Avatar billede mm64707 Nybegynder
08. januar 2006 - 13:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

usb - memorykey har ændret mit word-dokument

Hej. Jeg sidder og skriver en større opgave. Idag har jeg dummet mig og kun gemt på min usb-memorykey. Da jeg så ville åbne den var navnet ændret til ~WRL0084.tmp.doc  ... Der står nu en masse symboler imellem alt det jeg har skrevet og visse steder kan teksten ikke læses... Er der nogle der kan hjælpe???
Avatar billede x-lars Novice
08. januar 2006 - 15:07 #1
Navnet med tilden (~) typer på, at det er det dokument, som oprettes som en kopi af et tidligere gemt dokument, når du åbner det (det vil sige, at du i virkeligheden kun åbner en kopi). Hvis du fjerner USB-nøglen med dokumentet åbent, kan du hurtigt få problemer.

Men ligger dit originale dokument ikke på nøglen?
Avatar billede mm64707 Nybegynder
08. januar 2006 - 16:12 #2
Nej, desværre. Frygtede det også lidt, da tmp vel står for "temporary" = midlertidig. Men jeg kan ikke rigtig forstå det. Hvis jeg har gemt dokumentet rigtigt, hvordan kan jeg så kun have en midlertidig fil??? Og hvorfor virker formateringen så ikke som en alimindelig kopi, det er vel det som er formålet med dem...
Avatar billede x-lars Novice
08. januar 2006 - 17:43 #3
Og det ligger ikke på harddisk eller i papirkurv?

Hvis filen er slettet, finder der recoveryprogrammer, der kan finde den igen, hvis den ikke er blevet overskrevet.

Ontrack har noget glimrende recovery-software - som en gang har reddet en hel harddisk for mig - hvor du kan downloade en gratis demo:

http://buyonline.ontrack.com/ecom/freeware/login.asp?Product=FS60ERP61S&File=ERPROT_610.exe

Der er dog kun tale om en demo, som ikke faktisk kan gendanne det slettede, der skal der nok penge på bordet! Men den kan give dig et indtryk af, om der er noget at redde!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2006 - 17:48 #4
Du har forhåbentlig fået afbrudt enheden korrekt, og ikke bare hevet den ud af USB stikket uden at afslutte....

Men fejlen tyder desværre på at du har hevet den ud, uden at lukke enheden.

Der er forsinket skrivning til alle drev. Det betyder at computeren gemmer i baggrunden, selv om den ser ud til at være færdig - og hvis du har lukket word og umiddelbart bagefter hevet USB-sticken ud, har du efter al sansynlighed hevet den ud midt i skrivningen - og dermed ødelagt dokumentet.

Vi kan da se om det er muligt at gendanne din .tmp fil, og se hvad der ligger tilbage. Jeg mener faktisk word selv kan gøre det, men ellers har jeg netop EasyRecover fra Ontrack liggende jeg kan forsøge med...

Jeg skal lige undersøge med word og gendannelse...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2006 - 17:50 #5
Prøv at søge i office på noget af nedenstående:

Gendanne teksten fra et beskadiget dokument:

Klik på Åbn i menuen Filer.
Klik på det drev, den mappe eller det internetsted, der indeholder filen, på listen Søg i.
Find og åbn den mappe, der indeholder filen, på mappelisten.
Marker den fil, du vil gendanne.
Klik på pilen ved siden af knappen Åbn, og klik derefter på Åbn og reparer.

....eller du kan selvfølgelig prøve ovenstående...
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 17:52 #6
Prøv at downloade og køre "testdisk" http://www.helgec.dk/lost_data.html den kan muligvis finde dit document
Avatar billede mm64707 Nybegynder
08. januar 2006 - 20:54 #7
Tusinde tak allesammen. Min tålmodighed slap fra mig og jeg startede helt forfra. Jeg fandt noget af det som jeg havde skrevet på for et par dage siden, så der er kun slettet fem sider. Dem har jeg så skrevet i eftermiddag. Skal nok huske at lukke den rigtigt ned en anden gang!!!
Avatar billede mm64707 Nybegynder
08. januar 2006 - 20:54 #8
.