Avatar billede chris89 Nybegynder
03. januar 2006 - 15:00 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Åbning af port ?

Hej.
jeg har et spørgsmål min mor mener at det ikke er sikkert at åbne en port så jeg kan lave server i spil og lign. det er kun en port jeg skal have åbnet og det er til min egen computer og min mors skal ikke være i fare for hackers og lign. for hun har regnskab og regninger på den..

hilsen chris på 16
Avatar billede runberg Nybegynder
03. januar 2006 - 15:22 #1
Hvis der er tale om "åbning af en port" i f.eks. en router der kører nat, så er den rigtige betegnelse at man laver en port-fowrward i routeren. Denne forward fortæller routeren, at hvis den får nogle forespørgsler på en given port (f.eks. 80 til web eller 21 til FTP), så skal den sende denne forespørgsel videre til én bestemt PC på netværk (en intern IP-adresse, som typpisk hedder 10.0.0.X eller 192.168.0.X). Det vil altså KUN være til den PC med den pågældende interne IP-adresse der er "åbnet til", og derfor kun den PC, som er i farezonen...
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
03. januar 2006 - 15:47 #2
runberg: I princippet ja, men en svaghed i den server der er adgang til kan potentielt skabe adgang til andre computere gennem lokalnetværket, som typisk er langt svagere sikret end adgangen til nettet.
Avatar billede chris89 Nybegynder
03. januar 2006 - 16:36 #3
hvad ville i så mene. er det sikkert for min mor ?
Avatar billede runberg Nybegynder
04. januar 2006 - 09:39 #4
schwarz84 -> Korrekt - Men nu blev der spurgt til om åbning af porten kunne være et problem, og det er det ikke. Konfigurationene af serveren kan derimod blive det.

chris89 -> Ja, jeg mener helt sikkert at det er sikkert nok at åbne enkelte porte til din computer. Dette bør ikke medføre en større (alt er relativt) risiko for din mor. Det vigtige i denne sammenhæng er dog at du får alt konfigureret korrekt, både i routeren og på din server. Gør du ikke dette, så kan det medføre en risiko ...
Avatar billede chris89 Nybegynder
04. januar 2006 - 11:19 #5
hvor får jeg konfigureret i serveren og på routeren skal jeg have andre til det så det bliver gjordt korrekt
Avatar billede runberg Nybegynder
04. januar 2006 - 16:20 #6
Hvor i routeren det skal konfigureres afhænger helt og aldeles af hvilken router der er tale om. Har du aldrig prøvet det før, vil jeg anbefale dig at kontakte din producenten, eller din internet-udbyder (hvis router fra udbyderen) - Evt. tjek deres hjemmeside.

Hvor på serveren er det samme. Hvilken port er det du åbner op for. Hvilken type server skal du køre osv. Det kan der altså ikke gives noget entydigt svar på :o(

Takker for points!