Avatar billede fido82 Nybegynder
09. november 1999 - 07:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fuck, jeg har bommet den (windoze skodder)

Jeg har fjernet samtlige Windows 2000 kompontenter (ville fjerne 2000 igen pga af pladsmangel) og et eller andet gik så galt ;(
Når jeg prøver at boote, for jeg følgende fejlmeddellelse:
Invalid boot.ini
Boot from C:\winnt,

Så skifter den til næste skærmbillede hvor der står:
Windows 2000 could not start because the following file is missing or corrupt. <windows 2000 root>\sysytem32\ntoskrnl.exe
Please reinstall a copy of the file.

Hvad gør jeg nu, kan en reinstall af windåze 98 lave en ny Boot.ini der virker???
Avatar billede fido82 Nybegynder
09. november 1999 - 07:42 #1
Forresten, jeg har prøvet at installere 2000 igen for at se om det hjalp, men når jeg har kørt bootdisketterne, og den skal til at finde CD-Rommen, siger den bare at cd´en enten er beskadiget eller ikke er blevet fundet (har prøvet med diverse cd-rom drev).
Avatar billede kallerelli Nybegynder
09. november 1999 - 07:56 #2
Har du prøvet med Fdisk MBR, Windows 2000 ligger sig muligvis der ligesom linux. Det vil nulstille masterbootrecorden og så vil du muligvis kunne geninstallere windows 2000.
Avatar billede jens_elling Nybegynder
09. november 1999 - 08:55 #3
I din c root ligge en fil der hedder boot.ini, den er hidden, hvis du editerer i denne vil du finde en lilie der hedder default boot = xxxxxx, her ændrer du xxxx til windows 95/98 boot linie (den står øverst på skærmen C:\windows...) når du har gjort dette kan du boote i win 95/98, hvis du ikke har installeret windows xx, er der kun en udvej, FDISK og fjerne din partition for herefter at gendanne den og installere på ny.

/Jens
Avatar billede mjess Nybegynder
09. november 1999 - 08:56 #4
Installationen af Win2000 overskriver Master Boot Record på harddisken med sin egen bootloader.
Denne bootloader læser filen boot.ini for at finde ud af, hvilke OS'er der er installeret på systemet.

Når du fjerner filerne til Win2000, kan du ikke længere boote med dennes bootloader.
Derfor skal du genskabe den bootloader, der bruges af det OS, der var installeret før Win2000.

Hvis det var Win98 kan du gøre det på følgende måde.

Boot med en Win98 diskette, indeholdende fdisk.exe.
Kør fdisk /MBR fra disketten.
Genstart maskinen, så skulle Win98 gerne starte igen, hvis du ikke har slettet nogle af dens filer.
Avatar billede mjess Nybegynder
09. november 1999 - 08:58 #5
Hov, glemte lige:

Systemfilerne skal nok også lige overføres. Dertil kræves filen sys.com (Win98).

Fra Win98 boot disken køres "sys c:"
Avatar billede stoons Nybegynder
09. november 1999 - 19:07 #6
Har jeg også prævet!
Løsningen:

Indsæt din bootdisk til win98... (Har du forhåbentlig, ellers så skaf dig en!)

Start den op i 1 (med cd-rom) eller 2 (uden cd-rom)....

vent til den er færdig med atr brokke sig (ha-ha) og skriv så:
sys a:\ c:
for at kopiere system filerne fra a-drev til c:

genstart computeren, og voila, din computer starter i win98!

Du kan roligt droppe det der med fdisk /mbr, det er ikke nødvendigt!