Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 17:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

database over navn og adresser

Hej
Tit når man er inde og købe ting og sager på websider, kan man nøjes med at indtaste sit telefonnummer, og så dukker oplysninger som navn og adresse frem på skærmen.

Er der nogen som kan fortælle mig hvor jeg får fat i sådan en sag, så jeg kan lave samme nummer på min hjemmeside?

/henrik
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 17:37 #1
jeg mener at web siden abonnerer på en service fra et firma (krak ?) som man
så fra siden kan kalde som web service
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 17:51 #2
Det er standard udfyldning fra browseren - tager udgangspunkt i dine tidligere indtastninger samt de personlige oplysninger tilgængelige på systemet.

Nøglen til at få dette til at fungere er at navngive dine input felter korrekt. Tag et kig på kildekoden for en af de sider hvor de virker og anvend de samme navne fra deres form elementer.
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 17:53 #3
Ah. Misforstod vist spørgsmålet. Du taler om at oplysningerne vises efter at du har sendt en formuler som indeholder dit telefonnummer? I så fald hører dit spørgsmål ikke til i dhtml kategorien.
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 17:57 #4
Jeg ønsker bare at vide hvor jeg får fat i databasen med oplysninger. Er det fra KRAK, som Arne foreslår?

/henrik
Avatar billede emileej Nybegynder
09. januar 2006 - 18:02 #5
Ok, men før jeg kan svare dig ønsker jeg bare at vide hvad det er du vil lave? I første svar skal der slet ikke bruges en database...
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 18:23 #6
Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor man skal kunne bestille nogle produkter. Meningen er så at kunden blot skal kunne indtaste sit telefonnummer, og felterne udfyldes med data:

Desværre må jeg ikke sende et link, men jeg håber dette vil være en hjælp, f.eks.:

Indtast telefonnummer: 11223344 HENT

Navn: Hans Hansen
Adresse: Hestebakken 12
Postnummer / By: 2100 København Ø
osv. osv. osv.

/henrik
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 20:25 #7
<ole>

Som Arne skriver, skal du have en aftale med f.eks. Krak. Du kan uden tvivl lave noget fusk og hente informationerne 'ad bagvejen', men det er hverken lovligt eller moralsk i orden  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 20:30 #8
->olebole
Hvis det er offentlige data, kan jeg da ikke se det skulle være ulovligt. Og hvorfor er det ikke "moralsk" i orden at lette tilmeldinger for kunder, ved at de blot indtaster deres telefonnummer?

www.shg.dk har f.eks en funktion hvor man blot indtaster sit telefonnummer - og det synes jeg da er rigtigt smart.

nb.
Det SKAL være lovligt.

/henrik
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 20:32 #9
fordi det er lovligt for privat personer at lave et enkelt opslag til privat
brug så behøver det ikke være lovligt for firmaer at slå tusindvis som led
i deres forretning

SHG betaler formentligt
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 20:44 #10
Det er også ok at betale. Vil bare vide hvor jeg skal abbonnere på servicen. TDC, KRAK eller...?
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 20:47 #11
henrik_h >> Det er hverken lovligt eller moralsk i orden at snylte på andres arbejde/databaser. Ukendskab til loven kan evt. forståes ... men at det er umoralsk, burde vel være til at få øje på  :)
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 20:49 #12
To klik fra Krak's forside kommer du til:
    http://www.krak.dk/grids/subpages/omkrak/personerhvervsdata.asp
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 20:49 #13
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 20:53 #14
-> olebole
Jeg er totalt uforstående overfor dit synspunkt. Kan simpelthen ikke se hvad der skulle være forkert i at hjælpe brugerne på et firmas website.
Med hensyn til at "snylte" vil mit firma være instillet på at betale.

Det eneste jeg ønskede med mit oprindelige spørgsmål var at få hjælp til hvordan jeg laver det samme som f.eks. www.shg.dk - HELT LOVLIGT - da det er en opgave jeg er blevet pålagt.

Håber andre kan hjælpe mig med mit udgangspunkt...
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 20:56 #15
Ole skrev ikke du ville lave noget forkert.

Ole skrev at man kan købe ydelsen hos Krak  - og at hvis man screen scraper
fra www.krak.dk uden at hav efået lov eller at betale for det (hvilket du ikke
har sagt at du vil) gør noget ulovligt og umoralsk
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 20:56 #16
-> arne_v
Ser godt ud!
:-)
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 21:03 #17
Ole og mig snakker så nok forbi hinanden.
Men for at slå en ting fast. Løsningen til min opgave skal både være lovlig og moralsk i orden.

-> arne_v, dit link ser ud til at løse mit problem. Læg et svar til mig.

Også tak til dig "olebole" :-)

/henrik
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 21:06 #18
Henrik >> Som Arne anfører, ligger der ikke i mine kommentarer noget angreb på din person eller hensigter - jvnf: 09/01-2006 20:25:32. Det er _kun_, hvis man ikke laver en aftale med kilden, det er problematisk  ;o)
Avatar billede henrik_40 Juniormester
09. januar 2006 - 21:09 #19
-> Ole
Ok har forstået. Beklager misforståelsen..
/henrik
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 21:12 #20
svar
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2006 - 21:14 #21
Hehe ... og vores indlæg har det også med at krydse hinanden  ;D

Der er meget ofte spm. om screen-scraping her på Eksperten. Da du ikke havde skrevet noget i retning af, du ville gøre det på 'den rigtige' måde (i hvert fald ikke noget, jeg tolkede som sådan), tog jeg forbeholdet i min første kommentar; men bare vi begge er klar over, det var en misforståelse, er der jo ingen skade sket  :)

... og selvtak  ;o)