Avatar billede ts Nybegynder
07. januar 2006 - 11:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at kopiere en dvd pga. ridser i skiven

Jeg har lavet en DVD med optagelserne fra en rejse mine forældre har været på sidste år.

Nu skal jeg lave en kopi af den dvd, men problemet er bare at dvd-skiven er blevet ridset og når jeg skal kopiere den enten i DVD Shrink eller Nero's brænderprogram melder den fejl.

Jeg har hørt forskellige måder at ordne det på. Fx. ved at smøre den ind i tandpasta.

Hvad syntes i jeg skal gøre?
Avatar billede sardinen Nybegynder
07. januar 2006 - 11:51 #1
Hvis du kan afspille dvd'en på en almindelig afspiller uden fejl, ville den bedste løsning i dette tilfælde, hvor du ingen mulighed har for at få det igen, at finde en bekendt med en dvd-optager og så kopiere disken over på en ny disk. Det ville jeg gøre, fremfor at risikere at ødelægge disken yderligere.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. januar 2006 - 13:07 #2
Du kan også prøve at kopiere den over på harddisken på din PC. Kan du det laver du bare kopierne derfra.

Det er også muligt at et recoveryprogram kan hjælpe med at hente filerne fra cd'en.
Prøv denne gratis:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/welcome.htm
Avatar billede ts Nybegynder
07. januar 2006 - 19:55 #3
Sardinen> Skiven kan godt afspilles i en almindelig afspiller, så det er ikke noget problem. Men hvordan bruger man en dvdoptager til kopiering. Mener du en optager med harddisk?

Boxer> Hvordan kopiere man den over på harddisken? Jeg har prøvet med DVD Shrink og det lykkedes ikke. Den meldte fejl.
Mht. recoveryprogrammet, så kan den ikke bruges til cd/dvd. Men senere kommer der vist et program som er målrettet den slags medier.
Avatar billede sardinen Nybegynder
07. januar 2006 - 20:00 #4
En almindelig dvd-optager uden harddisk kan sagtens bruges. Og det kan en med harddisk naturligvis også. Du tilslutter dem, som hvis det havde været to videoer. Du tager udgangen fra afspilleren og sætter i indgangen på recorderen og spiller over. Du kunne jo også prøve i andre pc'er, om du kan få den over. Nogle drev er ikke så følsomme, så måske kan det gøres. At forsøge med tandpasta og lignende ville jeg ikke gøre, før alt andet er prøvet, fordi det er optagelser man ikke kan få igen.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. januar 2006 - 20:17 #5
Sæt DVD'en i drevet. Gå ind i Denne Computer. Højreklik på dit DVD-drev og vælg åbn.
Marker og højreklik på de mapper der er på DVD'en og vælg kopier.
Indsæt dem det ønskede sted.
Det er ikke nødvendigt at bruge et program til det. Det er jo en hjemmevideo og derfor er der heller ikke nogen kopisikring der hindrer ovenstående frengangsmåde.
Avatar billede sardinen Nybegynder
07. januar 2006 - 20:22 #6
Yes, hvis dit drev kan læse det, kan boxers forslag med fordel bruges. Og så kan du så brænde den bagefter. Dog ville jeg lige kigge optagelserne igennem for at se, om alt er i sin orden, inden du brænder en kopi. Eventuelt kan  du så klippe de afsnit ud, som ikke kan bruges, hvis der er sådant. Og det burde du kunne i dvd-shrink. Du kan sagtens hive filen ind i dvd-shrink fra harddisken.
Avatar billede sardinen Nybegynder
07. januar 2006 - 20:25 #7
Du kan også åbne stifinder og trække din VIDEO_TS mappe fra DVD'en over i en mappe på harddisken. Det virker på samme måde som boxers forslag, jeg synes personligt bare, at det er nemmere sådan. :-)
Avatar billede ts Nybegynder
07. januar 2006 - 21:31 #8
Sardinen/Boxer> Jeg vil lige prøve nogle af jeres råd og tips. Jeg vender tilbage med nogle point.
Avatar billede ts Nybegynder
08. januar 2006 - 13:33 #9
Jeg har nu afprøvet en af jeres fiduser. Det var Boxers tip omkring at kopiere dvd'en via Denne computer. Det virkede og det er bare fantastisk. Mange tak for hjælpen og jeg tildeler hermed de 60 point til Boxer. Samtidig vil jeg også sige tak for Sardinens tips.
Avatar billede ts Nybegynder
08. januar 2006 - 13:34 #10
Boxen> Kan jeg ikke få dig til at lægge et svar?
Avatar billede sardinen Nybegynder
08. januar 2006 - 13:43 #11
Helt OK :-) Og tillykke med løsningen :-)
Bare underligt at du ikke kunne køre den gennem dvd-shrink.
Men inden du brænder en ny kopi, så kig den lige igennem på pc'en, eller kopier den over på en sletbar, og så kigge på den på din dvd-afspiller.
Avatar billede ts Nybegynder
08. januar 2006 - 13:56 #12
Sardinen> Ja, jeg syntes også det er underligt at den meldte fejl når jeg kørte den igennem DVD Shrink. Da jeg kopierede den via Denne Computer, så gik det hele perfekt. Jeg har også testet den på harddisken, hvor den er helt ok.
Avatar billede sardinen Nybegynder
08. januar 2006 - 13:59 #13
Jamen, så er alt jo fint. Så husk at backe up på en kvalitetsskive. Jeg bruger selv Verbatim :-)
Avatar billede ts Nybegynder
08. januar 2006 - 14:02 #14
ok. Dem har jeg også kun gode erfaringer med. Lige i dette tilfælde har jeg dog valgt at bruge TDK. Dem har jeg også brugt før med gode resultater.
Avatar billede sardinen Nybegynder
08. januar 2006 - 14:05 #15
De hører bestemt også til de bedre diske. :-)
Avatar billede boxer Nybegynder
08. januar 2006 - 14:36 #16
Jeg har selv været ude for at jeg ikke kan kopiere en DVD-film mens den sad i drevet. Det kunne jeg efter at have kopieret den over på harddisken.

Det kan være fordi drevet ikke er det bedste eller en konflikt mellem program og drev. Hvad ved jeg .... :o)
Avatar billede ts Nybegynder
08. januar 2006 - 14:40 #17
Boxer> Ja, det kan jeg jo så hermed kun være enig med dig i. Min dvd-brænder er efterhånden heller ikke så ny længere. Så det kan være slitagen der gør det. Hvem ved?
Avatar billede sardinen Nybegynder
08. januar 2006 - 17:32 #18
Hej igen. Jeg fandt et lille sjovt skema om kvalitets-DVD'er. Her er noget at tænke over :-)
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=146146
Avatar billede pingvinn Nybegynder
12. januar 2006 - 13:35 #19
ellers to gode programmer til at redde data eller ødelagte dvd'er:

isobuster: http://www.smart-projects.net/isobuster/
dvdfabdecryptor: http://www.dvdidle.com/free.htm