Avatar billede borkbonden Nybegynder
08. januar 2006 - 01:11 Der er 5 kommentarer

for lav fsb hastighed

Hejsa! Vil lige spørge om i ved hvorfor jeg ikke kører med mere end 179MHz FSB, og 2240MHz cpu.. Mine ram er pc3200 og skulle kunne køre med 400MHz FSB. Min cpu er en AMD athlon 2800XP som er clocket.. Ville blive glad hvis i lige kunne give nogle forslag til konfiguration..
Avatar billede borkbonden Nybegynder
08. januar 2006 - 01:20 #1
eller rettere; hvordan hæver jeg fsb'en, og kører med højest mulig cpu frekvens?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. januar 2006 - 06:35 #2
En Athlon XP 2800+ (Barton kerne) er beregnet til at køre på et bundkort med en clock frekvens (core clock) på 166MHz og cpu'ens reelle frekvens er 2083 Mhz med en multiplier på 12.5 idet 166x12.5 = 2083.

RAM der passer til det bundkort er PC2700, DDR333.
Det kommer af at RAM reelt kører med samme frekvens som bundkortet, og læg så hertil DoubleDataRate (DDR) effekten, som er udtryk for at data behandles to gange pr. clockslag.  Så får du 2 x 166,66 = 333 som udtryk for den effektive RAM frekvens.

Du har ret i dit udsagn: "Min cpu er en AMD athlon 2800XP som er clocket." Du har nemlig hævet bundkortets default frekvens fra 166 til oplyste 179MHz og kommer så på 12.5x179 = 2240 MHz. Og FSB 2x179 = 358 mod default 333 for kortet. Og du kan måske ikke hæve FSB'en mere, uden systemet bliver ustabilt eller ikke vil boote. Eller du kan ikke hæve den højere i BIOS, som svar på din kommentar.

Du har ret i at PC3200 RAM skulle kunne køre 400MHz.
Men det krævet jo, at de sidder i et 200 MHz bundkort, hvor DDR effekten så giver dem 400MHz effektivt.

Så du har faktisk ikke for lav fsb hastighed, som overskriften antyder. Ikke til en XP 2800+ i hvert fald.

Du nævner ikke hvilket bundkort du har. Måske kan det køre FSB 400 og dermed også give fuld udnyttelse af PC3200 RAM. Men det kræver så en cpu beregnet til den bundkort hastighed.
Avatar billede borkbonden Nybegynder
08. januar 2006 - 10:23 #3
Okay så,, Mit bundkort er et Abit NF7-s
Avatar billede halifax Nybegynder
08. januar 2006 - 17:38 #4
Okay, det understøtter pc3200 (med kun to moduler isat), men så skal du ind i BIOS og angive forholdet mellem FSB og memory, så CPU FSB/RAM Ratio ikke styres "by SPD".  - Prøv se denne side med skærmbillede
http://www.digital-daily.com/motherboard/abit-nf7s/index04.htm

Da din default clock er 166 og du skal have memory controleren på 200 MHz må det give en setting på 5/6. (Som 166 delt med 5 og ganget med 6).

Måske skal du sænke frekvensen fra 179 til 166. Ellers vil RAM også blive overclocket og køre som ca. DDR430, ca. pc3440.

Extreme Overclocking har et review om NF7-s her
http://www.extremeoverclocking.com/reviews/motherboards/ABIT_NF7_v2.0_1.html
Avatar billede halifax Nybegynder
08. januar 2006 - 17:49 #5
Kik også lige Abit's site
copy/paste
The NF7-S, based on nForce2 chipset (MCP-T + SPP), supports the latest AMD Athlon XP processors with 200/266/333 FSB, (400 FSB support in version 2.0 only) !!!!!!
http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=6

Ellers et fint board med masser af indstillingsmuligheer.  :)