Avatar billede cholm Nybegynder
03. januar 2006 - 22:08 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Valg af bærbar IBM

Hej,

Jeg står og skal vælge mellem to nedenstående maskiner, og vil gerne have lidt input:

IBM ThinkPad X32

http://www.eksperten.dk/priser/computere/computere-vis.asp?Kode=C003554

IBM ThinkPad R52

http://www.eksperten.dk/priser/computere/computere-vis.asp?Kode=C003288

Størrelsen på X32 tiltaler mig meget men jeg er noget usikker på om skærmen bliver for lille. Øjensynligt kan den kun køre 1024 X 768 og er jo kun en 12,1".

Alt input er velkomment men betragtninger om andre maskiner end lige disse to, kan jeg ikke bruge til noget lige i denne forbindelse, hvor velmente de så end måtte være :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2006 - 22:20 #1
Jeg må sige at dine to alternativer kunne pege på at du ikke helt har analyseret hvad det er du har behov for.

X maskinerne er normalt det man kan kalde true mobile maskiner, lav vægt, lang batteritid, men skærmen er lille og der er ikke det store af interne drev. Denne maskine er til den derer på farten og vil kunne arbejde lang tid uden strøm

R maskinerne er mere allround maskiner der erstatter den stationære for den der typisk flytter sig mellem to lokationer i det daglige og ikke har brug for at kunne arbejde lang tid på farten.

For mig ser det ud som om du har kikket på prisen før du har gjort dig klart hvad det er du ønsker af din maskine.

Jeg kikker selv på X41, måske i tablet versionen, men hvis jeg skal have en bærbar, skal det også være en true mobile og ikke en afløsning for en stationer, hvor en bærbar alligevel ikke helt kan være med. Min bærbare skal fylde lidt, være let og holde længe på batterierne. Så går jeg på kompromis med hensyn til skærmen og de interne drev.

Mht valget af IBM, så de de klart de mest holdbare på markedet og det betaler man så lidt for, hvilket vel er ganske fair
Avatar billede mads-3 Nybegynder
03. januar 2006 - 22:28 #2
jeg vil sige ingen af dem.. de er fandme dyre! og specielt den øverste for du aldrig spillet nogle spil på, den nederste er lidt mere fornuftig, men det er prisen ikke!
jeg vil sige du skal vente med at købe en, de ligger lidt midt imellem, de er ikke ligefrem billige, men du kan ikke spille nogle ordentlige spil på dem (det skulle lige være den nederste, men det er altså ikke de nyeste spil, selv i en lavere opløsning..) jeg synes du skal bestemme dig for om du vil bruge den til, arbejde eller spil, for hvis det er spil synes jeg du skal købe en stationær for 7.000 og så en bærbar til 5.000 det er ca hvad en af de bærbare du viser der koster til sammen.

hvis du holder fast på du vil have en af de 2 ovenstående skal du have den nederste.
Avatar billede cholm Nybegynder
04. januar 2006 - 12:25 #3
Tak for input.

Det er en firma-PC og firmaet har kun ovenstående to modeller som muligheder.
Avatar billede mads-3 Nybegynder
04. januar 2006 - 20:40 #4
nåh... men et firma har vel ikke de store behov, så bare køb nogle til 5-6000?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 18:01 #5
Jeg forstår godt dit firma vælger IBM, det gør jeg selv professionelt. Du bør foretage valget udfra hvad du skal bruge maskinen til. Computer på farten, til mange lokationer X31 (hvis de ikke vil spenderer x41) som afløser for din stationæer og som bærbar mellem hjem og arbejde R52
Avatar billede cholm Nybegynder
05. januar 2006 - 19:32 #6
Bufferzone >>> Jeg har længe kørt med en anden IBM Laptop som eneste PC (både arbejdsplads, hjemmearbejdsplads og på farten) Det vil derfor nok være bedst at vælge en R52. Jeg skal dog have portreplikator og ekstern skærm til de to arbejdspladser, så måske det kan afhjælpe på den lille skærm ?

Du kan nok høre jeg er lidt vild med størrelsen på X32 :-)

mads-3 >>> Jeg kan ikke følge dig...
Avatar billede huset Praktikant
05. januar 2006 - 20:03 #7
Mads3>>

Hvem hulen siger han skal spille på den?

IBM laver ganske korrekt ikke spillemaskiner, men folk som vælger IBM er folk som vil have toppen af kransekagen. Alene deres touchpad og stick er i en klasse for sig! Dertil en lække kvalitets kabinet, som er fremstillet af Titanium, Magnesium og Kulfibre.

Synes dog prisen på nummer 1 er overdrevet kontra indholdet. Ofte får en i den klasse en IBM med V3200 eller V5000 kortene som ene og alene henvender sig til grafikske applikationer (LÆS ikke spil) Disse formår i software som photoshop og 3DstudioMax er nakke kort som GO6800 uden at blinke.

At opretter skriver "Du kan nok høre jeg er lidt vild med størrelsen på X32 :-)"

er endnu et tydeligt tegn på den ikke skal spilles på.

Har selv denne http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=IBMT43P og har aldrig haft noget så lækkert. Ved godt det er en 14" men betyder intet for mig om ikke andet.

//huset
administrator på www.laptopworld.dk
Avatar billede mads-3 Nybegynder
05. januar 2006 - 20:23 #8
jeg synes bare de er så dyre, i forhold til deres kræfter.. for de penge det koster kunne man jo få en med radeon mobility og bare bedre i det hele taget.. huset bare et spørgsmål.. nVIDIA laver ikke grafikkort til bærbare, vel?
Avatar billede huset Praktikant
05. januar 2006 - 20:28 #9
Det gør de da mads3, men nu er det heller dig eller mig der skal betale maskinen

http://www.laptopworld.dk/index.php?id=59
http://www.laptopworld.dk/index.php?id=72
http://www.laptopworld.dk/index.php?id=133

osv osv
Avatar billede mads-3 Nybegynder
05. januar 2006 - 20:33 #10
nåh ja geforce go.. det er bare et lidt sjældent syn synes jeg...
Avatar billede huset Praktikant
05. januar 2006 - 20:35 #11
Nej det er ikke. Du må hellere stoppe med at vejlede på områder du ikke helt har styr på :D
Avatar billede mads-3 Nybegynder
05. januar 2006 - 20:36 #12
heh true..
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 08:46 #13
ER det tid til lidt feedback her eller en afslutning?
Avatar billede cholm Nybegynder
10. januar 2006 - 10:07 #14
huset >>> Ja, det må være tiden. Jeg skal vælge i denne uge så hvis du evt. ved om X32 uden problemer kan køre med en større opløsning en 1024 X 768 på en ekstern skærm via portreplikator, vil det være super.

/cholm
Avatar billede huset Praktikant
10. januar 2006 - 10:10 #15
Aner det ikke
Avatar billede mads-3 Nybegynder
10. januar 2006 - 19:52 #16
da ATI leverer grafikken vil jeg tro den kan tage den en tand højere end 1024x758,
dog er det kun et 16mb kort uden navn? hvis det er onboard er jeg ikke sikker.
men er næsten 100 på at den nederste kan.
Avatar billede cholm Nybegynder
10. januar 2006 - 19:57 #17
huset >>> Ligger du lige et svar...
Avatar billede huset Praktikant
13. januar 2006 - 08:45 #18
svar smidt