Avatar billede georgespang Nybegynder
10. januar 2006 - 16:31 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Netværk - trådløst

Hallo EXP,

Min mor kom idag hjem og fortalte, at de havde haft besøg af en EDB i firmaet. Han havde fortalt hende at det ville komme til at gå for langsomt, hvis alle computerne skulle koble sig på trådløst, og han sagde derfor at computerne skulle sluttes til netværket via. kabel.

Dette er for mig bare totalt ulogisk. For det første, er der da tonsvis af f.eks. uddannelsessteder, som kører trådløst med nogle gange op til 400+ på netværket. For det andet kan jeg umiddelbart ikke se hvad hastigheden skulle betyde ved brug af ledning frem for Wifi.

Nogle, der kan forklare mig hvad der sker her?

- George Spang
Avatar billede kim Nybegynder
10. januar 2006 - 16:39 #1
Det er fordi de kører som de var sat til en hub hvis de kører trådløs.
Avatar billede georgespang Nybegynder
10. januar 2006 - 16:43 #2
Kan jeg lige få bøjet det i neon?

- Og så hæver jeg lige pointtal!
Avatar billede knagen7100 Novice
10. januar 2006 - 17:55 #3
Jeg er nu ikke bekendt med at trådløs køre som en hub som jo fungerer anderledes og langsommerer end en switch.
Hvis man bare skal surfe på internettet er en trådløs forbindelse god. Skal man derimod hente mange forskellige store og små filer mellem server og arbejds stationer dagen igennem på et trådløst netværk vil det at gå langsomt. Et trådløst netværk er ikke så hurtigt som et kablet netværk.
Avatar billede fun22 Nybegynder
10. januar 2006 - 17:59 #4
Vil give knagen7100 ret..

Det rådløse vil, hvis det er et af de dyreste, kunne køre ca 100 mbit.. Hvorimod de nye kablet netværk kan køre 1000 mbit..
Avatar billede georgespang Nybegynder
10. januar 2006 - 18:10 #5
Tak for svar,

Men har det noget at sige på en arbejdsplads med kun 15 medarbejdere?
Avatar billede knagen7100 Novice
10. januar 2006 - 18:14 #6
Jeg vidste ikke man kunne få trådløst (dyrt) netværk der kan køre 100 mbit, men de fleste kablede netværk køre jo også kun 100 mbit. 1000 er jo stadig en ny standard som ikke mange har installeret.
Avatar billede georgespang Nybegynder
10. januar 2006 - 18:15 #7
Min mor siger at de bruger netværket til at hente programmerne fra serveren - excel, word m.m. -, filerne de skal sende frem og tilbage er dokumenter som svinger mellem 1-5 mb.

Hvad siger i til dette`?
Avatar billede knagen7100 Novice
10. januar 2006 - 18:17 #8
Efter min meningen har det mere at gøre med hvad man bruget nettet til end hvor mange der sidder på nettet.
Avatar billede knagen7100 Novice
10. januar 2006 - 18:19 #9
Jeg vil sige det skal være et kablet netvæk. Trådløst er ok hvis man kun er på nettet.
Avatar billede kim Nybegynder
10. januar 2006 - 18:51 #10
ved Trådløs teknologi virker det som en hub. Hvis man har et AP med feks. 10 maskiner
svarer det til man tog en hub med 10 porte. og da det så er det kollisions domæne
går hastigheden meget ned.
Avatar billede knagen7100 Novice
10. januar 2006 - 19:40 #11
Jeg må nok give Kim ret. Det vil selvfølgelig virke som et kollisons domæne.
Avatar billede fun22 Nybegynder
10. januar 2006 - 21:51 #12
Man kan som få en på 240 mbit kan jeg lige se nu.. for 1440 kr. :)
Avatar billede georgespang Nybegynder
12. januar 2006 - 16:00 #13
Okay, jeg takker for svar. Smider i lige et svar alle sammen?
Avatar billede fun22 Nybegynder
12. januar 2006 - 16:51 #14
svar ;)
Avatar billede knagen7100 Novice
13. januar 2006 - 11:57 #15
svar
Avatar billede georgespang Nybegynder
13. januar 2006 - 15:27 #16
fun22: Det var vidst ikke et svar :)
Avatar billede fun22 Nybegynder
13. januar 2006 - 15:29 #17
hehe det er lige med at ramme de rigtige ting med musen hehe.. ;)

Nu skulle den være der.
Avatar billede georgespang Nybegynder
14. januar 2006 - 18:26 #18
Takker endnu engang!