Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. januar 2006 - 15:03 Der er 8 kommentarer

Modstand - hjælp

Hej

Jeg skal nedsætte strømmen fra en strømforsyning. Den levere 13,8v med jeg skal kun bruge 8v. Det skal drive en motor, som bruger mange ampere(22).

Det vil vel sige en modstand på 0,26ohm og 130watt. Hvad slags jeg jeg bruge?
Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. januar 2006 - 15:04 #1
Hilsen Jacob
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2006 - 15:09 #2
Du skal bruge en modstand der giver dig et spændings fald på 5,8V ved 22A. Tror det er billigere at købe en anden forsyning. I den størrelse er medstande vel olie kølet.

Hvad med at bygge en regulator!
En Forsyning der kan levere 14 V 22 A er da rimelig stor er den ikke?
Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. januar 2006 - 15:13 #3
Okay... så glem lige det!

Jeg skal også bruge et potmeter eller lignene til at justere hastigheden på motoren!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2006 - 15:25 #4
direkte på forsyningen?
Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. januar 2006 - 15:35 #5
Nej, bruger i stedet et 7,2v batteri.

Men da det er en stor strøm der skal reguleres, er det så ikke en ide med en alm. potmeter og så en effekttransistor?
Men jeg er helt blank på det område, så lidt hjælp tak!
Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. januar 2006 - 15:45 #6
MJ4502 PS 90v 30A 200W 25Hfe 2 40,-

Kan denne transistor bruges sammen med et potmeter?
Hvor stort skal det potmeter så være?
Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. januar 2006 - 16:30 #7
Ingen der kan hjælpe?
Avatar billede m_soender Nybegynder
04. januar 2006 - 17:23 #8
Er du helt sikker på at den trækker 22A. Synes det lyder lidt voldsomt af en motor med en forsyningsspænding på kun 8V.

En løsning på de hastigheds problem kunne f.eks. være PWM. Der er masser af sider på nettet som omhandler styring af motor vha. PWM.

Den transisotor som du har fundet kan du godt bruge, men du skal helt klart have en lille signal transistor foran, f.eks. BC547, til at styre den med. Søg på nettet om darlington kobling, og du vil blive klogere på dette.