 01:25 #2
Skærmede kabler er en god ting, med du kan også placere forstærkeren ved udgangstikket fra TDC, derved forstærker du ikke støjen med kun signalet.... med mindre forstærkern er dårlig, og der i signalvejen fra stik til forstærker, når at indstråle støj
Avatar billede strych9 Praktikant
11. januar 2006 - 08:26 #3
Prøv et byggemarked.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2006 - 09:11 #4
Det er ikke nok at forstærke, du skal også bruge en fordeler, hvis du trækker signalet til 2 fjernsyn.

Prøv at snakke med dem her, de holder til i Lyngby: http://www.paraboleksperten.dk/ i et byggemarked er udstyret måske billigere, men hvis det også skal virke ordentligt skal du bruge noget prof hjælp og det kan parabol eksperten!
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2006 - 10:00 #5
Jeg havde sat forstærkeren ved ved udgangsstikket, men måske er der noget at hente
i dragonknights stik og dåser. jeg ved ikke meget om det her. En LK dåse kan jeg
vel finde ud af, men et koaksial antennestik, hvad er det? Kan det købes i et
byggemarked? Lyngby, jo måske,men det er langt væk.
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2006 - 10:09 #6
Jeg ringede forresten til TDC i går, og den jeg talte med påstod, at antennekablet
kun kunne trække 10M.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2006 - 13:04 #7
Det er Bull S...

Det er kvaliteten af kablet der afgør hvor langt du kan trække signalet.

De koaksiale stik. Der er selve stikket i forlængelse af kablet, og signalet skal ikke "dreje" 90 grader inde i stikket. De kan købes de fleste steder.

Selve stikdåsen på væggen er en lidt pebberet sag. Så vidt jeg husker, så koster en gennemgangs dåse omkring 180 kr, og en slutdåse omkring 160 kr.
http://www.elvvs.dk/category.2212.article.13872
http://www.elvvs.dk/category.2212.article.19883
http://www.elvvs.dk/category.2218.article.17790
http://www.elvvs.dk/category.2218.article.17789
Avatar billede off-line Nybegynder
11. januar 2006 - 13:10 #8
dragonknight - Tak for dine links. Fint at se det, for så kender jeg det godt.
jeg vidste bare ikke hvad det hed. Jeg har oven i købet 2 vinkel samlinger. (uha!)
Jeg vil en af de nærmeste dage gå i byggemarkedet og se på det. Vender så tilbage.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2006 - 17:38 #9
Så har jeg været i byggemarkedet. De havde ikke forstærkere større end gain 20db.
Nogle kostede over 600 kr. andre bare 65 kr. (iFona koster de 200 kr.) Så jeg købde
2 stk med den tanke, at jeg kunne sætte den ene ved TDC indgangen, og den anden på
midten af kablet, hvor jeg har en vinkel samling. Kan det lade sig gøre? Desuden
købte jeg de anbefalede koaksial stil, stikdåsen havde jeg.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2006 - 18:46 #10
Nu har jeg sat 1 forstærker på og erstatter en samling -han&hun- med et koaksial stik.
Det er allerede blevet bedre. Jeg har så endnu en samling  -han&hun- og ved ikke, om
jeg bare skal sætte endnu et koaksial stik på eller forsøge med endnu en forstærker.
Men mon ikke koaksial stikket kan gøre det?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 21:19 #11
Jeg ville i første omgang kocentrere mig om koaksial stik.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2006 - 23:28 #12
dragonknigt - ja det har jeg også gjort. Det er nogenlunde nu, Kun en lille smule støj på tværs, men klart billede. Det må jeg enten leve med, eller tage konsekvensen
og lægge et nyt kabel i eet stykke. Læg venligst et svar.
---------------------------------------------------------------------------------
Og tak til jer alle tre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 23:37 #13
Velbekomme ;-)
Avatar billede habengut Nybegynder
02. september 2006 - 17:21 #14
hejsa. bedre sent end aldrig :-)
jeg har haft samme problem. mit kabel fra tv1 til tv2 er vel 20m. først prøvede jeg mig frem med koaksialstik-stikket uden at det hjalp. så besluttede jeg mig for bare at prøve med en antenneforstærker. denne fandt jeg i A-Z, mærke ConnectTech CTV 922 (signal +10/+20db), til dkk 149,95. denne satte jeg for enden af kablet til tv2 (stik imod jeres anbefalinger :-(
men jeg må sige at dette hjalp betydeligt. de kanaler som der før var sne på (bl.a. discovery, disney channel) står knivskarpe nu :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
02. september 2006 - 17:47 #15
Ja hallo habengut, du er sgu en sjov fyr, at komme ind så sent. Men velkommen!
Når du fik et fint resultat ved, at sætte forstærkeren for enden af kablet, så
er det fordi, dit støj/signal var i orden, ellers havde du også forstærket støjen,
og dermed fået et dårligt billede. Til lykke med det fine resultat. :)
Avatar billede qaaq Nybegynder
09. marts 2007 - 17:58 #16
Hej.
De har en antenneforstærker på 30 dB på http://www.avxperten.dk/
Den kan anbefales, det er en rigtig god antenneforstærker.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. marts 2007 - 23:47 #17
Tak for dit link. Det var ellers noget af en overraskelse, at få en kommentar
på et spørgsmål, som er mere end et år gammelt. jeg undrer mig over, hvordan
du har set det spørgsmål:)
Avatar billede qaaq Nybegynder
09. marts 2007 - 23:57 #18
Hej, ja jeg tænkte lige at jeg ville give dig det hvis du stadig har brug for det altså.. jeg faldt over spørgsmålet da jeg ledte efter en antenneforstærker i går formiddag
Avatar billede off-line Nybegynder
10. marts 2007 - 00:12 #19
OK:)
Avatar billede lawitt Nybegynder
25. juni 2007 - 10:30 #20
Hej,

Jeg havde store problemer med at trække FM signaler ind dels pga beliggenhed men også pga lange kabler, så har lige købt den omtalte antenneforstærker hos avXperten og må sige at jeg er ret imponeret over ydelsen.

I forvejen havde jeg en "billig" 1x18db forstærker fra Biltema på lige efter mit filter, men den kunne slet ikke klare det. Nu har jeg udskiftet den med den nye forstærker og det gav rigtigt meget, men den kunne ikke fjerne al støj og sus, så har flyttet den gamle ned til fjernsyn/stereo anlægget og det gav lige det sidste. Jeg troede egentligt ikke det ville virke men det gør det. :)

Billedet har hele tiden været fint på dvb-t (signal 65%+/75%+, men er nu 85%+) og jeg kan som noget nyt også tage nogle tyske (NDR/MBR/RBB Berlin), men dog stadig afhængig af vejret (bor ved Møn-broen).

Håber i kan bruge denne erfaring til noget.

- Lars
Avatar billede off-line Nybegynder
25. juni 2007 - 11:56 #21
hej lawitt - Det er som en rejse i tiden. Jeg oprettede spørgsmålet i januar 2006.
Men tak for dit indlæg. Nej støj og sus kan man ikke fjerne med selv den bedste
forstærker, for støj er også et signal og bliver derfor også forstærket. Og godt
du fik ordnet det:)
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2010 - 08:11 #22
http://www.antennelageret.dk/
under antenneforslag

sådan laves det - har det selv