Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 18:38 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Nysamlet PC vil ikke starte.

Efter at have fået byttet en defekt PSU har jeg endelig fået gang i min nye computer, som jeg har selv samlet. Selvom PSU´en og kølerne nu kører, kan jeg ikke starte computeren op. Når jeg sætter keyboard og skærm til, sker der ikke noget - det lader ikke til, der er fobindelse til dem overhovedet. Det eneste der sker er, at kølerne kører, det grønne lys i bundkortet lyser, og den bliver ved med at lave hyldelyde. Nogen, der har forslag til, hvad der kan være galt?

Mit bundkort er A8V-E SE
CPU: AMD Athlon 64 3200+ Venice soc. 939
Strømforsyning: Chill Innovation 400Watt ATX2.2 HI-End Ultra Silent
CPU - køler: Zalman VF700-CU VGA-COOLER
Grafikkort: Innovision GeForce 7800 GT / 256MB / PCI-E
Avatar billede gudmundp Praktikant
10. januar 2006 - 18:57 #1
har du chekket rammene
Avatar billede avg-user Nybegynder
10. januar 2006 - 19:07 #2
Hvilket bundkort drejer det sig om?
Avatar billede avg-user Nybegynder
10. januar 2006 - 19:07 #3
Undskyld.. det STÅR der jo.
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 19:09 #4
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 19:09 #5
Har du sat strøm til stikket på grafikkortet?
Avatar billede ladyhawke Novice
10. januar 2006 - 19:11 #6
er det et bestemt bip-mønster den kommer med? I så fald kan du kigge i vejledningen til bundkortet for at se om der står hvad mønstrene betyder...
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 19:19 #7
Jeg har prøvet med ram i hver de forskellige slots. Jeg har også sat strøm til grafikkortet. Den bliver ved med at bippe - så der er ikke noget mønster. Hvis det er grafikkort eller ram, der er problemer med, ville der ikke stadig være forbindelse til tastaturet? Altså så man kan se lys i det.
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 19:34 #8
Har intet med grafikkortet at gøre.

Sidder de små stik på bundkortet som de skal??
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 19:38 #9
I starten havde jeg kun sat PW-kablet og speaker-kablet, og der virkede det ikke. Nu har jeg sat alle stik i, men er lidt i tvivl, om de vender rigtigt. Der står dog i manualen til kabinettet, at de skal vende med teksten ud ad mod fronten af kabinettet, og det har jeg gjort.
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 19:42 #10
Skal være så du kan læse teksten på stikkene. Altså ud mod bundkortet. Sidder strømstikket hvor det skal i bundkortet. Altså det lange brede?

Dertil at du evt har et P4 stik der skal i bundkortet ligeledes.

Det firkantet her
http://www.zonet.dk/produkter/billeder/570747666443.jpg

Det brede her
http://www.frankie.dk/images/atx_stik.jpg

De skal sidde 280% korrekt for at virke.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 19:48 #11
Jeg har både 24-pin stikket er V12 stikket i. Nu har jeg placeret stikkene, så de vender ud ad, men det virker stadig ikke. Der er 3 hd-stik, men kun plads til en i stikket - plus, der er nogle stik til overs, men det går jeg ud fra ikke har nogen betydning
Avatar billede john.doe Nybegynder
10. januar 2006 - 20:08 #12
staggerlee 10/01-2006 19:19:43:
Når den beeper så er det en fejlmelding, der fortæller hvor problemmet er.
Så tæl antal beep og rækkefølge, og søg så på den/de beepcodes.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 20:12 #13
Som jeg skrev længere oppe, bliver den ved med beepe uden noget mønster
Avatar billede gudmundp Praktikant
10. januar 2006 - 20:19 #14
har du prøvet at restte bios
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 20:31 #15
Jeps. Det har jeg også prøvet
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. januar 2006 - 20:33 #16
du skriver bippe uden mønster

vil det sige den bare siger biip biip biip biip biip o.s.v?
Eller er det en lang hyletone?

ALLE beeplyde fra et bundkort har et mønster - har det ikke det, vil bip lydene komme i uregelmæssige intervaller og længder samt frekvenser - og det kan ikke lade sig gøre :)
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 20:36 #17
Jeg fik nok formuleret mig lidt uklart, men jeg mener, der er ikke et bestemt antal beep, der kunne indikere, hvor fejlen ligger. Den bliver ved med at komme med lange beep-lyde.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 20:41 #18
Hvis jeg tager grafikkortet ud, kommer der 7 små klik først, og så begynder den at beepe.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. januar 2006 - 20:42 #19
På dit bundkort sidder der en Award BIOS så vidt jeg kan regne ud.
Det skulle betyde ramfejl.

