Avatar billede laksen Nybegynder
06. januar 2006 - 19:16 Der er 6 kommentarer

Generel introduktion til streaming

Her kommer et spørgsmål fra en ægte rookie inden for video streaming :)

Jeg kunne godt tænke mig en lille generel up-to-date introduktion om video streaming.

Jeg forestiller mig en sikker side (https-protokollen) og ved fra andre sider, der streamer video, at man typisk åbner en asx-fil, der henviser til en "hemmelig" mappe, hvor der ligger en wmv-fil.

Jeg ønsker en løsning, der beskytter det streamede materiale bedst muligt men ved udmærket godt, at der ikke findes en 100% sikker løsning.

Jeg ønsker som skrevet en generel introduktion men kommer her med et par konkrete spørgsmål:
1) Er løsningen med asx- og wmv-filer den bedste løsning?
2) Hvordan laver man i bekræftende fald en asx-fil?
3) Hvilke sikkerhedsmæssige overvejelser bør man gøre sig?
4) Er der nogle cross-browser problemer?
5) Hvilke krav bør man stille til serveren, der skal hoste siden?
6) Hvad koster en plads på en god server, der kan klare streaming, typisk?
7) Hvordan fungerer DRM?

Jeg ønsker ikke lutter henvisninger til andre svar her på eksperten men henvisninger til gode artikler om emnet er velkomne :)
Avatar billede jokkejensen Novice
06. januar 2006 - 20:24 #1
1: Ja den bedste windows løsning, og måden du lettest beskytter dit materiale. Folk taler mere og mere om flash og includere film deri, derved er det svært for rippere at lokalisere kilden..

2: Brug windows media encoder

3: Film på nettet bliver lagt ud til offentligheden, og det er derfor, mig bekendt umuligt at sikre sig 100%.

4: Jeg er ret sikker på at alle windows browsere kan afspille wmv.. Men kan desværre ikke rådgive dig inden for Mac og Linux, men mon ikke der er et fix :)

5: Windows Server 2003, med Microsoft Media Server (mms://)
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/server.aspx

6: Lej en server, der skal oftes bruges en masse ressourcer og båndbredde, lager plads osv.. ex : http://www.scannet.dk/servercamp.asp Hvor du smider din egen pc på.. husk det koster lidt i opstart, når der skal handles hardware og licenser.

7: http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/drm/default.aspx (kan nok ikke forklares bedre :))
Avatar billede laksen Nybegynder
06. januar 2006 - 20:56 #2
Jeg tror jeg fik svar på nr. 1-5.

Mht. til nr. 6: Findes der ikke en lidt billigere løsning end de 1500 kr. om måneden plus egen server? Jeg håber inden for en overskuelig periode at starte noget op - men til at starte med vil der ikke være behov for en vild forbindelse. Det vigtigste er at et par forskellig brugere skal kunne streame fra min side samtidig - ikke nødvendigvis samme fil for alle brugere. Jeg tror ikke behovet vil overstige ca. 10 brugere på samme tid (oftest færre), der så skal streame en video i en rimelig kvalitet. Kan man ikke købe en serverplads, der kan klare ca. 10 samtidige brugeres streaming, hvor man blot benytter webhotellets server og har f.eks. 1GB plads?

Nr. 7 kigger jeg lige selv på med dit link :)
Avatar billede jokkejensen Novice
06. januar 2006 - 21:39 #3
Kan du eventuelt spore mig lidt ind på hvad din plan er  ? ud over at servicere film til ca 10 brugere samtidigt, det vil give mig lidt mere chance for at give dig et kvalificeret bud...

Er lidt slow til at svare, spiller lidt prince of persia :)

Mvh
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
07. januar 2006 - 17:01 #4
Ad 2:
Brug Notepad eller en HTML-editor til at skabe ASX-filer.
Om ASX-filer:
http://msdn.microsoft.com/archive/default.asp?url=/archive/en-us/samples/internet/imedia/netshow/simpleasx/default.asp

10 simultante seere og så 1 Gb plads. Hold da op, hvad skal de se - en længere film eller rigtig mange små sekvenser?

Hvis ikke 'jokkejensen' kan skaffe dig plads på en medieserver for under 500,- kr. / md., så kan jeg måske. Det afhænger helt af medieindholdet ('adult content' og medier hvortil der ikke haves brugsret accepteres ikke).
Avatar billede laksen Nybegynder
08. januar 2006 - 13:04 #5
Jeg regner ikke med at have enormt mange simultante seere her i opstartsfasen men på sigt kunne det være rart, hvis serveren kunne klare en spidsbelastning på op mod 20-30 simultante seere. De vil ikke nødvendigvis se samme fil alle sammen.

Det vil mest dreje sig om enkelte klip af ca. 45 minutters varighed. Der er ikke tale om "adult content" og jeg producerer selv alt materiale, hvorfor der ikke vil være nogle ophavsretlig problemer. 1 GB plads er vel egentlig så i underkanten, da der konstant vil være en del forskellige klip online. Et klip på 45 min. fylder vel en 200 MB, hvis kvaliteten ikke skal være alt for ringe?

Kender du nogle gode løsninger rent server-mæssigt på mit behov som beskrevet?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
08. januar 2006 - 15:37 #6
Det vil normalt ikke være noget problem for en (Windows) medieserver hos en udbyder med et 'godt hul i væggen'.

Tjaa, 45 min. video kan godt fylde meget. Det afhænger, som du selv er inde på, af kvaliteten - herunder ikke mindst opløsningen og evt. anvendelse af 'Intelligent streaming' (variabel bitrate). I en opløsning på 320 x 240 px. og med variabel bitrate, der dækker bredbånd med f.eks. 812 kb./sek. og 488 kb./sek. samt Dual ISDN med 112 kb./sek., vil en video nok ligge på ca. 2,5 - 3,0 Mb./min.

Ja. Ta' kontakt til Azero (www.azero.dk).