Avatar billede fly__one Nybegynder
09. januar 2006 - 19:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Beregne gennemsnit i matrix via VBA

Jeg har en matrix eks. 3x3 med række- og kolonneoverskrifter, der kan søges på - eksempelvis:
  b c d
1 2 5 8
2 3 6 9
3 4 7 0

Jeg ønsker at kunne beregne gennemsnittet af en vektor i tilfældig kolonne med et bestemt antal rækker. Dvs. gennemsnittet af f.eks. (2,d)(3,d), dvs. gennemsnittet er 4,5.
Er det muligt??
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2006 - 19:46 #1
En mulighed er, at anføre første celle i vektoren i fx A10 og sidste celle i vektoren i A11. Så kan du beregne gennemsnittet med denne formel:

=MIDDEL(INDIREKTE(A8):INDIREKTE(A9))

Men hvis du vil anføre din vektor i det format, du har angivet, bliver formlen noget mere kompleks, da der så skal foretages et opslag først.
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2006 - 19:47 #2
A8 og A9 selvfølgelig - og altså som helt almindeligt excel cellereference.
Avatar billede jkrons Professor
09. januar 2006 - 19:47 #3
Og så glem lige det hwele, det skulle jo være i VBA :-)
Avatar billede fly__one Nybegynder
09. januar 2006 - 19:52 #4
Hej

ja jeg foretager først et opslag eksempelvis på (3,d). Jeg ønsker derefter gennemsnittet af 0 og 9.
Avatar billede fly__one Nybegynder
19. marts 2006 - 10:57 #5
Lukker