Og jo - der ER et bipmønster i de bip!
Det er der altid.
Avatar billede gudmundp Praktikant
10. januar 2006 - 20:49 #20
hvilke sokler har du sat rammene i de blå eller de sorte
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 20:52 #21
Jeg har prøvet i alle porte med en ram-blok og med begge to i de to sorte.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 21:02 #22
Når jeg kun kører med ram, kommer der først 7 små klik før den begynder med de lange beep. Når jeg kun har grafikkort i, begynder den at beepe med det samme. Kunne det ikke tyde på, at det er grafikkortet, der er problemer med?
Avatar billede gudmundp Praktikant
10. januar 2006 - 21:08 #23
har du set at der er specielt stik til grafikkortet fra psuen et seksbenet et
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 21:12 #24
Ja. Det har jeg sat i. Jeg har skiftet den køler, der var på grafikkortet ud med en Zalman Zalman VGA VF700 Kobberkøler. Jeg ved ikke, om det kan have noget at gøre - køleren køer dog fint nok.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. januar 2006 - 21:17 #25
hmm hvis du sætter to ram moduler i ensfarvede porte på et dual channel motherboard, så skal ram modulerne helst være helt ens, og subsidiært af samme størrelse. Ellers skal du køre single channel ved at vælge den første sorte og den første blå port.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
10. januar 2006 - 21:46 #26
De to ram-blokke er helt ens (2 * 512 Kingston value ram)
Avatar billede huset Praktikant
11. januar 2006 - 08:05 #27
En lang beeeeep er RAM fejl
Avatar billede staggerlee Nybegynder
11. januar 2006 - 08:12 #28
Det er mange høje beeplyde i det uendelige - i samme "takt"
Avatar billede julesokken Nybegynder
11. januar 2006 - 11:45 #29
På flere nyere bundkort sidder der en rød jumper, som disabler bundkortet indtil man fjerner den (hvad man selvfølgelig skal). Så glo efter en rød jumper, fjern den, og prøv igen.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
11. januar 2006 - 11:57 #30
Der sidder ikke nogen rød jumper på mit bundkort, og det er heller ikke nævnt i manualen til bundkortet.

Som jeg skrev tidligere, kommer der nogle klik før den begynder at beepe, når jeg kun har ram i, hvilket kunne tyde på, den mangler grafikkort. Hvis jeg kun har grafikkort og ingen ram i, så begynder den at hylde med det samme. Kunne det ikke tyde på, den har problemer med at læse grafikkortet?
Avatar billede staggerlee Nybegynder
11. januar 2006 - 12:43 #31
Jeg synes efterhånden, jeg har prøvet alt og frygter lidt, en af delene er defekt. Men, hvis der er nogle, der bor i Århus og har tid og lyst til at hjælpe, så skriv lige - helst en, der har tilsvarende dele, så jeg kan teste delene i et andet system.

Jeg skal nok betale for hjælpen.
Avatar billede julesokken Nybegynder
11. januar 2006 - 12:55 #32
Bare lige et par sidste skud fra hoften...

1. Har du husket at give grafikkortet strøm fra PSU'en? - jeg ved ikke om det kræves til dit gfx....

2. Jeg mener, at nyere bundkort (bl.a. mit eget) skulle have strøm 2 forskellige steder fra PSU'en.... det almindelige brede stik og så et lille dumt firkantet et, før den ville starte op.

Som sagt et par skud.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
11. januar 2006 - 12:58 #33
Jeg har begge stik fra PSU´en sat i bundkortet og stik til grafikkortet. Jeg har tjekket stik (og dobbelttjekket :-)), så mange gange, at jeg virkelig ikke kan forstå, hvis det er der problemet ligger. Med mindre jeg overser noget helt elementært.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2006 - 19:57 #34
Grafikkortet sidder vel i Pci Express X16 soklen og ikke PCI Express X1 soklen?
Avatar billede staggerlee Nybegynder
11. januar 2006 - 21:49 #35
Grafikkoret sidder i det eneste slot, den passer i. Frustreret over jeg ikke få det til at fungere, gik jeg ned og købte et AsRock bundkort med indbygget VGA port. Nu lader det til, jeg har fået det til at virke, så det var formegentlig et defekt grafikkort, som jeg selv foreslog, der var problemet. Jeg ved ikke helt, om jeg skal geninstallere det gamle bundkort, eller om jeg skal beholde det gamle. Jeg er ved at installere windows nu, så nu håber jeg, det virker.

Jeg lader tråden være åben lidt længere for en sikkerhedsskyld (jeg skal have tjekket grafikkortet på det nye bundkort), men ellers giver jeg mig selv pointene, da jeg ikke helt ved, hvem jeg ellers skulle give dem
Avatar billede staggerlee Nybegynder
11. januar 2006 - 23:23 #36
Det lader til grafikkortet indtil videre kører fint nok i det nye bundkort, så fejlen ligger formegentlig i det gamle bundkort.

Det eneste problem, der er tilbage, er, at når jeg slukker for strømforsyningen, kan jeg ikke starte igen, uden jeg skal til at reboote bundkortet. Det er selvfølgelig ret irriterende, så hvis der er en, der har løsningen til det problem, så kan vedkommende få del i pointene.
Avatar billede staggerlee Nybegynder
12. januar 2006 - 00:14 #37
Nå. Det blev klaret ved, jeg installerede bundkort-driverne