Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 13:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

"selected" i combobox

Hvordan sætter man hvilken "række" i en combobox der er "selected".
hvis jeg f.eks har en combobox med følgende værdier:
val1
val2
val3

hvordan sætter jeg så val2 til at være "selected" i stedet for at det er den 1. række der er selected?
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 13:15 #1
ComboBox.SelectedValue = "val2";
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 13:30 #2
det kan jeg ikke få til at virke... det er stadig den 1. række der er selected.
Jeg har både en "display member" og en "value member", men der er ingen af delene der virker.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 13:34 #3
Hvilket framework version er det på og prøv evt. at list den kode du anvender.
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 13:46 #4
Det er 2.0
det er autogenereret kode (drag'n drop) og den henter data fra en access database.
Men det bør vel alligevel være muligt at at sætte SelectedValue?
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 13:48 #5
Val1 til Val3 de sidder som value på combobox og ikke som teksten ikk?
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 13:52 #6
jo ... det er et tænkt eksempel:
val1 (Text: valgmulighed nr 1)
val2 (Text: valgmulighed nr 2)
val3 (Text: valgmulighed nr 3)
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 13:58 #7
Brug SelectedText som nedenfor

_CtrlCombo.Items.Add("Hello");
_CtrlCombo.Items.Add("Stuf");

_CtrlCombo.SelectedText = "Stuff";
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 14:02 #8
Fejl: Items collection cannot be modified when the DataSource property is set.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 14:04 #9
Ok, så er jeg blank, sorry
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 14:06 #10
har lige prøvet at fjerne datasource, og derefter gjordt som du skrev, men det er stadig den 1. række (blank) der er valgt
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 14:09 #11
det virkede med .SelectedItem (uden datasource)
Avatar billede mnoer Nybegynder
08. januar 2006 - 15:54 #12
problemet var at data ikke var loadet ind i comboen inden jeg prøvede at sætte selected. så det virker mere eller mindre nu :)