Avatar billede mawa Nybegynder
08. januar 2006 - 18:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

skrive kinesiske tegn

Hey..

Skal bruge kinesiske tegn, men det skal være til at trykke på keyboardet. Lidt lige som hex-tabelen. Nogen, der ved hvordan man gør? Hvis det findes.. ;)
Avatar billede mobius6 Juniormester
08. januar 2006 - 18:59 #1
det kræver enten at du har kiesisk styre OS eller en simulator, de fleste simulatore klarer desværre ikke jobbet særligt godt. og så skal du enten kunne skrive kinesisk eller i det mindste Pin Yin. jeg kan ikke huske hvad min simulator heddder skal hjem og kigge først, poster i morgen engang.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. januar 2006 - 19:03 #2
Hvis du bare skal have ganske få tegn, f.eks. til lidt grafik, så kan du finde masser af billeder med kinesiske tegn du kan bruge via google billed search
Avatar billede rynke10 Novice
09. januar 2006 - 03:13 #3
Du kan installere kinesisk sprogpakke, men den fylder ret meget.
http://babelfish.altavista.com/ kan du oversætte ord, men det kræver at kinesiske tegn er slået for at du kan bruge dem i f.ex. word.
Avatar billede mawa Nybegynder
10. januar 2006 - 08:15 #4
ok, men vil ikke bruge babelfish... den passe ikke ret godt... eller i hvert fald ikke helt.
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. januar 2006 - 08:37 #5
nej det kan ikke lade sig gøre med babelfish, det ville ihvertfald ikke give mening
der er over 48.000 kinesiske tegn som alle kan skifte betydning afhængigt af hvilken sammenhæng. selv for en kineser er det ikke problemfrit ;-)

anyway hvis der er noget specifikt du skal bruge så sig til så kan jeg lave det for dig. (hvis det altså kun er et par ord)
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. januar 2006 - 08:40 #6
Nanji xing

eller

Zhongwen zhi xing

virker begge nogenlunde
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. januar 2006 - 08:43 #7
jeg bruger det selv en del i flash
proceduren er at paste det fra Word til Illustrator (helst en gammel version 5)
save som swf og importere til flash og derefter rense ud.

ret omstendeligt, men god business :-))

og tro mig er ER ingen anden måde der virker, been there done that!
Avatar billede rynke10 Novice
10. januar 2006 - 09:09 #8
Der er vist ikke oversættelses værktøjer der passer rigtig godt, slet ikke til kinesisk.
mobius-> 48.000 tegn var da godt nok en del. Man skal kunne ca 2000 tegn for at læse en avis. På videregående uddannelser som universitetet kommer man op på 5-6000 tegn.
Skriver man det i pin yin som f.ex. "Nan Ji Xing", så kan hvert enkelt ord ikke oversættes til et tegn, det kan betyde forskellige ting, alt efter betoningen.
wõ - wó - wò er 3 helt forskellige ord.
Når kineserne skriver på en pc, så bruger de jo en slags pin yin, en bogstavkombination for hvert bogstav. Mange gange skal man så vælge ud fra en dropdown, hvilket tegn der passer, hvis der er flere match.
Jeg bor i Kina på 3. år men er nu ikke så stiv i tegnene endnu, tror kun jeg kan omkring 20 :(
Avatar billede ingenadgang Nybegynder
10. januar 2006 - 11:06 #9
cool, rynke10 hvor bor du henne?

og ja du har helt ret i at 2-3000 tusind tegn er nok til det meste almindelige snak/skriv og en avis ligger omkring de >5000

de 48.000 er faktisk et gammel tal som sikkert er en del højere numen includerer også en meget lang række fagudtryk og "gamle" betyninger som ikke benyttesmere.

og nej er findes IKKE oversættelsværktøjer der reelt virker
de programmer jeg nævnte er til at håndtere kina tegn på en ikke-kina OS.

;-)
Avatar billede rynke10 Novice
10. januar 2006 - 11:38 #10
Jeg har slået kinesisk tegnsæt til på min pc og jeg har ingen problemer med at se kinesiske hjemmesider eller se kinesiske mails. (Jeg har så problemer med at læse dem ;-)
Ellers er der vel ikke anden vej end grafik, hvis alle skal kunne se det og bruge det i f.x. word.
Jeg tvivler på at der overhovedet er nogen kinesere der kan 48.000 tegn, det må tage hele livet at lære dem. Det er slemt nok at tale og forstå sproget.
Jeg bor i Suzhou, lidt vest for Shanghai.
Avatar billede mawa Nybegynder
10. januar 2006 - 12:08 #11
sejt! Men der findes altså ingen programmer, der kan oversætte?